Ajoneuvot | Koeajo | 26.10.2016

Koeajo: italialainen erämaassa – Iveco Daily 55S18W 4×4

Iveco Daily -malliston kunkku on neliveto. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, maastoajon helppous, kuskin oltavat, laaja mallisto. Huonoa: lievä epämukavuus maantieajossa.

Jaa artikkeli

Ilmeeltään ja ohjaamoltaan uudistunut Iveco Daily valittiin Vuoden Pakettiautoksi 2015. Tänä vuonna onkin sitten moottorien vuoro uusiutua päästömääräyksien kiristyessä. Moottorit ovat edelleen joko 2,3- tai 3,0-litraisia, mutta tehoa on puristettu lisää siirtymällä muuttuvageometriseen turboahtimeen.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Eri versioiden tehohaarukka on nyt 116–205 hevosvoimaa. Samalla kitkaa vähentämällä ja perävälitystä pidentämällä on kulutus pudonnut kahdeksan prosenttia.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Päästöjä on alennettu Euro6-tasolle pakokaasun takaisinkierrätyksellä. Muutokset moottorissa ovat korottaneet hintaa noin 1 800 euroa.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Kaupantekijäisiksi melutasoa on saatu hieman laskettua. Automaatin suosion kasvaessa sen saa nyt aiempaa useampien moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Uudistuksen yhteydessä laajan malliston huipulle esiteltiin uusi kukkulan kuningas vaikkapa sähkölinjatöihin tai metsäkoneurakoitsijalle.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Rankkoihin työtehtäviin…

Nelivetoinen Daily ei ole tarkoitettu helpottamaan pullakuskin päivää, vaan tiettömille taipaleille, vaativaan maastoon ja rankkoihin vetotehtäviin.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Kokonaispaino on joko B-kortilla ajettava 3,5 tonnia tai viisi tonnia kuorma-autona. Iveco Daily 4×4:n moottori on isomman kolmelitraisen 180-hevosvoimainen versio ja vaihteisto kuusivaihteinen manuaali. Kun kuitenkin alennusvaihteilla on neljä ajoaluetta, niin yhteensä välityksiä on 24.

Iveco Daily 55S18W 4x4

Kaikkein lyhimmät välitykset etenevät etanan vauhtia, niitä tarvitaan vain raskaimmilla kuormilla. Tasauspyörästöt saa lukkoon molemmilla akseleilla ja niiden välillä. Tikapuurunkoisen alustan maavara on 25 senttiä ja kahluusyvyys 66 senttiä. Kun vielä lähestymis- ja jättökulmatkin ovat runsaat, voi Daily pistää hetken kampoihin Unimogillekin, vaikka portaaliakselit puuttuvat. Maksiminousukyvyksi kerrotaan 45 astetta.

Iveco Daily 55S18W 4x4

…mutta mukava työpaikka

Iveco Daily 55S18W 4x4Työkalumaisuudestaan huolimatta maasto-Dailyn kuskille on kuitenkin yhtä hyvät olot kuin vakiomalleissakin, ohjaamoon on tosin yksi porras enemmän kiivettävänä. Nelivetomallia on kahta eri pituutta, pidemmässä on viisipaikkainen crewcab-ohjaamo. Laitteiden hallinta on kevyttä ja loogista, melutaso on vaimea ja kulmien arviointi helppoa.

Maasturimalli ällistyttää tieltä poistuttaessa. Lyhyt auto on ketterä, eivätkä ulosjoustot lopu kesken. Lukkojen ja elektroniikan yhteispelillä Daily mönkii sutaisematta ja lipsumatta sekä kalliolla että mutavellissä. Ilman draamaa selviää myös jyrkistä nousuista ja pudotuksista, joihin pullakuski ei edes uskaltaisi ilman esittelijän kehotusta yrittää.

Jaa artikkeli

Keskustelu