26.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: italialainen erämaassa – Iveco Daily 55S18W 4×4 Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily -malliston kunkku on neliveto. Hyvää: etenemiskyky, vetokyky, maastoajon helppous, kuskin oltavat, laaja mallisto. Huonoa: lievä epämukavuus maantieajossa. Ilmeeltään ja ohjaamoltaan uudistunut Iveco Daily valittiin Vuoden Pakettiautoksi 2015. Tänä vuonna onkin sitten moottorien vuoro uusiutua päästömääräyksien kiristyessä. Moottorit ovat edelleen joko 2,3- tai 3,0-litraisia, mutta tehoa on puristettu lisää siirtymällä muuttuvageometriseen turboahtimeen.Eri versioiden tehohaarukka on nyt 116–205 hevosvoimaa. Samalla kitkaa vähentämällä ja perävälitystä pidentämällä on kulutus pudonnut kahdeksan prosenttia.Päästöjä on alennettu Euro6-tasolle pakokaasun takaisinkierrätyksellä. Muutokset moottorissa ovat korottaneet hintaa noin 1 800 euroa.Kaupantekijäisiksi melutasoa on saatu hieman laskettua. Automaatin suosion kasvaessa sen saa nyt aiempaa useampien moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Uudistuksen yhteydessä laajan malliston huipulle esiteltiin uusi kukkulan kuningas vaikkapa sähkölinjatöihin tai metsäkoneurakoitsijalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRankkoihin työtehtäviin…Nelivetoinen Daily ei ole tarkoitettu helpottamaan pullakuskin päivää, vaan tiettömille taipaleille, vaativaan maastoon ja rankkoihin vetotehtäviin.Kokonaispaino on joko B-kortilla ajettava 3,5 tonnia tai viisi tonnia kuorma-autona. Iveco Daily 4x4:n moottori on isomman kolmelitraisen 180-hevosvoimainen versio ja vaihteisto kuusivaihteinen manuaali. Kun kuitenkin alennusvaihteilla on neljä ajoaluetta, niin yhteensä välityksiä on 24.Kaikkein lyhimmät välitykset etenevät etanan vauhtia, niitä tarvitaan vain raskaimmilla kuormilla. Tasauspyörästöt saa lukkoon molemmilla akseleilla ja niiden välillä. Tikapuurunkoisen alustan maavara on 25 senttiä ja kahluusyvyys 66 senttiä. Kun vielä lähestymis- ja jättökulmatkin ovat runsaat, voi Daily pistää hetken kampoihin Unimogillekin, vaikka portaaliakselit puuttuvat. Maksiminousukyvyksi kerrotaan 45 astetta.…mutta mukava työpaikkaTyökalumaisuudestaan huolimatta maasto-Dailyn kuskille on kuitenkin yhtä hyvät olot kuin vakiomalleissakin, ohjaamoon on tosin yksi porras enemmän kiivettävänä. Nelivetomallia on kahta eri pituutta, pidemmässä on viisipaikkainen crewcab-ohjaamo. Laitteiden hallinta on kevyttä ja loogista, melutaso on vaimea ja kulmien arviointi helppoa.Maasturimalli ällistyttää tieltä poistuttaessa. Lyhyt auto on ketterä, eivätkä ulosjoustot lopu kesken. Lukkojen ja elektroniikan yhteispelillä Daily mönkii sutaisematta ja lipsumatta sekä kalliolla että mutavellissä. Ilman draamaa selviää myös jyrkistä nousuista ja pudotuksista, joihin pullakuski ei edes uskaltaisi ilman esittelijän kehotusta yrittää.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Iveco Daily 55S18W 4x4 Moottori Dieselmoottori 2 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 430 Nm (1500 r/min) Vääntö 430 Nm (1500 r/min) Mitat pituus 4920 mm, leveys 2056 mm, korkeus 2598 mm, akseliväli 3050 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?