28.9.2019 Ajoneuvot Kari O. Sohlberg: Suomen F1-kisa KymiRingillä ei mahdoton, mutta vie vielä aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KymiRing Oy:n hallituksen puheenjohtajan mukaan ensin kannattaa viedä MotoGP-hanke kunnialla läpi. Siinä ohessa rata kouluttaa myös nuoria kuskeja kansainvälisille urille. Kari O. Sohlbergia on ansaitusti tituleerattu suomalaisen moottoriurheilun grand old maniksi. Nyt noihin kokemuksiin on saatu yksi merkittävä lisäys, kun KymiRing-ratahanke, missä Sohlberg on ollut vahvana taustavoimana, eteni monien vaiheiden jälkeen moottoripyörien kuninkuusluokan MotoGP:n testeihin. Rata alkaa muutenkin olla viimeistelyä vaille valmis, kuten totesimme jo elokuussa, kun pääsimme ensimmäisenä mediana ajamaan kierrokset upouudella areenalla. Kari O. Sohlberg Millainen huippukohta KymiRingin valmistuminen kaiken kaikkiaan on? – Tietenkin on hieno olo, sillä tällaisia hetkiä tulee vastaan vain kerran elämässä. Kyllä tämä yhden samppanjalasin paikka on. Kun kiersimme turva-autolla pari kierrosta valmista rataa ympäri ja nousimme autosta, siinä oli pieni tunnekuohu päällä, Sohlberg tunnustaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haasteita ja palkitsemista KymiRing-projekti on ollut kaikkea muuta kuin helppo. Sohlberg on nähnyt sen kaikki vaiheet, sillä hän on ollut mukana hankkeessa aivan alusta eli vuodesta 2007 lähtien. KymiRingin 1,2-kilometrinen takasuora on ainoa laatuaan Suomessa. Motivaatiota on ammennettu muun muassa hankkeen ainutlaatuisuudesta. – Takana on pitkä rupeama, ja koko mukana olleelta porukalta on vaadittu fokuksen ylläpitämistä ja hirveää määrää sitkeyttä. Matkan varrella on ollut pakko ottaa vastaan erityyppisiä hankalia asioita ja vain koettaa olla niiden yläpuolella, sillä mehän olemme tehneet ensimmäistä ja ainoaa kansainväliset mitat täyttävää rataa. Suomessa on hienoja ratoja, mutta niillä ei voi järjestää suurkilpailuja, koska radat eivät täytä vaatimuksia. Timo Pohjola KymiRingin hankejohtaja Timo Pohjolan roolia radan syntymisessä ei voi kyllin korostaa, kuten totesimme jo kaksi vuotta sitten radan syntyvaiheita kartoittaessamme. – Kaikki mikä liittyy rataan, on Timon käsialaa. Minun vahvuuteni taas liittyivät rahanhankintaan esimerkiksi valtiovallan suhteen, Sohlberg kertaa. F1 vaatii vielä enemmän KymiRing täyttää kaikki kansainväliset vaatimukset aina Formula ykkösiä myöten. Miten realistista F1-kisan järjestäminen Suomessa on? – Sanoisin, että se ei ole mahdotonta, mutta se tulee vaatimaan esimerkiksi MotoGP-kisoihin verrattuna aivan toisenlaisia fasiliteetteja, kuten isommat mediatilat, leikkauksiin pystyvän sairaalan ja kiinteät katsomotilat. Radan sijainti tapahtumaa ajatellen on kyllä optimaalinen. – Jos lasketaan kaikki ympärillä olevat maat, eli Pietarin alue, Baltia ja Pohjoismaat, ollaan jo 30 miljoonassa ihmisessä. Se on jo yleisömäärä, mihin Liberty Media kiinnittää huomiota, Sohlberg valaisee asiaa F1-sarjan kaupallisen omistajan näkökulmasta. F1-hanke on kuitenkin niin valtava, että se edellyttäisi Sohlbergin mukaan valtiovallankin entistä mittavampaa osallistumista. – Onhan hallitusohjelmiin kirjoitettu, että Suomeen pitää saada enemmän kansainvälisiä kisoja ja tapahtumia, jotka kasvattavat tietoisuutta ja tuovat rahaa. Tämä olisi yksi iso sellainen – tosi iso. Asia pitäisi kokea niin, että se luo vielä enemmän näkyvyyttä uudenaikaisesta teknisestä maasta kuin MotoGP, joka jo sinänsä on suuri harppaus. Menee kuitenkin vielä aikaa ennen kuin sellainen olotila pystytään synnyttämään, Sohlberg toppuuttelee. Muutakin kuin moottoreita Katse onkin hyvä pitää toistaiseksi tässä päivässä. – Mielestäni meidän on nyt keskityttävä MotoGP:hen ja vietävä se kunniallisesti läpi. Samalla tulee paitsi kokemusta, myös luottamusta omaan osaamiseen ja uskoa tulevaan. Kuvassa näkyvää varikkorakennusta laajennetaan ja varikon ulosmenotie levennetään ensi kaudeksi. Sohlberg painottaa, että radalla on merkityksensä myös kotimaisia kuskeja ajatellen. – Ajatuksena on se, että suomalaisten nuorten urheilijoiden ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan, vaan he pystyvät treenaamaan täällä vaativissa kansainvälisissä oloissa. KymiRingin vaatimustaso on samaa luokkaa minkä he kohtaavat sitten, kun he menevät ulkomaille kilpailemaan. MotoGP-testien jälkeen Suomen osakilpailu on jo naulittu ensi vuoden kalenteriin: kisa ajetaan 12. heinäkuuta. Toisena ensi vuoden isona tapahtumana ovat 29.–30.8. ajettavat, yhteensä viiden motocross-luokan MM- tai EM-osakilpailut. Motocross-rata sijoittuu radan tapahtumakentälle pääsuoran välittömään läheisyyteen. Eikä KymiRing ole aivan pelkkää bensankatkua. – Tänne on suunniteltu alkuun neljä moottoriurheilutapahtumaa vuodessa, ja tavoitteena on saada saman verran isoja yleisötapahtumia moottoriurheilun ulkopuolelta. Sen mahdollistaa muun muassa suuri tapahtumakenttä sekä yhteistyö Lahti Eventsin kanssa, Sohlberg luettelee. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Kari Heikkilä / KymiRing Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe