Ajoneuvot | Moottoripyörät | Moottoriurheilu | 20.8.2019

MotoGP saapui Suomeen: kuvakooste KymiRingin ensitestistä

Mika Kallio avasi ensimmäisen MotoGP-ajon Suomen uusimmalla kilparadalla.

Jaa artikkeli

Punasiniseen energiajuomayhtiön väriin koristeltu KTM työnnetään ulos uutuudenkarheasta varikkopilttuusta lämmityskäyttöön. Kilpamoottoripyörän matalan kumea tyhjäkäynti ei varsinaisesti ole kaunista kuultavaa, mutta sitä on odotettu. Nyt ratamoottoripyöräilyn ykkösluokan MotoGP:n testi Suomen KymiRingillä on alkanut. Se on paitsi tärkeä merkkipaalu historiankirjoille, myös varmasti suuri helpotus koko KymiRing-kilparadan tiimille.

MotoGP KymiRing

Tapahtumaa on odotettu vuosia. Epäilty ja arvosteltukin. Viimeinen muodollinen lykkäys saatiin maanantaiaamuna, kun vesisateen vuoksi MotoGP-testejä siirrettiin kahdella tunnilla eteenpäin. Aamupäivän vuoron saivat nyt suomalaiskuljettajat, joten tyhjää rataa ei paikalle saapuneen yleisön tarvinnut katsoa.

Työmaasta kilparadaksi

KymiRingin rata-alue on kokenut valtavan muutoksen sitten kesäkuun lopun, jolloin Moottori kävi katsomassa radan asvaltointia. Maastomuodot ovat samat tutut, mutta uunituore asvaltti kanttareineen ja kaiteineen on muuttanut ilmeen rakennustyömaasta kilparadaksi. Jossain välissä lähtösuoralle on noussut ensimmäinen vaihe varikkorakennuksiakin.

MotoGP KymiRing

Lyhyen lämmityskäytön jälkeen KTM sammutetaan ja työnnetään takaisin varikkopilttuuseen katseilta suojaan. Pelkkä tyhjäkäyttö ehti kerätä ympärilleen toimitsijoita, toimittajia ja runsaasti kilpailevien tallien väkeä. Tapahtuma toistuu jokaisen tallin kohdalla: KTM:n mekaanikot tarkkailevat tyhjäkäyvää Ducatia herrasmiesmäisen etäisyyden päästä, samoin Suzukin kaverit Hondaa. Kenties he näkevät pyörien säätöeroja, tai mahdollisesti uusia osia ensi kautta varten? Tai kenties porukkaa vain yhdistää rakkaus kilpamoottoripyöriä kohtaan. Muutenkin tunnelma on hyvin ammattimainen ja kansainvälinen: varikolla näkee mittalaitteistoja tuulennopeudelle, ja silloin tällöin voi nähdä rengasinsinöörin mittaamassa asvaltin lämpötilaa.

Kallio radalla

MotoGP KymiRing

Mika Kallio

Hetken varikolla vallitsee hiljaisuus, sitten Red Bull KTM -tiimin ovi aukeaa uudelleen. Pyörä työnnetään ulos, ja testikuljettaja Mika Kallio istahtaa KTM RC16 -pyöränsä päälle, ja kohta KTM etenee kohti varikkosuoran päätä. Suomessa ajetaan nyt virallista MotoGP-tapahtumaa!

Järin lujaa tänään ei ajeta: satunnaiset kuurot saavat tuoreen pikimustan asvaltin kiiltämään kuin peili.

MotoGP KymiRing

KTM-talli seuraa Kallion ajoa tiiviisti varikkosuoralta. Lopulta pyörä ajetaan takaisin varikolle, ja työnnetään nopeasti takaisin pilttuuseen. Hetken on hiljaista, sitten käynnistyy Aprilia. Rutiini toistuu. Sitten vuorossa on Ducati, sen jälkeen Honda. Radalla ajetaan muutama kierros, sitten pyörä työnnetään suljettujen ovien taakse varikkopilttuuseen.

Nähdään radalla ajoittain kahtakin pyörää yhtä aikaa. Ajoittain menoa katsellessa voi aistia pientä kilvanajon tunnelmaakin. Se on kuitenkin vasta esimakua ensivuoteen: silloin MotoGP-kuljettajat pääsevät kilpailemaan tositoimissa KymiRingillä.

Tekninen rata

Ensimmäisen testipäivän jälkeen kuljettajat antavat ensikommentteja radasta. Vaikka sade hieman haittasi, toistuvat MotoGP.comin videolla samat havainnot:  radan loppupäätä kuvaillaan sateella turhan hitaaksi, mutta alkupää saa kiitosta kovavauhtisista kaarteistaan. Kuljettajat myös kiittelevät korkeuseroja, ja yleisesti rataa kuvaillaan hyvin tekniseksi.

Huomattavasti kiitosta saa myös itse paikka kauniine suomalaismaisemineen – saa nähdä, miltä alue näyttääkään maisemointitöiden valmistuttua ensi vuoden MotoGP-kilpailussa! Esimakua valoisasta tulevaisuudesta saatiin kenties jo tiistai aamulla, kun testipäivä valkeni aurinkoisena.

 

MotoGP KymiRing

KymiRingin rataa leimaa reilusti yli kilometrin mittainen takasuora.

Jaa artikkeli

Keskustelu