21.2.2022

Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – tori autot

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio latoi julman voimalinjan myös katumaasturimalliin. Tällä rikottiin vain muutama vuosi takaperin rataennätyksiä.

Maagisesta tienpätkästään tunnetusta Stelvion solasta nimensä saanut italialainen katumaasturi asteli oikeisiin saappaisiinsa kireimmällä voimalinjallaan. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio oli julma yli 500-hevosvoimainen nelivetoinen etenijä.

Teknisenä pohjana toimi sedanimpi Giulia. Se jäi ikävästi juuri rannalle sekä Euroopan Vuoden Auto -äänestyksessä että kotimaisessa Vuoden Auto Suomessa -finaalissa, mutta Moottori kyllä piti autosta. Stelvion tehtäväksi jäi kopioida onnistunutta reseptiä katumaasturimaailman puolelle.

Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Ohjaamossa on kovin paljon tuttuja piirteitä Giulian puolelta.

Tämä tehtiin hyödyntämällä samaa perusrakennetta. Eikä esimerkiksi sisätilojen puolella turhaan yritetty keksiä pyörää uusiksi, vaan sekin kopioitiin surutta sisaresta muun muassa kojelaudan tavoin.

Stelvio joutui heti silmätikuksi, sillä merkin historian ensimmäinen katumaasturi herätti epäilyksiä alfistien mielissä. Ulkonäkö onnistui lopulta varsin hyvin ja Stelvio olikin varsin farmarimainen SUV-luokan edustaja.

Italialaisvalmistaja tahtoi todistaa auton kyvyt myös moottoriradan puolella ja Saksan länsireunalla sijaitseva Nürburgringin Nordschleife oli tähän luonnollisesti mitä parhain paikka. Yritystä lähdettiin hakemaan vuoden 2017 puolella vielä naamioteipeissä esiintyneellä autoyksilöllä.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - press photo
Katumaasturiksi varsin farmarimainen Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio loi ennätyksiä julkaisunsa aikaan.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio kiersi radan alle 8 minuutin ratissaan merkin muistakin ennätyssuorituksista vastannut Fabio Francia. Tuolloin 7 minuuttia ja 51,7 sekuntia riitti katumaasturiluokan uuteen pohja-aikaan. Noin vuotta myöhemmin Mercedes-AMG GLC 63 S riisti loukan kierrosennätyksen Stelvio Quadrifogliolta.

Ehkä surullisinta tässä automallissa oli sen seurauksena uhrattu Giulian farmarimalli. Sittemmin merkin katumaasturimallistoon on ehtinyt liittyä myös Tonale, jonka koeajomahdollisuutta odotamme vielä.

Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Yli 100 000 euroa maksava Alfa Romeon katumaasturi on melkoinen erikoisuus. Myyntikuvat eivät ehkä tee sille oikeutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Vuosimallin 2018 Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio on kaupan yli 100 000 euron hintapyynnillä. Käyttöönottopäivä on ilmeisesti 22.12.2017, ainakin myyjätahon omien sivujen perusteella. Mittarilukemaksi on myynti-ilmoitukseen merkitty alhainen 20 200 kilometriä ja itse asiassa mittaristokuvassa näkyy lukema 20 241 kilometriä.

Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Kuljettaja saa käskytettäväkseen yli 500 italialaista oria, joiden tuottoa jaetaan neljälle pyörälle.

Auton sydämestä puhuminen on kovin kulunut ilmaisu, mutta kyllähän italialainen 510-hevosvoimainen 2,9-litrainen kahdesti ahdettu V6 on juuri sitä. Ahtamalla on myös saavutettu kunnioitettava 600 newtonmetrin vääntö kierrosluvulla 2500 kierrosta minuutissa.

Voimaa välitetään kaikille neljälle pyörälle ZF:n valmistaman 8-pykäläisen automaattivaihteiston kautta. Tiettävästi auto on onnistuttu valmistamaan varsin lähelle himoittua 50/50 painojakaumaa akselien välille.

Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Viininpunainen väri ja tummahkot vanteet ovat tälle autolle hyvin tyypillinen yhdistelmä.

Huippunopeutta Stelvio kerää lähes 240 kilometriä tunnissa. Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on katumaasturille varsin kunnioitettava 3,8 sekuntia.

Ulkovärinä on niin kovin monessa Giulian ja Stelvion kuvassa syystäkin nähty tummanpunainen metalliväri ja näyttävät 20-tuumaiset kevytmetallivanteet kopioivat Alfan perinteistä teemaa uudelle aikakaudelle. Huomaa myös etulokasuojista löytyvät voimavaroista kertovat neliapilat.

Ohjaamon mustaan väriin tuodaan hieman tekstuuria nahan ja Alcantaran leikillä punaisten koristetikkausten pompatessa esiin muusta pinnasta. Varusteluun kuuluu muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin ja Harman Kardon -äänentoistojärjestelmä.

Näillä eväin kelpaa kyllä lähteä mittelemään kevään sohjopöperön kanssa. Aivan halpaa tämä lysti ei kuitenkaan ole.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot, Alfa Romeo

Luetuimmat