14.9.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Ginetta G55 GT4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ginetta G55 GT4 ei oikeastaan ole käytetty alkuunkaan, mutta erikoinen se takuulla on. Kyseessä on ihan sellainen oikea kilpa-auto. Esiteltävä Ginetta G55 GT4 toistaa viime viikon numerot, mutta kyseessä ei oikeastaan ole käytetty vaan uusi auto. Se on kuitenkin jo tilattu tehtaalta ja siirretty myyntihalliin, joten laskemme sen kaikesta huolimatta mukaan Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaan. Ainakin kyseessä on erikoisuus. Ginetta omaa pitkän historian kilpa-autojen parissa ja G55 GT4 on yksi brittivalmistajan nykypäivän tarjonnasta. Ginetta on kotoisin Suffolkista, Englannista ja aloitti vuonna 1958 valmistamalla Fordin rungolle tarkoitettua edullista lasikuitukoria nimellä Fairlight. Yhtiön ensimmäinen valmistama auto oli Ginetta G1, jonka pohjana toimi Wolseley Hornet Six. Tätä ei kuitenkaan koskaan otettu tuotantoon. Ensimmäinen tuotantoauto oli nimeämisjärjestyksessä seurannut Ginetta G2. Kyseessä oli oikeastaan 100 kappaletta tuotettu rakennussarja auton valmistamiseksi. Myöhemmin Ginetta pärjäsi myös kilparadoilla, mutta erinäisten vaiheiden ja omistussuhteiden kautta kelaamme pikaisesti nykypäivään. Tällä hetkellä mallistossa on monenlaista kalustoa moottoriradoille, mutta ei juurikaan katulaillisia vaihtoehtoja. Eräs vaihtoehdoista on malliston suosituimpiin vientituotteisiin lukeutuva G55. Sen eri versioilla on osallistuttu muun muassa Nordschleifen 24 tunnin ajoon, Gulfin 12 tunnin ajoon, Dubain 24 tunnin ajoon ja Pirelli World Challenge -sarjaan. Nyt kiinnostuksemme kohteena oleva Ginetta G55 GT4 on napannut British GT Championship -sarjan GT4-luokkavoiton useaan otteeseen. Lisäksi sillä on erinäisistä kilpailuista kymmenittäin luokkavoittoja viime vuosien ajalta. Kyseessä on menestyksekäs kilpuri. Tammisaaressa sijaitseva Ginetta G55 GT4 lienee maamme ainoa yksilö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Ginetta G55 GT4 Tehdasuutena myytävä Ginetta G55 GT4 sijaitsee Tammisaaressa. Kyseessä lienee ainoa maassamme, joten jotain erikoisempaa kilparadoille kaipaava kiinnostuu varmasti. Tekniikka on juuri sellaista, mitä voi odottaa. Tähän istuimeen istuva voi päästä käynnistämään 380-hevosvoimaisen V6-moottorin, vaikka vielä vaikuttavampaa lienee paketin kaarrekäyttäytyminen oikeilla renkailla. Fordilta peräisin oleva 3,7-litrainen V6-moottori tuottaa noin 380 hevosvoimaa ja on varustettu kuivasumpulla. Hermoja helpottaa hieman Ginettan tehtaan 60 tuntia kattava takuu. Kilpa-autojen takuupolitiikka poikkeaa hieman katuautojen vastaavasta. Kilpakäyttöön tehty kytkin kestää pneumaattisesti suoritettavat vaihdot automaattisesti tapahtuvan kierrosten tasauksen auttaessa kuljettajaa. Taka-akselilla vetopitoa avittaa Drexlerin valmistama tasauspyörästön luistonrajoitin. Etuhelman ilmanohjain, eli etuspoileri, on valmistettu hiilikuidusta. Arvokasta osaa ei kannattaisi kolhia. Ohjaus on tehostettu. Sekä moottorinohjaus, mittaristo että GPS-seuranta on Motecin käsialaa. Etuhelman ilmanohjain ja takasiipi on valmistettu hiilikuidusta, mutta samaa materiaalia on myös sivutörmäyssuoja. Korirakenne turvakaarineen ja 107-litraisine polttoainesäiliöineen on tietenkin FIA-hyväksytty. Samoin on toki kuljettajan istuimen ja vöiden sekä ikkunaverkon kanssa. Ginettan 18-tuumaisten vanteiden takana lepää komeat Alconin valmistamat jarrusatulat. Vanteiden halkaisija on 18-tuumaa ja takana leveyttä 10-tuumaa etupään pärjätessä tuumaa vähemmälläkin. Vanteiden takaa kurkkaa edessä kuusimäntäiset Alconin jarrusatulat 378-millimetrisillä levyillä. Takana saman valmistajan satuloissa on kaksi mäntää vähemmän ja levyjen halkaisija on 330 millimetriä. Valkoinen kanvas odottaa sopivia sponsoritarroja kisaamista varten, vaikka voihan sitä kierrellä ratoja omaksi huvikseen myös ilman teippauksia. Kellertävät umpiot vihjaavat muille ratailijoille, että tieliikenteeseen tätä ei ole rekisteröity. Sisätilojen puolella ymmärtää välittömästi kyseessä olevan kilpurin eikä tarvitse edes vilkaista kahteen kertaan. Tammisaaren Ginetta G55 GT4 on katsantakannasta riippuen joko edullinen tai hävyttömän kallis. Valmistaja tarjoaa listahinnat suoraan verkkosivuillaan ja vastaava Ginetta G55 GT4 maksaa 119 000 puntaa, joka on euroina hieman yli 130 000 euroa. Uuden auton tuova joutuu kuitenkin maksamaan arvonlisäveroa 24 prosenttia, joka nostaisi hinnan yli 162 000 euron eikä tässä vielä ole huomioitu mahdollisesti ensi vuoden alusta lankeavaa tullimaksua. Siihen nähden Tammisaaren yksilön 149 000 euron pyyntihinta kuulostaa hyvältä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?