3.4.2021

Kesärengaskausi lähestyy – ethän säästä väärässä paikassa?

Kevätaurinko on paistanut monena päivänä kauniisti ja se vie autoilijan ajatukset kesärenkaisiin. Ennen renkaanvaihtoa renkaiden kunto täytyy muistaa tarkistaa.

Kesärengassesonki lähestyy vauhdilla. Ennen renkaiden vaihtoa onkin hyvä käydä tarkistamassa renkaiden kunto. Ajoturvallisuuden näkökulmasta kulutuspinnalla on kriittinen rooli auton ajettavuuteen. Lain määräämä vähimmäisvaatimus urasyvyydelle on 1,6 millimetriä. Niin sanotusti renkaiden loppuun ajaminen ei ole ainakaan turvallisuuden näkökulmasta järkevä ratkaisu, sillä vesiliirron riski kasvaa merkittävästi urasyvyyden lähestyessä lain sallimaa minimiä.

– Ei pidä ajatella, että jospa näillä niukin naukin kitkuttelisi vielä tämän kesän. Renkaat ovat turvallisuuden kannalta yksi tärkeimmistä asioista autossa. Koko ajoneuvon hallinta riippuu niiden pitävyydestä. Renkaiden kunnon lisäksi vaihdon yhteydessä on tarkistettava rengaspaineet, ja niitä kannattaa seurata tasaisin väliajoin läpi vuoden, kannustaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Urasyvyyden lisäksi renkaista on hyvä tarkistaa niiden valmistusvuosi. Tämä selviää renkaan kyljestä löytyvästä DOT-numerosta, joka kertoo renkaan valmistusviikon ja -vuoden. Renkaan kumiseos vanhenee vuosien mittaan ja kovettunut pinta ei enää tarjoa samoja pito-ominaisuuksia kuin uusi vastaava. Pelkän urasyvyyden ei siis kannata antaa hämätä.

– Huonokuntoiset eli liian kuluneet renkaat ovat yleisin auton tekniikkaan liittyvä riski onnettomuuksissa. Myös keliin sopimattomat renkaat, väärä pyörimissuunta tai liian alhaiset rengaspaineet näkyvät merkittävinä riskitekijöinä, luettelee Heiskanen.

Toisin sanoen etenkään renkaiden kunnossa ei kannata yrittää säästää. Huonokuntoisilla renkailla pahimmillaan vaarantaa oman ja muiden turvallisuuden. Lisäksi Moottorin kesärengastestissä huomattiin, että halpa rengas saattaa nostaa polttoaineenkulutusta lähes litralla sataa kilometriä kohden.

Viisi vinkkiä onnistuneeseen renkaanvaihtoon:

  1. Ajoita renkaanvaihto kelien mukaan
  2. Tarkista renkaiden kunto ja urasyvyydet
  3. Tarkista rengaspaineet sekä vaihdon yhteydessä että säännöllisesti sen jälkeen
  4. Nosta auto kunnon tunkilla ja oikeasta kohdasta
  5. Jälkikiristä renkaiden pultit vielä 50–100 kilometrin ajon jälkeen

 Teksti: Mikko Autio Lähde: Liikenneturva Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat