1.4.2021 Ajoneuvot Kestotesti kehätiellä – osallistu sinäkin Moottorin peräkärrytestien sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkamme laajaa peräkärryjen testisarjaa ainutlaatuisella kokeella, joka pureutuu vielä syvemmälle vaunujen turvallisuuteen. Homma starttaa huhtikuun alussa Lahden eteläisellä kehätiellä, ja jatkuu koko tulevan kesäkauden ajan. Kun valmistelimme ja toteutimme ensimmäisiä peräkärryn turvallisuuteen liittyviä testejä vuosi sitten, emme olisi kuunaan uskoneet, miten laajaksi kokonaisuus paisuisi. Tähän mennessä olemme jo toteuttaneet useita laajoja kokeita, jotka käsittelivät täyteen kuormatun kärryn kestokykyä väistökokeessa, eripainoisten kuormien vaikutusta ajettavuuteen ja jarrutusmatkoihin, kärryn vaikutusta polttonesteen kulutukseen, vaunun rengastusta talvikelillä sekä sokerina pohjalla käytetyn auton ja eri tavoin kuormatun kärryn käytöstä väistökokeessa. "Kestotesti kehätiellä" julkaistiin Moottorin aprillijuttuna 1.4.2021. Jäpitimme jopa yhtä soittoa kärry perässä Lappiin, mitä urotekoa muistellaan autoilupiireissä edelleen ihaillen. Vähitellen meitä alkoi kuitenkin häiritä eräs kiusallinen yksityiskohta, nimittäin se, että valtaosa näistä uraauurtavista kokeista on toteutettu suljetulla testialueella – siis paikassa, mihin tavallisilta pulliaisilta pääsy torpataan heti kättelyssä. Miten yhdistää normaali tieliikenne ja tiukka testaus toisiinsa, siinä seuraava pähkinä purtavaksi. Onneksi toimituksemme on innovatiivista sorttia, ja tämä idearikkaus poiki jälleen kerran tuloksen. Otimme yhteyttä Lahden eteläisen kehätien rakennuttajiin, ja meille näytettiin välittömästi vihreää valoa. Seuraava testisarja saadaan kuin saadaankin tehtyä yleisellä tiellä – luonnollisesti kanssa-autoilijoiden turvallisuus varmistaen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täydellinen testiväylä Lahden eteläinen kehätie, joka jo nyt on muodostunut tärkeäksi runkoväyläksi eteläisen Suomen halki, soveltuu erinomaisesti testiareenaksi monestakin syystä. Ensinnäkin osaamme kehätien mutkat ja mäet ulkoa paremmin kuin kukaan muu – pääsimmehän jo viime vuoden puolella ajamaan tieosuuden lävitse ennen varsinaista avaamista. Toisen, kenties vieläkin tärkeämmän edun muodostavat kehätien ainutlaatuiset olosuhteet. Jo kestopäällysteen poikkeuksellisen tasainen pinta on merkittävä etu, mutta vieläkin hedelmällisemmäksi kehätien tekevät siihen puhkotut tunnelit. Testiä, joka pureutuu kevytperäkärryn käyttäytymiseen maan alla, ei nimittäin vielä tässä maassa ole tehty. Ja jos jotain sattuu, olemme toki varautuneet siihenkin. Toimittajamme Aake Kinnunen tutustui niin ikään viime syksynä kehätien tunneleiden turvajärjestelmiin, ja lupautui muilta kiireiltään olemaan linkkinä testiryhmän ja pelastusviranomaisten välillä. Vbox-satelliittimittausjärjestelmämme pitäisi myös infraäänillään säikäyttää tunnelissa mahdollisesti majailevia lepakoita, niin että kokeet voidaan suorittaa ilman häiriötekijöitä. Kolmanneksi eduksi voi lukea seudun autoilijoiden poikkeuksellisen joustamiskyvyn, mistä on hyötyä silloin, kun auto–peräkärry-yhdistelmämme joutuu testirumban tiimellyksessä tekemään normaalista liikenteestä poikkeavia kuvioita. Satoja kuorma- ja rengasyhdistelmiä Kuten edellä tuli jo mainittua, testiohjelma on hyvin laaja. Ensimmäiset kokeet alkavat huhtikuun alussa ja jatkuvat ainakin lokakuun loppuun, minkä jälkeen pidämme välipalaverin mahdollisesti tehtävistä jatkotoimenpiteistä. Jo nyt on kuitenkin selvää, ettei kuusi kuukautta välttämättä riitä vedenpitävien tulosten esiin saamiseen. Mitä sitten testaamme? Tarkoituksena on ajaa kehätietä päästä päähän taukoamatta, kuitenkin pakolliset tankkaus-, syömis- ja vessatauot huomioiden. Ajopelinä toimii uskollinen sotaratsumme, käytetty Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI, jonka kaksoiskytkinvaihteiston hajoamista odottelemme testin kuluessa innokkaasti. Perässä kulkee niin ikään hyväksi havaittu Majava MJ 5030 LJ, jonka pahimmat lommot viimeisimmän väistökokeen jäljiltä on jo oiottu. Kuormana käytämme Salpausselän reunamuodostumasta pulppuavalla, maailmankuululla pohjavedellä täytettyjä kanistereita – toimiihan Lahti tänä vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunkina – jotka sijoitellaan kärryn lavalle useina eri versioina: tyhjä kärry, puolitäysi kuorma, suurin sallittu kuorma, ylikuorma, etupainoinen kuorma, tasapainoinen kuorma sekä takapainoinen kuorma. Vetoauton renkaat puolestaan edustavat kaikkia mahdollisia rengastyyppejä, joita testasimme ”poikkitieteellisesti” kaksi ja puoli vuotta sitten: Keski-Euroopan kitkarengas, pohjoismainen kitkarengas, välikelin rengas, peräkärryn ensiasennusrengas sekä välikelin rengas. Myöhemmin ensi talvena teemme vielä varmistelevat kokeet nastarenkailla. Bongaa meidät ja liity letkaan! Lukijoita kiinnostavan testisarjasta tekee sen interaktiivisuus. Teippaamme Golfin ja kärryn taatusti tunnistettaviksi Moottori testaa -logoilla, joten kun näet meidät tahkoamassa Lahden eteläisellä kehätiellä, liity sinäkin omalla kärrylläsi jonon jatkoksi. Moottorin testikaravaanin kuulumisia voi seurata niin lehtemme sivuilla, netissä kuin somessakin, ja voit myös jakaa omia otoksiasi hashtagilla #aprillisilli. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku