1.4.2021 Ajoneuvot Kestotesti kehätiellä – osallistu sinäkin Moottorin peräkärrytestien sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkamme laajaa peräkärryjen testisarjaa ainutlaatuisella kokeella, joka pureutuu vielä syvemmälle vaunujen turvallisuuteen. Homma starttaa huhtikuun alussa Lahden eteläisellä kehätiellä, ja jatkuu koko tulevan kesäkauden ajan. Kun valmistelimme ja toteutimme ensimmäisiä peräkärryn turvallisuuteen liittyviä testejä vuosi sitten, emme olisi kuunaan uskoneet, miten laajaksi kokonaisuus paisuisi. Tähän mennessä olemme jo toteuttaneet useita laajoja kokeita, jotka käsittelivät täyteen kuormatun kärryn kestokykyä väistökokeessa, eripainoisten kuormien vaikutusta ajettavuuteen ja jarrutusmatkoihin, kärryn vaikutusta polttonesteen kulutukseen, vaunun rengastusta talvikelillä sekä sokerina pohjalla käytetyn auton ja eri tavoin kuormatun kärryn käytöstä väistökokeessa. "Kestotesti kehätiellä" julkaistiin Moottorin aprillijuttuna 1.4.2021. Jäpitimme jopa yhtä soittoa kärry perässä Lappiin, mitä urotekoa muistellaan autoilupiireissä edelleen ihaillen. Vähitellen meitä alkoi kuitenkin häiritä eräs kiusallinen yksityiskohta, nimittäin se, että valtaosa näistä uraauurtavista kokeista on toteutettu suljetulla testialueella – siis paikassa, mihin tavallisilta pulliaisilta pääsy torpataan heti kättelyssä. Miten yhdistää normaali tieliikenne ja tiukka testaus toisiinsa, siinä seuraava pähkinä purtavaksi.Onneksi toimituksemme on innovatiivista sorttia, ja tämä idearikkaus poiki jälleen kerran tuloksen. Otimme yhteyttä Lahden eteläisen kehätien rakennuttajiin, ja meille näytettiin välittömästi vihreää valoa. Seuraava testisarja saadaan kuin saadaankin tehtyä yleisellä tiellä – luonnollisesti kanssa-autoilijoiden turvallisuus varmistaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäydellinen testiväyläLahden eteläinen kehätie, joka jo nyt on muodostunut tärkeäksi runkoväyläksi eteläisen Suomen halki, soveltuu erinomaisesti testiareenaksi monestakin syystä. Ensinnäkin osaamme kehätien mutkat ja mäet ulkoa paremmin kuin kukaan muu – pääsimmehän jo viime vuoden puolella ajamaan tieosuuden lävitse ennen varsinaista avaamista.Toisen, kenties vieläkin tärkeämmän edun muodostavat kehätien ainutlaatuiset olosuhteet. Jo kestopäällysteen poikkeuksellisen tasainen pinta on merkittävä etu, mutta vieläkin hedelmällisemmäksi kehätien tekevät siihen puhkotut tunnelit. Testiä, joka pureutuu kevytperäkärryn käyttäytymiseen maan alla, ei nimittäin vielä tässä maassa ole tehty.Ja jos jotain sattuu, olemme toki varautuneet siihenkin. Toimittajamme Aake Kinnunen tutustui niin ikään viime syksynä kehätien tunneleiden turvajärjestelmiin, ja lupautui muilta kiireiltään olemaan linkkinä testiryhmän ja pelastusviranomaisten välillä. Vbox-satelliittimittausjärjestelmämme pitäisi myös infraäänillään säikäyttää tunnelissa mahdollisesti majailevia lepakoita, niin että kokeet voidaan suorittaa ilman häiriötekijöitä.Kolmanneksi eduksi voi lukea seudun autoilijoiden poikkeuksellisen joustamiskyvyn, mistä on hyötyä silloin, kun auto–peräkärry-yhdistelmämme joutuu testirumban tiimellyksessä tekemään normaalista liikenteestä poikkeavia kuvioita.Satoja kuorma- ja rengasyhdistelmiäKuten edellä tuli jo mainittua, testiohjelma on hyvin laaja. Ensimmäiset kokeet alkavat huhtikuun alussa ja jatkuvat ainakin lokakuun loppuun, minkä jälkeen pidämme välipalaverin mahdollisesti tehtävistä jatkotoimenpiteistä. Jo nyt on kuitenkin selvää, ettei kuusi kuukautta välttämättä riitä vedenpitävien tulosten esiin saamiseen.Mitä sitten testaamme? Tarkoituksena on ajaa kehätietä päästä päähän taukoamatta, kuitenkin pakolliset tankkaus-, syömis- ja vessatauot huomioiden. Ajopelinä toimii uskollinen sotaratsumme, käytetty Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI, jonka kaksoiskytkinvaihteiston hajoamista odottelemme testin kuluessa innokkaasti. Perässä kulkee niin ikään hyväksi havaittu Majava MJ 5030 LJ, jonka pahimmat lommot viimeisimmän väistökokeen jäljiltä on jo oiottu.Kuormana käytämme Salpausselän reunamuodostumasta pulppuavalla, maailmankuululla pohjavedellä täytettyjä kanistereita – toimiihan Lahti tänä vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunkina – jotka sijoitellaan kärryn lavalle useina eri versioina: tyhjä kärry, puolitäysi kuorma, suurin sallittu kuorma, ylikuorma, etupainoinen kuorma, tasapainoinen kuorma sekä takapainoinen kuorma.Vetoauton renkaat puolestaan edustavat kaikkia mahdollisia rengastyyppejä, joita testasimme ”poikkitieteellisesti” kaksi ja puoli vuotta sitten: Keski-Euroopan kitkarengas, pohjoismainen kitkarengas, välikelin rengas, peräkärryn ensiasennusrengas sekä välikelin rengas. Myöhemmin ensi talvena teemme vielä varmistelevat kokeet nastarenkailla.Bongaa meidät ja liity letkaan!Lukijoita kiinnostavan testisarjasta tekee sen interaktiivisuus. Teippaamme Golfin ja kärryn taatusti tunnistettaviksi Moottori testaa -logoilla, joten kun näet meidät tahkoamassa Lahden eteläisellä kehätiellä, liity sinäkin omalla kärrylläsi jonon jatkoksi. Moottorin testikaravaanin kuulumisia voi seurata niin lehtemme sivuilla, netissä kuin somessakin, ja voit myös jakaa omia otoksiasi hashtagilla #aprillisilli.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”