1.4.2021 Ajoneuvot Kestotesti kehätiellä – osallistu sinäkin Moottorin peräkärrytestien sarjaan Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Jatkamme laajaa peräkärryjen testisarjaa ainutlaatuisella kokeella, joka pureutuu vielä syvemmälle vaunujen turvallisuuteen. Homma starttaa huhtikuun alussa Lahden eteläisellä kehätiellä, ja jatkuu koko tulevan kesäkauden ajan. Kun valmistelimme ja toteutimme ensimmäisiä peräkärryn turvallisuuteen liittyviä testejä vuosi sitten, emme olisi kuunaan uskoneet, miten laajaksi kokonaisuus paisuisi. Tähän mennessä olemme jo toteuttaneet useita laajoja kokeita, jotka käsittelivät täyteen kuormatun kärryn kestokykyä väistökokeessa, eripainoisten kuormien vaikutusta ajettavuuteen ja jarrutusmatkoihin, kärryn vaikutusta polttonesteen kulutukseen, vaunun rengastusta talvikelillä sekä sokerina pohjalla käytetyn auton ja eri tavoin kuormatun kärryn käytöstä väistökokeessa. "Kestotesti kehätiellä" julkaistiin Moottorin aprillijuttuna 1.4.2021. Jäpitimme jopa yhtä soittoa kärry perässä Lappiin, mitä urotekoa muistellaan autoilupiireissä edelleen ihaillen. Vähitellen meitä alkoi kuitenkin häiritä eräs kiusallinen yksityiskohta, nimittäin se, että valtaosa näistä uraauurtavista kokeista on toteutettu suljetulla testialueella – siis paikassa, mihin tavallisilta pulliaisilta pääsy torpataan heti kättelyssä. Miten yhdistää normaali tieliikenne ja tiukka testaus toisiinsa, siinä seuraava pähkinä purtavaksi. Onneksi toimituksemme on innovatiivista sorttia, ja tämä idearikkaus poiki jälleen kerran tuloksen. Otimme yhteyttä Lahden eteläisen kehätien rakennuttajiin, ja meille näytettiin välittömästi vihreää valoa. Seuraava testisarja saadaan kuin saadaankin tehtyä yleisellä tiellä – luonnollisesti kanssa-autoilijoiden turvallisuus varmistaen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täydellinen testiväylä Lahden eteläinen kehätie, joka jo nyt on muodostunut tärkeäksi runkoväyläksi eteläisen Suomen halki, soveltuu erinomaisesti testiareenaksi monestakin syystä. Ensinnäkin osaamme kehätien mutkat ja mäet ulkoa paremmin kuin kukaan muu – pääsimmehän jo viime vuoden puolella ajamaan tieosuuden lävitse ennen varsinaista avaamista. Toisen, kenties vieläkin tärkeämmän edun muodostavat kehätien ainutlaatuiset olosuhteet. Jo kestopäällysteen poikkeuksellisen tasainen pinta on merkittävä etu, mutta vieläkin hedelmällisemmäksi kehätien tekevät siihen puhkotut tunnelit. Testiä, joka pureutuu kevytperäkärryn käyttäytymiseen maan alla, ei nimittäin vielä tässä maassa ole tehty. Ja jos jotain sattuu, olemme toki varautuneet siihenkin. Toimittajamme Aake Kinnunen tutustui niin ikään viime syksynä kehätien tunneleiden turvajärjestelmiin, ja lupautui muilta kiireiltään olemaan linkkinä testiryhmän ja pelastusviranomaisten välillä. Vbox-satelliittimittausjärjestelmämme pitäisi myös infraäänillään säikäyttää tunnelissa mahdollisesti majailevia lepakoita, niin että kokeet voidaan suorittaa ilman häiriötekijöitä. Kolmanneksi eduksi voi lukea seudun autoilijoiden poikkeuksellisen joustamiskyvyn, mistä on hyötyä silloin, kun auto–peräkärry-yhdistelmämme joutuu testirumban tiimellyksessä tekemään normaalista liikenteestä poikkeavia kuvioita. Satoja kuorma- ja rengasyhdistelmiä Kuten edellä tuli jo mainittua, testiohjelma on hyvin laaja. Ensimmäiset kokeet alkavat huhtikuun alussa ja jatkuvat ainakin lokakuun loppuun, minkä jälkeen pidämme välipalaverin mahdollisesti tehtävistä jatkotoimenpiteistä. Jo nyt on kuitenkin selvää, ettei kuusi kuukautta välttämättä riitä vedenpitävien tulosten esiin saamiseen. Mitä sitten testaamme? Tarkoituksena on ajaa kehätietä päästä päähän taukoamatta, kuitenkin pakolliset tankkaus-, syömis- ja vessatauot huomioiden. Ajopelinä toimii uskollinen sotaratsumme, käytetty Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI, jonka kaksoiskytkinvaihteiston hajoamista odottelemme testin kuluessa innokkaasti. Perässä kulkee niin ikään hyväksi havaittu Majava MJ 5030 LJ, jonka pahimmat lommot viimeisimmän väistökokeen jäljiltä on jo oiottu. Kuormana käytämme Salpausselän reunamuodostumasta pulppuavalla, maailmankuululla pohjavedellä täytettyjä kanistereita – toimiihan Lahti tänä vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunkina – jotka sijoitellaan kärryn lavalle useina eri versioina: tyhjä kärry, puolitäysi kuorma, suurin sallittu kuorma, ylikuorma, etupainoinen kuorma, tasapainoinen kuorma sekä takapainoinen kuorma. Vetoauton renkaat puolestaan edustavat kaikkia mahdollisia rengastyyppejä, joita testasimme ”poikkitieteellisesti” kaksi ja puoli vuotta sitten: Keski-Euroopan kitkarengas, pohjoismainen kitkarengas, välikelin rengas, peräkärryn ensiasennusrengas sekä välikelin rengas. Myöhemmin ensi talvena teemme vielä varmistelevat kokeet nastarenkailla. Bongaa meidät ja liity letkaan! Lukijoita kiinnostavan testisarjasta tekee sen interaktiivisuus. Teippaamme Golfin ja kärryn taatusti tunnistettaviksi Moottori testaa -logoilla, joten kun näet meidät tahkoamassa Lahden eteläisellä kehätiellä, liity sinäkin omalla kärrylläsi jonon jatkoksi. Moottorin testikaravaanin kuulumisia voi seurata niin lehtemme sivuilla, netissä kuin somessakin, ja voit myös jakaa omia otoksiasi hashtagilla #aprillisilli. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen "trendsetter" AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen - neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan