1.4.2021 Ajoneuvot Kestotesti kehätiellä – osallistu sinäkin Moottorin peräkärrytestien sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkamme laajaa peräkärryjen testisarjaa ainutlaatuisella kokeella, joka pureutuu vielä syvemmälle vaunujen turvallisuuteen. Homma starttaa huhtikuun alussa Lahden eteläisellä kehätiellä, ja jatkuu koko tulevan kesäkauden ajan. Kun valmistelimme ja toteutimme ensimmäisiä peräkärryn turvallisuuteen liittyviä testejä vuosi sitten, emme olisi kuunaan uskoneet, miten laajaksi kokonaisuus paisuisi. Tähän mennessä olemme jo toteuttaneet useita laajoja kokeita, jotka käsittelivät täyteen kuormatun kärryn kestokykyä väistökokeessa, eripainoisten kuormien vaikutusta ajettavuuteen ja jarrutusmatkoihin, kärryn vaikutusta polttonesteen kulutukseen, vaunun rengastusta talvikelillä sekä sokerina pohjalla käytetyn auton ja eri tavoin kuormatun kärryn käytöstä väistökokeessa. "Kestotesti kehätiellä" julkaistiin Moottorin aprillijuttuna 1.4.2021. Jäpitimme jopa yhtä soittoa kärry perässä Lappiin, mitä urotekoa muistellaan autoilupiireissä edelleen ihaillen. Vähitellen meitä alkoi kuitenkin häiritä eräs kiusallinen yksityiskohta, nimittäin se, että valtaosa näistä uraauurtavista kokeista on toteutettu suljetulla testialueella – siis paikassa, mihin tavallisilta pulliaisilta pääsy torpataan heti kättelyssä. Miten yhdistää normaali tieliikenne ja tiukka testaus toisiinsa, siinä seuraava pähkinä purtavaksi.Onneksi toimituksemme on innovatiivista sorttia, ja tämä idearikkaus poiki jälleen kerran tuloksen. Otimme yhteyttä Lahden eteläisen kehätien rakennuttajiin, ja meille näytettiin välittömästi vihreää valoa. Seuraava testisarja saadaan kuin saadaankin tehtyä yleisellä tiellä – luonnollisesti kanssa-autoilijoiden turvallisuus varmistaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäydellinen testiväyläLahden eteläinen kehätie, joka jo nyt on muodostunut tärkeäksi runkoväyläksi eteläisen Suomen halki, soveltuu erinomaisesti testiareenaksi monestakin syystä. Ensinnäkin osaamme kehätien mutkat ja mäet ulkoa paremmin kuin kukaan muu – pääsimmehän jo viime vuoden puolella ajamaan tieosuuden lävitse ennen varsinaista avaamista.Toisen, kenties vieläkin tärkeämmän edun muodostavat kehätien ainutlaatuiset olosuhteet. Jo kestopäällysteen poikkeuksellisen tasainen pinta on merkittävä etu, mutta vieläkin hedelmällisemmäksi kehätien tekevät siihen puhkotut tunnelit. Testiä, joka pureutuu kevytperäkärryn käyttäytymiseen maan alla, ei nimittäin vielä tässä maassa ole tehty.Ja jos jotain sattuu, olemme toki varautuneet siihenkin. Toimittajamme Aake Kinnunen tutustui niin ikään viime syksynä kehätien tunneleiden turvajärjestelmiin, ja lupautui muilta kiireiltään olemaan linkkinä testiryhmän ja pelastusviranomaisten välillä. Vbox-satelliittimittausjärjestelmämme pitäisi myös infraäänillään säikäyttää tunnelissa mahdollisesti majailevia lepakoita, niin että kokeet voidaan suorittaa ilman häiriötekijöitä.Kolmanneksi eduksi voi lukea seudun autoilijoiden poikkeuksellisen joustamiskyvyn, mistä on hyötyä silloin, kun auto–peräkärry-yhdistelmämme joutuu testirumban tiimellyksessä tekemään normaalista liikenteestä poikkeavia kuvioita.Satoja kuorma- ja rengasyhdistelmiäKuten edellä tuli jo mainittua, testiohjelma on hyvin laaja. Ensimmäiset kokeet alkavat huhtikuun alussa ja jatkuvat ainakin lokakuun loppuun, minkä jälkeen pidämme välipalaverin mahdollisesti tehtävistä jatkotoimenpiteistä. Jo nyt on kuitenkin selvää, ettei kuusi kuukautta välttämättä riitä vedenpitävien tulosten esiin saamiseen.Mitä sitten testaamme? Tarkoituksena on ajaa kehätietä päästä päähän taukoamatta, kuitenkin pakolliset tankkaus-, syömis- ja vessatauot huomioiden. Ajopelinä toimii uskollinen sotaratsumme, käytetty Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI, jonka kaksoiskytkinvaihteiston hajoamista odottelemme testin kuluessa innokkaasti. Perässä kulkee niin ikään hyväksi havaittu Majava MJ 5030 LJ, jonka pahimmat lommot viimeisimmän väistökokeen jäljiltä on jo oiottu.Kuormana käytämme Salpausselän reunamuodostumasta pulppuavalla, maailmankuululla pohjavedellä täytettyjä kanistereita – toimiihan Lahti tänä vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunkina – jotka sijoitellaan kärryn lavalle useina eri versioina: tyhjä kärry, puolitäysi kuorma, suurin sallittu kuorma, ylikuorma, etupainoinen kuorma, tasapainoinen kuorma sekä takapainoinen kuorma.Vetoauton renkaat puolestaan edustavat kaikkia mahdollisia rengastyyppejä, joita testasimme ”poikkitieteellisesti” kaksi ja puoli vuotta sitten: Keski-Euroopan kitkarengas, pohjoismainen kitkarengas, välikelin rengas, peräkärryn ensiasennusrengas sekä välikelin rengas. Myöhemmin ensi talvena teemme vielä varmistelevat kokeet nastarenkailla.Bongaa meidät ja liity letkaan!Lukijoita kiinnostavan testisarjasta tekee sen interaktiivisuus. Teippaamme Golfin ja kärryn taatusti tunnistettaviksi Moottori testaa -logoilla, joten kun näet meidät tahkoamassa Lahden eteläisellä kehätiellä, liity sinäkin omalla kärrylläsi jonon jatkoksi. Moottorin testikaravaanin kuulumisia voi seurata niin lehtemme sivuilla, netissä kuin somessakin, ja voit myös jakaa omia otoksiasi hashtagilla #aprillisilli.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle