1.4.2021 Ajoneuvot Kestotesti kehätiellä – osallistu sinäkin Moottorin peräkärrytestien sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkamme laajaa peräkärryjen testisarjaa ainutlaatuisella kokeella, joka pureutuu vielä syvemmälle vaunujen turvallisuuteen. Homma starttaa huhtikuun alussa Lahden eteläisellä kehätiellä, ja jatkuu koko tulevan kesäkauden ajan. Kun valmistelimme ja toteutimme ensimmäisiä peräkärryn turvallisuuteen liittyviä testejä vuosi sitten, emme olisi kuunaan uskoneet, miten laajaksi kokonaisuus paisuisi. Tähän mennessä olemme jo toteuttaneet useita laajoja kokeita, jotka käsittelivät täyteen kuormatun kärryn kestokykyä väistökokeessa, eripainoisten kuormien vaikutusta ajettavuuteen ja jarrutusmatkoihin, kärryn vaikutusta polttonesteen kulutukseen, vaunun rengastusta talvikelillä sekä sokerina pohjalla käytetyn auton ja eri tavoin kuormatun kärryn käytöstä väistökokeessa. "Kestotesti kehätiellä" julkaistiin Moottorin aprillijuttuna 1.4.2021. Jäpitimme jopa yhtä soittoa kärry perässä Lappiin, mitä urotekoa muistellaan autoilupiireissä edelleen ihaillen. Vähitellen meitä alkoi kuitenkin häiritä eräs kiusallinen yksityiskohta, nimittäin se, että valtaosa näistä uraauurtavista kokeista on toteutettu suljetulla testialueella – siis paikassa, mihin tavallisilta pulliaisilta pääsy torpataan heti kättelyssä. Miten yhdistää normaali tieliikenne ja tiukka testaus toisiinsa, siinä seuraava pähkinä purtavaksi.Onneksi toimituksemme on innovatiivista sorttia, ja tämä idearikkaus poiki jälleen kerran tuloksen. Otimme yhteyttä Lahden eteläisen kehätien rakennuttajiin, ja meille näytettiin välittömästi vihreää valoa. Seuraava testisarja saadaan kuin saadaankin tehtyä yleisellä tiellä – luonnollisesti kanssa-autoilijoiden turvallisuus varmistaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäydellinen testiväyläLahden eteläinen kehätie, joka jo nyt on muodostunut tärkeäksi runkoväyläksi eteläisen Suomen halki, soveltuu erinomaisesti testiareenaksi monestakin syystä. Ensinnäkin osaamme kehätien mutkat ja mäet ulkoa paremmin kuin kukaan muu – pääsimmehän jo viime vuoden puolella ajamaan tieosuuden lävitse ennen varsinaista avaamista.Toisen, kenties vieläkin tärkeämmän edun muodostavat kehätien ainutlaatuiset olosuhteet. Jo kestopäällysteen poikkeuksellisen tasainen pinta on merkittävä etu, mutta vieläkin hedelmällisemmäksi kehätien tekevät siihen puhkotut tunnelit. Testiä, joka pureutuu kevytperäkärryn käyttäytymiseen maan alla, ei nimittäin vielä tässä maassa ole tehty.Ja jos jotain sattuu, olemme toki varautuneet siihenkin. Toimittajamme Aake Kinnunen tutustui niin ikään viime syksynä kehätien tunneleiden turvajärjestelmiin, ja lupautui muilta kiireiltään olemaan linkkinä testiryhmän ja pelastusviranomaisten välillä. Vbox-satelliittimittausjärjestelmämme pitäisi myös infraäänillään säikäyttää tunnelissa mahdollisesti majailevia lepakoita, niin että kokeet voidaan suorittaa ilman häiriötekijöitä.Kolmanneksi eduksi voi lukea seudun autoilijoiden poikkeuksellisen joustamiskyvyn, mistä on hyötyä silloin, kun auto–peräkärry-yhdistelmämme joutuu testirumban tiimellyksessä tekemään normaalista liikenteestä poikkeavia kuvioita.Satoja kuorma- ja rengasyhdistelmiäKuten edellä tuli jo mainittua, testiohjelma on hyvin laaja. Ensimmäiset kokeet alkavat huhtikuun alussa ja jatkuvat ainakin lokakuun loppuun, minkä jälkeen pidämme välipalaverin mahdollisesti tehtävistä jatkotoimenpiteistä. Jo nyt on kuitenkin selvää, ettei kuusi kuukautta välttämättä riitä vedenpitävien tulosten esiin saamiseen.Mitä sitten testaamme? Tarkoituksena on ajaa kehätietä päästä päähän taukoamatta, kuitenkin pakolliset tankkaus-, syömis- ja vessatauot huomioiden. Ajopelinä toimii uskollinen sotaratsumme, käytetty Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI, jonka kaksoiskytkinvaihteiston hajoamista odottelemme testin kuluessa innokkaasti. Perässä kulkee niin ikään hyväksi havaittu Majava MJ 5030 LJ, jonka pahimmat lommot viimeisimmän väistökokeen jäljiltä on jo oiottu.Kuormana käytämme Salpausselän reunamuodostumasta pulppuavalla, maailmankuululla pohjavedellä täytettyjä kanistereita – toimiihan Lahti tänä vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunkina – jotka sijoitellaan kärryn lavalle useina eri versioina: tyhjä kärry, puolitäysi kuorma, suurin sallittu kuorma, ylikuorma, etupainoinen kuorma, tasapainoinen kuorma sekä takapainoinen kuorma.Vetoauton renkaat puolestaan edustavat kaikkia mahdollisia rengastyyppejä, joita testasimme ”poikkitieteellisesti” kaksi ja puoli vuotta sitten: Keski-Euroopan kitkarengas, pohjoismainen kitkarengas, välikelin rengas, peräkärryn ensiasennusrengas sekä välikelin rengas. Myöhemmin ensi talvena teemme vielä varmistelevat kokeet nastarenkailla.Bongaa meidät ja liity letkaan!Lukijoita kiinnostavan testisarjasta tekee sen interaktiivisuus. Teippaamme Golfin ja kärryn taatusti tunnistettaviksi Moottori testaa -logoilla, joten kun näet meidät tahkoamassa Lahden eteläisellä kehätiellä, liity sinäkin omalla kärrylläsi jonon jatkoksi. Moottorin testikaravaanin kuulumisia voi seurata niin lehtemme sivuilla, netissä kuin somessakin, ja voit myös jakaa omia otoksiasi hashtagilla #aprillisilli.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon