25.4.2020

Kevyt ja kompakti maasto-Škoda vuodelta 1962 on kaukana katumaasturista

Škodan valmistama Agromobil-prototyyppi esiteltiin vuonna 1962. Noin 3,5-metrisen erikoisuuden oli tarkoitus soveltua maa- ja metsätalouden tarpeisiin, mutta myös armeijan käyttöön. Insinöörit loivat ratkaisuja muun muassa auton kuljettamiseksi paikasta toiseen kuljetuslentokoneella.

Tšekkiläiselle autonvalmistaja Škodalle oli kertynyt omien sanojensa mukaan 1960-luvulle tultaessa jo vuosikymmenien kokemus maastokykyisten ajoneuvojen valmistamisesta. Kuitenkin tuohon aikaan Tšekkoslovakiasta puuttui kompakti, ketterä, kevyt ja monikäyttöinen maastoajoneuvo. Maatalousministeriö päätyi ongelman ratkaisemiseksi ottamaan yhteyttä Škodaan.

Pyydetyn ajoneuvon tuli täyttää maa- ja metsätalouden tarpeet ja lisäksi sen täytyi olla soveltuva avolouhoksissa työskentelyyn, sekä armeijakäyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyössä asetehtaan kanssa

Tyyppi 998 nimettiin Agromobiliksi ja sen suunnittelutyöt alkoivat tammikuussa 1961 yhteistyössä ČZ-merkkisten käsiaseiden, polkupyörien ja moottoripyörien valmistajana tunnetun Česká zbrojovka Strakonice -yrityksen kanssa. Agromobilia oli tarkoitus valmistaa ČZ:n tehtaalla, koska tuolloin AZNP-yritysnimellä tunnetun Škodan tuotantokapasiteetti oli jo täysin hyödynnetty.

Skoda agromobil
Kuormalava oli 1,98 metriä pitkä ja 1,59 m leveä.

Tästä huolimatta kolme ensimmäistä tyypin 998 prototyyppiä valmistui Škodan tehtaalla Mladá Boleslavissa, ja siinä käytettiin useita Škodan sarjatuotantomallien komponentteja.

Prototyypin pituudeksi muodostui 3,47 metriä, leveyttä Agromobililla oli 1,7 m. Kori oli itsekantava ja avolavan kangaspeite ylsi myös kuljettajan ja etumatkustajan suojaksi. Kuormalava oli 1,98 m pitkä ja 1,59 m leveä, joka tarkoitti 1,24 metriä korkean kuomun alle mahtuvan tavaraa 3,9 kuutiometrin verran. Kuormaaminen oli helppoa 70 senttimetrin kuormauskorkeuden ansiosta.

Tässä ohjaamossa tuskin on kenenkään mielestä mitään ylimääräistä?

Kuormatilan tilalle voitiin Cerná Hora-Montenegron tapaan asentaa kaksi pitkittäistä penkkiä, nyt tosin jopa kahdeksalle hengelle.

Gazin kukistaja

Erikoisuutena oli myös yksiosainen tuulilasi, jonka pystyi kääntämään eteenpäin alas auton korkeuden pienentämiseksi 1,94 metristä 1,41 metriin. Tämä helpotti puiden oksien alla ajamista ja ajoneuvon liikuttamista kuljetuslentokoneella. Ainoastaan 1,9 metrin akseliväli ja lyhyet ylitykset olivat tuttu reitti ketteryyteen.

Tuulilasin pystyi kääntämään alas auton korkeuden tullessa rajoitteeksi.

Ilman kuormaa tyypin 998 maavara oli 290 millimetriä ja täyteen kuormattuna 230 mm. Erillisjousitetussa pyöräntuennassa käytettiin pitkittäistukivarsituentaa ja vääntösauvajousitusta.

Nelisylinterinen ja nestejäähdytteinen moottori oli lainattu Škoda 1202 -farmarista. Voimanlähde asennettiin pitkittäin etuakselin takapuolelle kuljettajan ja etumatkustajan istuimien väliin. 1221-kuutioinen moottori tuotti 45 hevosvoiman tehon. Taka-akselille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston ja alennusvaihteiston kautta. Erikseen kytkettäessä voimaa saatiin myös etuakselille.

Maastoajotestiä Agromobil-prototyypillä.

Testiä Agromobililla ajettiin 79 päivässä 29 953 kilometriä ja huippunopeus oli 89 km/h. Armeijan vertailutesteihin prototyyppejä valmistettiin vielä 10 lisää, ja Agromobil sijoittuikin Varsovan liiton maiden perusmaasturi GAZ 69:n edelle. Siitä huolimatta sarjatuotantoa ei koskaan aloitettu Škodan mukaan keskusjohtoisen suunnitelmatalouden vuoksi.

Näkyvyyttä vasta elokuvassa

Julkisuudessa Agromobil-prototyyppi ei juurikaan esiintynyt, ennen kuin tammikuun 29. päivä vuonna 1965 jolloin tšekkoslovakialaisessa sodanvastaisessa elokuvassa kaksi Agromobiilia nähtiin sotilaskommandoryhmän kuljettimina.

Nykyään yksi kolmesta ensimmäisessä erässä valmistetusta Agromobilista on esillä Škoda-museossa Mladá Boleslavissa.

Lähde ja kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat