25.4.2020 Ajoneuvot Kevyt ja kompakti maasto-Škoda vuodelta 1962 on kaukana katumaasturista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan valmistama Agromobil-prototyyppi esiteltiin vuonna 1962. Noin 3,5-metrisen erikoisuuden oli tarkoitus soveltua maa- ja metsätalouden tarpeisiin, mutta myös armeijan käyttöön. Insinöörit loivat ratkaisuja muun muassa auton kuljettamiseksi paikasta toiseen kuljetuslentokoneella. Tšekkiläiselle autonvalmistaja Škodalle oli kertynyt omien sanojensa mukaan 1960-luvulle tultaessa jo vuosikymmenien kokemus maastokykyisten ajoneuvojen valmistamisesta. Kuitenkin tuohon aikaan Tšekkoslovakiasta puuttui kompakti, ketterä, kevyt ja monikäyttöinen maastoajoneuvo. Maatalousministeriö päätyi ongelman ratkaisemiseksi ottamaan yhteyttä Škodaan.Pyydetyn ajoneuvon tuli täyttää maa- ja metsätalouden tarpeet ja lisäksi sen täytyi olla soveltuva avolouhoksissa työskentelyyn, sekä armeijakäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyössä asetehtaan kanssaTyyppi 998 nimettiin Agromobiliksi ja sen suunnittelutyöt alkoivat tammikuussa 1961 yhteistyössä ČZ-merkkisten käsiaseiden, polkupyörien ja moottoripyörien valmistajana tunnetun Česká zbrojovka Strakonice -yrityksen kanssa. Agromobilia oli tarkoitus valmistaa ČZ:n tehtaalla, koska tuolloin AZNP-yritysnimellä tunnetun Škodan tuotantokapasiteetti oli jo täysin hyödynnetty.Kuormalava oli 1,98 metriä pitkä ja 1,59 m leveä.Tästä huolimatta kolme ensimmäistä tyypin 998 prototyyppiä valmistui Škodan tehtaalla Mladá Boleslavissa, ja siinä käytettiin useita Škodan sarjatuotantomallien komponentteja.Prototyypin pituudeksi muodostui 3,47 metriä, leveyttä Agromobililla oli 1,7 m. Kori oli itsekantava ja avolavan kangaspeite ylsi myös kuljettajan ja etumatkustajan suojaksi. Kuormalava oli 1,98 m pitkä ja 1,59 m leveä, joka tarkoitti 1,24 metriä korkean kuomun alle mahtuvan tavaraa 3,9 kuutiometrin verran. Kuormaaminen oli helppoa 70 senttimetrin kuormauskorkeuden ansiosta.Tässä ohjaamossa tuskin on kenenkään mielestä mitään ylimääräistä?Kuormatilan tilalle voitiin Cerná Hora-Montenegron tapaan asentaa kaksi pitkittäistä penkkiä, nyt tosin jopa kahdeksalle hengelle.Gazin kukistajaErikoisuutena oli myös yksiosainen tuulilasi, jonka pystyi kääntämään eteenpäin alas auton korkeuden pienentämiseksi 1,94 metristä 1,41 metriin. Tämä helpotti puiden oksien alla ajamista ja ajoneuvon liikuttamista kuljetuslentokoneella. Ainoastaan 1,9 metrin akseliväli ja lyhyet ylitykset olivat tuttu reitti ketteryyteen.Tuulilasin pystyi kääntämään alas auton korkeuden tullessa rajoitteeksi.Ilman kuormaa tyypin 998 maavara oli 290 millimetriä ja täyteen kuormattuna 230 mm. Erillisjousitetussa pyöräntuennassa käytettiin pitkittäistukivarsituentaa ja vääntösauvajousitusta.Nelisylinterinen ja nestejäähdytteinen moottori oli lainattu Škoda 1202 -farmarista. Voimanlähde asennettiin pitkittäin etuakselin takapuolelle kuljettajan ja etumatkustajan istuimien väliin. 1221-kuutioinen moottori tuotti 45 hevosvoiman tehon. Taka-akselille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston ja alennusvaihteiston kautta. Erikseen kytkettäessä voimaa saatiin myös etuakselille.Maastoajotestiä Agromobil-prototyypillä.Testiä Agromobililla ajettiin 79 päivässä 29 953 kilometriä ja huippunopeus oli 89 km/h. Armeijan vertailutesteihin prototyyppejä valmistettiin vielä 10 lisää, ja Agromobil sijoittuikin Varsovan liiton maiden perusmaasturi GAZ 69:n edelle. Siitä huolimatta sarjatuotantoa ei koskaan aloitettu Škodan mukaan keskusjohtoisen suunnitelmatalouden vuoksi.Näkyvyyttä vasta elokuvassaJulkisuudessa Agromobil-prototyyppi ei juurikaan esiintynyt, ennen kuin tammikuun 29. päivä vuonna 1965 jolloin tšekkoslovakialaisessa sodanvastaisessa elokuvassa kaksi Agromobiilia nähtiin sotilaskommandoryhmän kuljettimina.Nykyään yksi kolmesta ensimmäisessä erässä valmistetusta Agromobilista on esillä Škoda-museossa Mladá Boleslavissa.Lähde ja kuvat: ŠkodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Tiedät kyllä Škoda Octavia RS:n, mutta mihin asti Rally Sportin juuret juontavat? Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?