25.4.2020 Ajoneuvot Kevyt ja kompakti maasto-Škoda vuodelta 1962 on kaukana katumaasturista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan valmistama Agromobil-prototyyppi esiteltiin vuonna 1962. Noin 3,5-metrisen erikoisuuden oli tarkoitus soveltua maa- ja metsätalouden tarpeisiin, mutta myös armeijan käyttöön. Insinöörit loivat ratkaisuja muun muassa auton kuljettamiseksi paikasta toiseen kuljetuslentokoneella. Tšekkiläiselle autonvalmistaja Škodalle oli kertynyt omien sanojensa mukaan 1960-luvulle tultaessa jo vuosikymmenien kokemus maastokykyisten ajoneuvojen valmistamisesta. Kuitenkin tuohon aikaan Tšekkoslovakiasta puuttui kompakti, ketterä, kevyt ja monikäyttöinen maastoajoneuvo. Maatalousministeriö päätyi ongelman ratkaisemiseksi ottamaan yhteyttä Škodaan. Pyydetyn ajoneuvon tuli täyttää maa- ja metsätalouden tarpeet ja lisäksi sen täytyi olla soveltuva avolouhoksissa työskentelyyn, sekä armeijakäyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteistyössä asetehtaan kanssa Tyyppi 998 nimettiin Agromobiliksi ja sen suunnittelutyöt alkoivat tammikuussa 1961 yhteistyössä ČZ-merkkisten käsiaseiden, polkupyörien ja moottoripyörien valmistajana tunnetun Česká zbrojovka Strakonice -yrityksen kanssa. Agromobilia oli tarkoitus valmistaa ČZ:n tehtaalla, koska tuolloin AZNP-yritysnimellä tunnetun Škodan tuotantokapasiteetti oli jo täysin hyödynnetty. Kuormalava oli 1,98 metriä pitkä ja 1,59 m leveä. Tästä huolimatta kolme ensimmäistä tyypin 998 prototyyppiä valmistui Škodan tehtaalla Mladá Boleslavissa, ja siinä käytettiin useita Škodan sarjatuotantomallien komponentteja. Prototyypin pituudeksi muodostui 3,47 metriä, leveyttä Agromobililla oli 1,7 m. Kori oli itsekantava ja avolavan kangaspeite ylsi myös kuljettajan ja etumatkustajan suojaksi. Kuormalava oli 1,98 m pitkä ja 1,59 m leveä, joka tarkoitti 1,24 metriä korkean kuomun alle mahtuvan tavaraa 3,9 kuutiometrin verran. Kuormaaminen oli helppoa 70 senttimetrin kuormauskorkeuden ansiosta. Tässä ohjaamossa tuskin on kenenkään mielestä mitään ylimääräistä? Kuormatilan tilalle voitiin Cerná Hora-Montenegron tapaan asentaa kaksi pitkittäistä penkkiä, nyt tosin jopa kahdeksalle hengelle. Gazin kukistaja Erikoisuutena oli myös yksiosainen tuulilasi, jonka pystyi kääntämään eteenpäin alas auton korkeuden pienentämiseksi 1,94 metristä 1,41 metriin. Tämä helpotti puiden oksien alla ajamista ja ajoneuvon liikuttamista kuljetuslentokoneella. Ainoastaan 1,9 metrin akseliväli ja lyhyet ylitykset olivat tuttu reitti ketteryyteen. Tuulilasin pystyi kääntämään alas auton korkeuden tullessa rajoitteeksi. Ilman kuormaa tyypin 998 maavara oli 290 millimetriä ja täyteen kuormattuna 230 mm. Erillisjousitetussa pyöräntuennassa käytettiin pitkittäistukivarsituentaa ja vääntösauvajousitusta. Nelisylinterinen ja nestejäähdytteinen moottori oli lainattu Škoda 1202 -farmarista. Voimanlähde asennettiin pitkittäin etuakselin takapuolelle kuljettajan ja etumatkustajan istuimien väliin. 1221-kuutioinen moottori tuotti 45 hevosvoiman tehon. Taka-akselille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston ja alennusvaihteiston kautta. Erikseen kytkettäessä voimaa saatiin myös etuakselille. Maastoajotestiä Agromobil-prototyypillä. Testiä Agromobililla ajettiin 79 päivässä 29 953 kilometriä ja huippunopeus oli 89 km/h. Armeijan vertailutesteihin prototyyppejä valmistettiin vielä 10 lisää, ja Agromobil sijoittuikin Varsovan liiton maiden perusmaasturi GAZ 69:n edelle. Siitä huolimatta sarjatuotantoa ei koskaan aloitettu Škodan mukaan keskusjohtoisen suunnitelmatalouden vuoksi. Näkyvyyttä vasta elokuvassa Julkisuudessa Agromobil-prototyyppi ei juurikaan esiintynyt, ennen kuin tammikuun 29. päivä vuonna 1965 jolloin tšekkoslovakialaisessa sodanvastaisessa elokuvassa kaksi Agromobiilia nähtiin sotilaskommandoryhmän kuljettimina. Nykyään yksi kolmesta ensimmäisessä erässä valmistetusta Agromobilista on esillä Škoda-museossa Mladá Boleslavissa. Lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Tiedät kyllä Škoda Octavia RS:n, mutta mihin asti Rally Sportin juuret juontavat? Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku