4.4.2020 Ajoneuvot Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myöhemmin Škoda Autona tunnettu Laurin & Klement valmisti kolmipyöräistä LW-ajoneuvoa kuuden vuoden ajan. Jopa Meksikoon asti vietyjä erikoisuuksia on tiedettävästi jäljellä enää muutamia yksilöitä. Tšekkivalmistaja Škoda tunnetaan Suomessakin erittäin laajalti, muun muassa useana vuonna maamme myydyimmäksi autoksi yltäneen Octavian ansiosta. Valmistajan 125-vuotiseen historiaan mahtuu kuitenkin useita malleja jotka ovat unohtuneet massoilta vuosien saatossa. L&K LW on yksi tällainen malli. Alunperin polkupyöriä valmistanut, myöhemmin Škoda Autona tunnettu Laurin & Klement oli valmistanut ensimmäisen autonsa, Volturette A:n vuonna 1905, ja samana vuonna tehtaalta valmistui myös vähemmän tunnettu auton ja moottoripyörän risteytys: LW-kolmipyörä. Nimen l-kirjain viittaa moottoripyörämallistoon, ja w-kirjain kertoo moottorin olevan vesijäähdytteinen. Kolmipyörän moottori oli 800-kuutioinen ja yksisylinterinen. Tehoa moottori tuotti parhaillaan viiden hevosvoiman verran ja teho ohjattiin renkaalle moottoripyörämäisesti ketjulla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suurempi massa pakotti teknisiin innovaatioihin Kolmipyörä käynnistettiin työntämällä, mutta se oli raskasta. Käynnistämisen helpottamiseksi kolmipyörään kehitettiin puristuspaineen alennusventtiili, vipua kääntämällä pakoventtiili pakotettiin auki-asentoon jolloin mäntää vastusti pienempi voima. Vipu vapauttamalla sylinteriin saatiin tarvittava puristuspaine ja moottori käynnistyi, vipua käytettiin myös moottorin sammuttamiseen ja moottorin kierrosluvun hetkelliseen laskemiseen. Mikäli kolmipyörässä oli myös sivuvaunu, perävaunu, tai jotain muuta massalisää, ei puristuspaineen alennusventtiili enää riittänyt käynnistämisen helpottamiseen. Tämän myötä kolmipyörään kehitettiin myös kaksivaihteinen vaihteisto, välipyörä ja kytkin, jotka mahdollistivat moottorin paikallaan käynnistämisen. Ajoneuvon massa oli ainoastaan 160 kilogrammaa, joten pienelläkin teholla LW-kolmipyörällä pääsi parhaillaan 40 kilometrin tuntinopeutta. Istuinsatula oli asennettu taka-akselin yläpuolelle. Ohjaustangon edessä oli istuin matkustajille ja tilaa tavarakuormalle, kantavuutta oli 200 kg. Jäljellä vain kourallinen Škodan mukaan LW:n komponenteista valmistettiin sivuvaunullisia moottoripyöriä ja komipyöriä muun muassa Wienin postilaitoksen käyttöön. Tämän myötä kolmipyöriä näkyi myös Budapestin ja Prahan katukuvassa. Vuonna 1908 LW-kolmipyöriä vietiin myös Meksikoon asti. Kolmipyöräinen erikoisuus pysyi Laurint & Klementin tuotannossa ainoastaan vuoteen 1911 saakka. Nykypäivään asti säilyneitä yksilöitä on tiedossa ainoastaan kolme kappaletta, joista yksi on esillä Mladá boleslavissa Škoda-museossa. Lähde ja kuva: Škoda Lue lisää: Maistianen: Škoda Octavia – tekikö Škoda Volkswagenia paremman auton? Škodan opiskelijat iskevät jälleen – piirrospöydällä Scalasta hävitettiin katto Erikoinen sivujuonne Škodan historiasta: uusiseelantilainen Trekka täyttää 50 vuotta! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?