4.4.2020 Ajoneuvot Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myöhemmin Škoda Autona tunnettu Laurin & Klement valmisti kolmipyöräistä LW-ajoneuvoa kuuden vuoden ajan. Jopa Meksikoon asti vietyjä erikoisuuksia on tiedettävästi jäljellä enää muutamia yksilöitä. Tšekkivalmistaja Škoda tunnetaan Suomessakin erittäin laajalti, muun muassa useana vuonna maamme myydyimmäksi autoksi yltäneen Octavian ansiosta. Valmistajan 125-vuotiseen historiaan mahtuu kuitenkin useita malleja jotka ovat unohtuneet massoilta vuosien saatossa. L&K LW on yksi tällainen malli.Alunperin polkupyöriä valmistanut, myöhemmin Škoda Autona tunnettu Laurin & Klement oli valmistanut ensimmäisen autonsa, Volturette A:n vuonna 1905, ja samana vuonna tehtaalta valmistui myös vähemmän tunnettu auton ja moottoripyörän risteytys: LW-kolmipyörä. Nimen l-kirjain viittaa moottoripyörämallistoon, ja w-kirjain kertoo moottorin olevan vesijäähdytteinen.Kolmipyörän moottori oli 800-kuutioinen ja yksisylinterinen. Tehoa moottori tuotti parhaillaan viiden hevosvoiman verran ja teho ohjattiin renkaalle moottoripyörämäisesti ketjulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurempi massa pakotti teknisiin innovaatioihinKolmipyörä käynnistettiin työntämällä, mutta se oli raskasta. Käynnistämisen helpottamiseksi kolmipyörään kehitettiin puristuspaineen alennusventtiili, vipua kääntämällä pakoventtiili pakotettiin auki-asentoon jolloin mäntää vastusti pienempi voima. Vipu vapauttamalla sylinteriin saatiin tarvittava puristuspaine ja moottori käynnistyi, vipua käytettiin myös moottorin sammuttamiseen ja moottorin kierrosluvun hetkelliseen laskemiseen.Mikäli kolmipyörässä oli myös sivuvaunu, perävaunu, tai jotain muuta massalisää, ei puristuspaineen alennusventtiili enää riittänyt käynnistämisen helpottamiseen. Tämän myötä kolmipyörään kehitettiin myös kaksivaihteinen vaihteisto, välipyörä ja kytkin, jotka mahdollistivat moottorin paikallaan käynnistämisen.Ajoneuvon massa oli ainoastaan 160 kilogrammaa, joten pienelläkin teholla LW-kolmipyörällä pääsi parhaillaan 40 kilometrin tuntinopeutta. Istuinsatula oli asennettu taka-akselin yläpuolelle. Ohjaustangon edessä oli istuin matkustajille ja tilaa tavarakuormalle, kantavuutta oli 200 kg.Jäljellä vain kourallinenŠkodan mukaan LW:n komponenteista valmistettiin sivuvaunullisia moottoripyöriä ja komipyöriä muun muassa Wienin postilaitoksen käyttöön. Tämän myötä kolmipyöriä näkyi myös Budapestin ja Prahan katukuvassa. Vuonna 1908 LW-kolmipyöriä vietiin myös Meksikoon asti.Kolmipyöräinen erikoisuus pysyi Laurint & Klementin tuotannossa ainoastaan vuoteen 1911 saakka. Nykypäivään asti säilyneitä yksilöitä on tiedossa ainoastaan kolme kappaletta, joista yksi on esillä Mladá boleslavissa Škoda-museossa.Lähde ja kuva: Škoda Lue lisää: Maistianen: Škoda Octavia – tekikö Škoda Volkswagenia paremman auton? Škodan opiskelijat iskevät jälleen – piirrospöydällä Scalasta hävitettiin katto Erikoinen sivujuonne Škodan historiasta: uusiseelantilainen Trekka täyttää 50 vuotta! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti