25.4.2020 Ajoneuvot Kevyt ja kompakti maasto-Škoda vuodelta 1962 on kaukana katumaasturista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan valmistama Agromobil-prototyyppi esiteltiin vuonna 1962. Noin 3,5-metrisen erikoisuuden oli tarkoitus soveltua maa- ja metsätalouden tarpeisiin, mutta myös armeijan käyttöön. Insinöörit loivat ratkaisuja muun muassa auton kuljettamiseksi paikasta toiseen kuljetuslentokoneella. Tšekkiläiselle autonvalmistaja Škodalle oli kertynyt omien sanojensa mukaan 1960-luvulle tultaessa jo vuosikymmenien kokemus maastokykyisten ajoneuvojen valmistamisesta. Kuitenkin tuohon aikaan Tšekkoslovakiasta puuttui kompakti, ketterä, kevyt ja monikäyttöinen maastoajoneuvo. Maatalousministeriö päätyi ongelman ratkaisemiseksi ottamaan yhteyttä Škodaan. Pyydetyn ajoneuvon tuli täyttää maa- ja metsätalouden tarpeet ja lisäksi sen täytyi olla soveltuva avolouhoksissa työskentelyyn, sekä armeijakäyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteistyössä asetehtaan kanssa Tyyppi 998 nimettiin Agromobiliksi ja sen suunnittelutyöt alkoivat tammikuussa 1961 yhteistyössä ČZ-merkkisten käsiaseiden, polkupyörien ja moottoripyörien valmistajana tunnetun Česká zbrojovka Strakonice -yrityksen kanssa. Agromobilia oli tarkoitus valmistaa ČZ:n tehtaalla, koska tuolloin AZNP-yritysnimellä tunnetun Škodan tuotantokapasiteetti oli jo täysin hyödynnetty. Kuormalava oli 1,98 metriä pitkä ja 1,59 m leveä. Tästä huolimatta kolme ensimmäistä tyypin 998 prototyyppiä valmistui Škodan tehtaalla Mladá Boleslavissa, ja siinä käytettiin useita Škodan sarjatuotantomallien komponentteja. Prototyypin pituudeksi muodostui 3,47 metriä, leveyttä Agromobililla oli 1,7 m. Kori oli itsekantava ja avolavan kangaspeite ylsi myös kuljettajan ja etumatkustajan suojaksi. Kuormalava oli 1,98 m pitkä ja 1,59 m leveä, joka tarkoitti 1,24 metriä korkean kuomun alle mahtuvan tavaraa 3,9 kuutiometrin verran. Kuormaaminen oli helppoa 70 senttimetrin kuormauskorkeuden ansiosta. Tässä ohjaamossa tuskin on kenenkään mielestä mitään ylimääräistä? Kuormatilan tilalle voitiin Cerná Hora-Montenegron tapaan asentaa kaksi pitkittäistä penkkiä, nyt tosin jopa kahdeksalle hengelle. Gazin kukistaja Erikoisuutena oli myös yksiosainen tuulilasi, jonka pystyi kääntämään eteenpäin alas auton korkeuden pienentämiseksi 1,94 metristä 1,41 metriin. Tämä helpotti puiden oksien alla ajamista ja ajoneuvon liikuttamista kuljetuslentokoneella. Ainoastaan 1,9 metrin akseliväli ja lyhyet ylitykset olivat tuttu reitti ketteryyteen. Tuulilasin pystyi kääntämään alas auton korkeuden tullessa rajoitteeksi. Ilman kuormaa tyypin 998 maavara oli 290 millimetriä ja täyteen kuormattuna 230 mm. Erillisjousitetussa pyöräntuennassa käytettiin pitkittäistukivarsituentaa ja vääntösauvajousitusta. Nelisylinterinen ja nestejäähdytteinen moottori oli lainattu Škoda 1202 -farmarista. Voimanlähde asennettiin pitkittäin etuakselin takapuolelle kuljettajan ja etumatkustajan istuimien väliin. 1221-kuutioinen moottori tuotti 45 hevosvoiman tehon. Taka-akselille voima välittyi nelivaihteisen vaihteiston ja alennusvaihteiston kautta. Erikseen kytkettäessä voimaa saatiin myös etuakselille. Maastoajotestiä Agromobil-prototyypillä. Testiä Agromobililla ajettiin 79 päivässä 29 953 kilometriä ja huippunopeus oli 89 km/h. Armeijan vertailutesteihin prototyyppejä valmistettiin vielä 10 lisää, ja Agromobil sijoittuikin Varsovan liiton maiden perusmaasturi GAZ 69:n edelle. Siitä huolimatta sarjatuotantoa ei koskaan aloitettu Škodan mukaan keskusjohtoisen suunnitelmatalouden vuoksi. Näkyvyyttä vasta elokuvassa Julkisuudessa Agromobil-prototyyppi ei juurikaan esiintynyt, ennen kuin tammikuun 29. päivä vuonna 1965 jolloin tšekkoslovakialaisessa sodanvastaisessa elokuvassa kaksi Agromobiilia nähtiin sotilaskommandoryhmän kuljettimina. Nykyään yksi kolmesta ensimmäisessä erässä valmistetusta Agromobilista on esillä Škoda-museossa Mladá Boleslavissa. Lähde ja kuvat: Škoda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Yli 80-vuotiaita Škoda Sagitta-konsepteja on jäljellä nykypäivänä vain kaksi Ei nimi Škodaa pahenna: Černá Hora-Montenegro rakennettiin mutkaisille vuoristoteille Tämä malli ei tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan Škodasta – kolmipyöräinen kummajainen vuodelta 1905 Tiedät kyllä Škoda Octavia RS:n, mutta mihin asti Rally Sportin juuret juontavat? Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe