19.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Adria Twin Axess 540 SP – pieni, mutta pätevä matkakoti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Twin Axess 540 on Adrian Twin-malliston pienin retkeilyauto. Siinä on juuri riittävät tilat kahdelle. Hyvää: Kompakti koko, automaattivaihteisto, ajettavuus. Huonoa: Tilaa vain kahdelle, sänky korkealla. Tilaa ei ole paljon, mutta sitä on riittävästi, kahdelle. Adria Twin -malliston pienin malli käyttää lukua 540. Se on auton pituus sentteinä, seuraava 540-mallia pidempi auto on kuusi metriä pitkä ja sitä seuraava on mallia 640.Pisin Twin-malliston 640-malli on siis 540-mallia metrin pidempi, jolloin makuutilat on saatu siihen pitkittäin, lyhyemmässä koeajossa olleessa 540-mallissa nukutaan poikittain. Mutta silti 540-malliin mahtuu nukkumaan kaksi, vaikkakin sänky kapenee toisesta reunasta hieman lähelle sijoitetun wc- ja suihkutilan vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävarusteet nostavat reilusti hintaaTwin onkin nimensä puolesta kahdelle henkilölle suunniteltu matkakotimallisto, vaikka matkustuskäytössä autossa pystyy matkustamaan neljä henkilöä, yöpymiskäytössä vain kaksi. Twinin hyvä puoli on nimenomaan sen kompakti koko – silloin kun isompaa autoa ei tarvitse ja pienempi riittää, pieni on monesti myös kätevä pysäköinnin ja muiden toimintojen suhteen. Hinta on toki myös yksi vaikutin valintaa tehdessä, pienin malli on yleensä aina se edullisin.Retkeilyauto on nykypäivänä myös erittäin varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa nimenomaan kompaktia matkakotia. Ohi ovat esimerkiksi ne ajat, kun retkeilyautoissa paleltiin. Retkeilyautojen eristys on parantunut vuosien saatossa ja kylmiä kohtia niissä on eliminoitu ja ilman kiertoa sisätiloissa parannettu. Koeajettu Adria Twin on varustettu Truman lämmittimiellä, jotka ovat myös kehittyneet nykyvaatimuksia vastaaviksi.Adria Twin Axess 540 maksaa perushinnaltaan noin 68 900 euroa, mutta perushintaan ei aina sisälly läheskään kaikkea, mitä autoon tarvitsisi. Muutamalla rastilla lisävarusteluettelossa hinta nousee yli 80 000 euroon, niinkuin tässäkin tapauksessa. Jo lisävarusteena oleva automaattivaihteisto nostaa hinta 3 900 euroa, Thulen markiisi 1 200 euroa, vetokoukku 1 400 euroa, pyöräteline 1 900 euroa, ilmastointi 2 100 euroa. Vielä vähän jotain pientä, kuten aurinkopaneeli ja liukuoven soft close -automatiikka, niin ollaankin jo lähellä 90 000 euroa. Twinit tehdään Fiat Ducaton ja Citroën Jumperin alustalle ja koriin, koeajetun auton tapauksessa auton alusta ja tekniikka oli peräisin Fiatilta. Keulalla autossa on Fiatin 140-hevosvoimainen Multijet 3 -diesel, ja sen parina 9-portainen automaattivaihteisto.Automaatti tuo helppoutta ja järkevää kulutustaYhdeksänvaihteinen automaatti on erinomainen kaikenlaisessa ajossa ja esimerkiksi matka-ajossa, satasenkin vauhdissa moottorin kierrokset ovat vain reilu 1 500. Tämä lupaa tietysti hyvää polttoainetaloudelle, mutta myös sille, että sisämelu pysyy suhteellisen maltillisena. Vaihdot automaattivaihteisto hoitaa nätisti ja täsmällisesti ja tuo ajoon mukavuutta ja helppoutta. Ajaminen on muutenkin Twinillä mukavaa ja helppoa sen pienen ja kompaktin koon vuoksi, mutta myös rattiin sijoitettu vakionopeudensäädin on mukava matka-ajossa. Twinin sänky ja nimenomaan Adrian tarjoama patja on tunnetusti mukava ja napakka ja tarjoaa mukavat yöunet. Sänky on sen verran korkealla, että sinne täytyy hieman hypätä. Matkailuautossa ja myös retkeilyautossa sängyn alapuolelle jää mukava tavaratila erilaisten leiriytymisessä tarvittavien tavaroiden kuljettamista varten. Adrian sänky taittuu vielä edestä pois, jos tavaratilan korkeus ei muutoin riitä tavaroiden, esimerkiksi polkupyörien kuljetukseen. Lisävarusteena auton perään on saatavilla vielä tanakka pyöräteline, johon pyörät voi sijoittaa silloin kun sellainen on hankittu. Pyöräteline ja vetokoukku lisäävät ovat pieneen matkailuautoon hyvä lisä, sillä ne tuovat paljon lisää vaihtoehtoja matkailuun kun tilaa ja tavaratilaa on rajallisesti.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Adria Twin Axess 540 SP Hinta alkaen 68 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 88 600 € Moottori Dieselmoottori 2 184 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 3500 r/min Vääntö 380 Nm (1400–2250 r/min) Vääntö 380 Nm (1400–2250 r/min) Mitat pituus 5413 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2580 mm, akseliväli 3450 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Takuu 2 vuotta / korin tiiveystakuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?