19.7.2023

Koeajo: Adria Twin Axess 540 SP – pieni, mutta pätevä matkakoti

Adria Twin Axess 540 on Adrian Twin-malliston pienin retkeilyauto. Siinä on juuri riittävät tilat kahdelle. Hyvää: Kompakti koko, automaattivaihteisto, ajettavuus. Huonoa: Tilaa vain kahdelle, sänky korkealla.

Tilaa ei ole paljon, mutta sitä on riittävästi, kahdelle. Adria Twin -malliston pienin malli käyttää lukua 540. Se on auton pituus sentteinä, seuraava 540-mallia pidempi auto on kuusi metriä pitkä ja sitä seuraava on mallia 640.

Pisin Twin-malliston 640-malli on siis 540-mallia metrin pidempi, jolloin makuutilat on saatu siihen pitkittäin, lyhyemmässä koeajossa olleessa 540-mallissa nukutaan poikittain. Mutta silti 540-malliin mahtuu nukkumaan kaksi, vaikkakin sänky kapenee toisesta reunasta hieman lähelle sijoitetun wc- ja suihkutilan vuoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisävarusteet nostavat reilusti hintaa

Twin onkin nimensä puolesta kahdelle henkilölle suunniteltu matkakotimallisto, vaikka matkustuskäytössä autossa pystyy matkustamaan neljä henkilöä, yöpymiskäytössä vain kaksi.

Twinin hyvä puoli on nimenomaan sen kompakti koko – silloin kun isompaa autoa ei tarvitse ja pienempi riittää, pieni on monesti myös kätevä pysäköinnin ja muiden toimintojen suhteen. Hinta on toki myös yksi vaikutin valintaa tehdessä, pienin malli on yleensä aina se edullisin.

Retkeilyauto on nykypäivänä myös erittäin varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa nimenomaan kompaktia matkakotia. Ohi ovat esimerkiksi ne ajat, kun retkeilyautoissa paleltiin. Retkeilyautojen eristys on parantunut vuosien saatossa ja kylmiä kohtia niissä on eliminoitu ja ilman kiertoa sisätiloissa parannettu. Koeajettu Adria Twin on varustettu Truman lämmittimiellä, jotka ovat myös kehittyneet nykyvaatimuksia vastaaviksi.

Adria Twin Axess 540 maksaa perushinnaltaan noin 68 900 euroa, mutta perushintaan ei aina sisälly läheskään kaikkea, mitä autoon tarvitsisi. Muutamalla rastilla lisävarusteluettelossa hinta nousee yli 80 000 euroon, niinkuin tässäkin tapauksessa. Jo lisävarusteena oleva automaattivaihteisto nostaa hinta 3 900 euroa, Thulen markiisi 1 200 euroa, vetokoukku 1 400 euroa, pyöräteline 1 900 euroa, ilmastointi 2 100 euroa. Vielä vähän jotain pientä, kuten aurinkopaneeli ja liukuoven soft close -automatiikka, niin ollaankin jo lähellä 90 000 euroa.

Twinit tehdään Fiat Ducaton ja Citroën Jumperin alustalle ja koriin, koeajetun auton tapauksessa auton alusta ja tekniikka oli peräisin Fiatilta. Keulalla autossa on Fiatin 140-hevosvoimainen Multijet 3 -diesel, ja sen parina 9-portainen automaattivaihteisto.

Automaatti tuo helppoutta ja järkevää kulutusta

Yhdeksänvaihteinen automaatti on erinomainen kaikenlaisessa ajossa ja esimerkiksi matka-ajossa, satasenkin vauhdissa moottorin kierrokset ovat vain reilu 1 500. Tämä lupaa tietysti hyvää polttoainetaloudelle, mutta myös sille, että sisämelu pysyy suhteellisen maltillisena. Vaihdot automaattivaihteisto hoitaa nätisti ja täsmällisesti ja tuo ajoon mukavuutta ja helppoutta. Ajaminen on muutenkin Twinillä mukavaa ja helppoa sen pienen ja kompaktin koon vuoksi, mutta myös rattiin sijoitettu vakionopeudensäädin on mukava matka-ajossa.

Twinin sänky ja nimenomaan Adrian tarjoama patja on tunnetusti mukava ja napakka ja tarjoaa mukavat yöunet. Sänky on sen verran korkealla, että sinne täytyy hieman hypätä. Matkailuautossa ja myös retkeilyautossa sängyn alapuolelle jää mukava tavaratila erilaisten leiriytymisessä tarvittavien tavaroiden kuljettamista varten. Adrian sänky taittuu vielä edestä pois, jos tavaratilan korkeus ei muutoin riitä tavaroiden, esimerkiksi polkupyörien kuljetukseen. Lisävarusteena auton perään on saatavilla vielä tanakka pyöräteline, johon pyörät voi sijoittaa silloin kun sellainen on hankittu. Pyöräteline ja vetokoukku lisäävät ovat pieneen matkailuautoon hyvä lisä, sillä ne tuovat paljon lisää vaihtoehtoja matkailuun kun tilaa ja tavaratilaa on rajallisesti.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Adria Twin Axess 540 SP

Hinta alkaen

68 900 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

88 600 €

Moottori

Dieselmoottori 2 184 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 3500 r/min

Vääntö

380 Nm (1400–2250 r/min)

Vääntö

380 Nm (1400–2250 r/min)

Mitat

pituus 5413 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2580 mm, akseliväli 3450 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Takuu

2 vuotta / korin tiiveystakuu 7 vuotta

Kommentoi artikkelia