Benelli 502 c

Ajoneuvot Koeajo 17.5.2021

Koeajo: Benelli 502 C – Hondan suosittu Rebel saa kilpailijan

Edullisia cruisereita ei markkinoilla ole ruuhkaksi asti nähty. Benelli 502 C tarjoaa uuden vaihtoehdon Honda Rebelin hallitsemaan luokkaan. Hyvää: hinnan ja ominaisuuksien suhde, täysikokoisuus, polttoainetalous. Huonoa: koeajoyksilön tahmea vaihteisto.

Benelli 502 cBenelli 502 C osoittaa, että edullinen ja A2-tehorajoihin sopiva cruiser voi olla mitoiltaan ja ajotuntumaltaan täysikokoinen moottoripyörä. Tankattuna 217 kilon paino, 750 millimetrin istuinkorkeus ja 1 580 millimetrin akseliväli ovat kuin luokkaa tai kahta isommasta mallista. Ison pyörän tuntuma vielä vahvistuu, kun tarttuu kiinni leveästä ohjaustangosta.

Ei turhia varusteita

Väri-TFT-mittaristo on selkeälukuinen, mutta ajotietokone puuttuu. Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen toimivat. Kuusinopeuksisen vaihteiston välitykset on välitetty pyörän tehoreservit huomioon ottaen sopivan lyhyiksi. Vaihdepolkimen liike on aavistuksen tahmea, mutta silmämääräisesti arvioiden tuntumaa voi parantaa vipujen pituuksia säätämällä.Benelli 502 c

Äänenvaimennin ja katalysaattorit vaimentavat pakoäänet lähes olemattomiksi. Moottorin käyttöalue on todella laaja alkaen 2 000 kierroksesta ja jatkuen aina 9 200 kierroksen kohdalle asetetulle rajoittimelle. Varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole, joten muutaman kokeilun jälkeen käyttö asettuu valtaosin alle 6 000 kierroksen, jolloin värinätkin ovat vähäisiä. Moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisesti, ja ohitustilanteissa jää kaipaamaan terävämpää kaasunvastetta.

Benelli 502 c

Etujarrun käyttö vaatii kohtuullisen suurta puristusta kahvasta, mutta jarruteho kasvaa lineaarisesti puristusvoiman kasvaessa. Takajarru oli vähän ajetussa koeajopyörässä tunnoton. Molempien jarrujen tuntuma saattaa parantua, kunhan ajokilometrejä kertyy mittariin enemmän. Jousitus on säädetty suhteellisen pehmeäksi, mikä sopii pyörän luonteeseen. Takajousitus nielee epätasaisuuksia hyvin siihen nähden, että joustomatkaksi ilmoitetaan vain 50 millimetriä. Pystyn ajoasennon ja kovan satulan yhdistelmä puuduttaa istumalihaksia pidemmillä ajomatkoilla.

Benelli 502 c

 

Taloudellisuus kohdallaan

Vaikka koeajo ajettiin reippaasti ja pyörän ominaisuuksia kokeillen, jäi kulutus 3,8 litraan sadalla. Isolla tankilla se merkitsee noin 550 kilometrin toimintamatkaa, mikä siis taloudellisemmalla ajotyylillä vielä pitenee merkittävästi.

Benelli 502 C tarjoaa 8 590 euron hinnan vastineeksi mukavaa ja leppoisaa kyytiä. Teho- ja kiihtyvyyslukemat eivät essonbaarissa säväytä, mutta käytännön suorituskyky on silti täysin riittävä. Ja jos suorituskykyä kaipaa lisää, 1 400 euron lisähinnalla saa isommalla moottorilla varustetun ja 30 hevosvoimaa tehokkaamman 752 S -sisarmallin.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Benelli

Kaikki koeajot

Uusimmat