17.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Benelli 502 C – Hondan suosittu Rebel saa kilpailijan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edullisia cruisereita ei markkinoilla ole ruuhkaksi asti nähty. Benelli 502 C tarjoaa uuden vaihtoehdon Honda Rebelin hallitsemaan luokkaan. Hyvää: hinnan ja ominaisuuksien suhde, täysikokoisuus, polttoainetalous. Huonoa: koeajoyksilön tahmea vaihteisto. Benelli 502 C osoittaa, että edullinen ja A2-tehorajoihin sopiva cruiser voi olla mitoiltaan ja ajotuntumaltaan täysikokoinen moottoripyörä. Tankattuna 217 kilon paino, 750 millimetrin istuinkorkeus ja 1 580 millimetrin akseliväli ovat kuin luokkaa tai kahta isommasta mallista. Ison pyörän tuntuma vielä vahvistuu, kun tarttuu kiinni leveästä ohjaustangosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi turhia varusteitaVäri-TFT-mittaristo on selkeälukuinen, mutta ajotietokone puuttuu. Hallintalaitteet ovat yksinkertaisen toimivat. Kuusinopeuksisen vaihteiston välitykset on välitetty pyörän tehoreservit huomioon ottaen sopivan lyhyiksi. Vaihdepolkimen liike on aavistuksen tahmea, mutta silmämääräisesti arvioiden tuntumaa voi parantaa vipujen pituuksia säätämällä.Äänenvaimennin ja katalysaattorit vaimentavat pakoäänet lähes olemattomiksi. Moottorin käyttöalue on todella laaja alkaen 2 000 kierroksesta ja jatkuen aina 9 200 kierroksen kohdalle asetetulle rajoittimelle. Varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole, joten muutaman kokeilun jälkeen käyttö asettuu valtaosin alle 6 000 kierroksen, jolloin värinätkin ovat vähäisiä. Moottori reagoi kaasukahvan liikkeisiin rauhallisesti, ja ohitustilanteissa jää kaipaamaan terävämpää kaasunvastetta.Etujarrun käyttö vaatii kohtuullisen suurta puristusta kahvasta, mutta jarruteho kasvaa lineaarisesti puristusvoiman kasvaessa. Takajarru oli vähän ajetussa koeajopyörässä tunnoton. Molempien jarrujen tuntuma saattaa parantua, kunhan ajokilometrejä kertyy mittariin enemmän. Jousitus on säädetty suhteellisen pehmeäksi, mikä sopii pyörän luonteeseen. Takajousitus nielee epätasaisuuksia hyvin siihen nähden, että joustomatkaksi ilmoitetaan vain 50 millimetriä. Pystyn ajoasennon ja kovan satulan yhdistelmä puuduttaa istumalihaksia pidemmillä ajomatkoilla.Taloudellisuus kohdallaanVaikka koeajo ajettiin reippaasti ja pyörän ominaisuuksia kokeillen, jäi kulutus 3,8 litraan sadalla. Isolla tankilla se merkitsee noin 550 kilometrin toimintamatkaa, mikä siis taloudellisemmalla ajotyylillä vielä pitenee merkittävästi.Benelli 502 C tarjoaa 8 590 euron hinnan vastineeksi mukavaa ja leppoisaa kyytiä. Teho- ja kiihtyvyyslukemat eivät essonbaarissa säväytä, mutta käytännön suorituskyky on silti täysin riittävä. Ja jos suorituskykyä kaipaa lisää, 1 400 euron lisähinnalla saa isommalla moottorilla varustetun ja 30 hevosvoimaa tehokkaamman 752 S -sisarmallin.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Benelli 502 C Hinta alkaen 8 590 € Moottori Bensiinimoottori 500 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 35 kW (47,6 hv), 8500 r/min Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Vääntö 46 Nm (6000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 750 mm, paino tankattuna 217 kg, akseliväli 1 580 mm, tankin tilavuus 21,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 160/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?