25.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio Luxury Line – katto pois ja kruisailemaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut BMW 4-sarjan Convertible on mainio kumppani alppteillä. Hyvää: hiljaisuus katto ylhäällä, voimalinja, ergonomia, iDrive Huonoa: hivenen pintakova alusta Noin puolen tunnin moottoritiesiirtymällä katto pysyy kiinni. BMW nielee tyhjää autobahnaa eleettömästi. Edes tuuli ei suhise monimutkaisen metallikaton lukuisissa saumoissa. Ero kiinteäkattoisiin serkuksiin, 4-sarjan Coupéen ja viisioviseen Gran Coupéen, syntyy moottoritien päättyessä. Kun liikennevaloissa painaa vaihdekepin takaa löytyvää katkaisinta, alkaa mekaaninen akrobatia. Parikymmentä sekuntia kestävästä show’sta voi tarvittaessa nauttia 20 kilometriin tunnissa asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alpit ansaitsevat avoauton Vasta katon laskettua todella tajuaa ympäröivien Alppien mittakaavan. Vehreän laakson pohjalta alkavia pystysuoria kallioseinämiä saa katsoa kauas korkeuksiin saakka, kunnes katse lopulta tavoittaa valkoisena hohtavat huiput. Vuoristossa pitäisi aina ajaa avoautolla. BMW:n hienoisesti uudistunut keula lähtee kiipeämään rinnettä ylös. Mallipäivityksen tunnistaa uudistuneista lediajovaloista ja etupuskurin laidasta laitaan ulottuvasta ilmanottoaukosta. Asianharrastaja tunnistaa koeajoyksilön Luxury Line -varustelun aukkoa kiertävästä kromilistasta. Useimpien huomion vie uusi ja vain nelossarjaan saatava Sunset Orange -erikoisväri. Näyttävän oranssin pariksi koeajoautoon on valittu valkoinen nahkasisustus. Rohkea ja huolellista ylläpitoa vaativa vaihtoehto, mutta ehdottoman näyttävä. Neljä riittää Kiharilla ja korkeuksiin nousevilla solateillä 430i on parhaimmillaan. Nelisylinterisen turbomoottorin alavääntö tekee rauhallisesta kruisailusta eleetöntä jyrkimmissäkin mäissä. Tarpeen tullen 252 hevosvoimaa riittävät maisemaa peittävien kuorma-autojen ohitteluun. Silloin veto on riemastuttavan innokasta käyntialueen yläpäähän saakka, ja äänimaailmakin kelpaa rivikuutosiin ihastuneille. Voimavaroihin ja ajo-olosuhteiden vaativuuteen nähden bemarin kulutus pysyi myös varsin kohtuullisena, 11 l/100 km ei ole kohtuuton lukema vuoria kiipeillessä. Parhaimmillaan 430i Cabrio on kruisaillessa ja ympäristöstä nauttiessa. Luonto välittyy avoautoon suodattamattomana, nousun kohti korkeuksia huomaa jo lämpötilasta. Helteisen laakson polte vaihtuu vähitellen yksinumeroisiin celsiusasteisiin. BMW:ssä ei silti tule kylmä. Ajoviima pysyy kohtalaisena vielä maantienopeuksissa, vaikka viimasuojan jättäisikin tavaratilan ja takaistuimen välistä löytyvään kätevään lokeroon. Lämmintä ilmaa niskaan puhaltavasta toiminnosta huomaa nauttivansa jatkuvasti. Avonaisen alusta entisellään Paikoin varsin heikkokuntoisilla teillä huomaa ajoittain pohtivansa, miltä umpimalliset nelossarjalaiset tuntuisivat. Ne saivat malliuudistuksessa uudelleen säädetyn alustan ja ohjauksen. Avomalli saa tulla toimeen entisellään. Painavan auton perusviritys on pehmeä, mutta rappioituneilla alppiteillä eteneminen on ajoittain hivenen pintakovaa. Ihan joka hetki upeista vuoristomaisemista ei pääse nauttimaan... Jos serpoihin innostuu hakemaan vauhtia, alkavat korin liikkeet laajeta. BMW kertoo Cabrion painopisteen olevan 20 milliä 3-sarjan sedania matalampi, mutta tiukkoihin neulansilmiin kääntäessä voi huomata tavaratilaan pakkautuneen kattorakenteen massan. Vaikka avon ohjaus on entisellään, on tuntuma 18-tuumaisten vanteiden ja alppiteiden yleisen urattomuuden ansiosta Suomessa ajettuja 3- ja 4-sarjalaisia kirkkaampi. Ei ohjaus erinomainen ole, mutta ei se anna sijaa moitteillekaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivatonta navigointia Vuolaita kehuja sen sijaan ansaitsee malliuudistuksessa päivittynyt lippulaivanavigaattori. Navigation Professional tarjoaa uudesta 5- ja 7-sarjasta tutun käyttöliittymän, jolla seuraava alppisola löytyy vaivatta. Järjestelmä hallitsee myös langattoman Apple CarPlay -näytönpeilauksen, joten musiikkivalintaa vaikeuttaa se, ettei valinta avoautossa jää yksityisasiaksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 430i Convertible Luxury Line Hinta alkaen 69 100 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 185 kW (252 hv), 5200 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2810 mm Omamassa: 1810 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku