25.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio Luxury Line – katto pois ja kruisailemaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut BMW 4-sarjan Convertible on mainio kumppani alppteillä. Hyvää: hiljaisuus katto ylhäällä, voimalinja, ergonomia, iDrive Huonoa: hivenen pintakova alusta Noin puolen tunnin moottoritiesiirtymällä katto pysyy kiinni. BMW nielee tyhjää autobahnaa eleettömästi. Edes tuuli ei suhise monimutkaisen metallikaton lukuisissa saumoissa.Ero kiinteäkattoisiin serkuksiin, 4-sarjan Coupéen ja viisioviseen Gran Coupéen, syntyy moottoritien päättyessä. Kun liikennevaloissa painaa vaihdekepin takaa löytyvää katkaisinta, alkaa mekaaninen akrobatia. Parikymmentä sekuntia kestävästä show’sta voi tarvittaessa nauttia 20 kilometriin tunnissa asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlpit ansaitsevat avoautonVasta katon laskettua todella tajuaa ympäröivien Alppien mittakaavan. Vehreän laakson pohjalta alkavia pystysuoria kallioseinämiä saa katsoa kauas korkeuksiin saakka, kunnes katse lopulta tavoittaa valkoisena hohtavat huiput. Vuoristossa pitäisi aina ajaa avoautolla.BMW:n hienoisesti uudistunut keula lähtee kiipeämään rinnettä ylös. Mallipäivityksen tunnistaa uudistuneista lediajovaloista ja etupuskurin laidasta laitaan ulottuvasta ilmanottoaukosta. Asianharrastaja tunnistaa koeajoyksilön Luxury Line -varustelun aukkoa kiertävästä kromilistasta. Useimpien huomion vie uusi ja vain nelossarjaan saatava Sunset Orange -erikoisväri. Näyttävän oranssin pariksi koeajoautoon on valittu valkoinen nahkasisustus. Rohkea ja huolellista ylläpitoa vaativa vaihtoehto, mutta ehdottoman näyttävä.Neljä riittääKiharilla ja korkeuksiin nousevilla solateillä 430i on parhaimmillaan. Nelisylinterisen turbomoottorin alavääntö tekee rauhallisesta kruisailusta eleetöntä jyrkimmissäkin mäissä. Tarpeen tullen 252 hevosvoimaa riittävät maisemaa peittävien kuorma-autojen ohitteluun. Silloin veto on riemastuttavan innokasta käyntialueen yläpäähän saakka, ja äänimaailmakin kelpaa rivikuutosiin ihastuneille. Voimavaroihin ja ajo-olosuhteiden vaativuuteen nähden bemarin kulutus pysyi myös varsin kohtuullisena, 11 l/100 km ei ole kohtuuton lukema vuoria kiipeillessä. Parhaimmillaan 430i Cabrio on kruisaillessa ja ympäristöstä nauttiessa. Luonto välittyy avoautoon suodattamattomana, nousun kohti korkeuksia huomaa jo lämpötilasta. Helteisen laakson polte vaihtuu vähitellen yksinumeroisiin celsiusasteisiin. BMW:ssä ei silti tule kylmä. Ajoviima pysyy kohtalaisena vielä maantienopeuksissa, vaikka viimasuojan jättäisikin tavaratilan ja takaistuimen välistä löytyvään kätevään lokeroon. Lämmintä ilmaa niskaan puhaltavasta toiminnosta huomaa nauttivansa jatkuvasti.Avonaisen alusta entiselläänPaikoin varsin heikkokuntoisilla teillä huomaa ajoittain pohtivansa, miltä umpimalliset nelossarjalaiset tuntuisivat. Ne saivat malliuudistuksessa uudelleen säädetyn alustan ja ohjauksen. Avomalli saa tulla toimeen entisellään. Painavan auton perusviritys on pehmeä, mutta rappioituneilla alppiteillä eteneminen on ajoittain hivenen pintakovaa.Ihan joka hetki upeista vuoristomaisemista ei pääse nauttimaan...Jos serpoihin innostuu hakemaan vauhtia, alkavat korin liikkeet laajeta. BMW kertoo Cabrion painopisteen olevan 20 milliä 3-sarjan sedania matalampi, mutta tiukkoihin neulansilmiin kääntäessä voi huomata tavaratilaan pakkautuneen kattorakenteen massan.Vaikka avon ohjaus on entisellään, on tuntuma 18-tuumaisten vanteiden ja alppiteiden yleisen urattomuuden ansiosta Suomessa ajettuja 3- ja 4-sarjalaisia kirkkaampi. Ei ohjaus erinomainen ole, mutta ei se anna sijaa moitteillekaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta navigointiaVuolaita kehuja sen sijaan ansaitsee malliuudistuksessa päivittynyt lippulaivanavigaattori. Navigation Professional tarjoaa uudesta 5- ja 7-sarjasta tutun käyttöliittymän, jolla seuraava alppisola löytyy vaivatta. Järjestelmä hallitsee myös langattoman Apple CarPlay -näytönpeilauksen, joten musiikkivalintaa vaikeuttaa se, ettei valinta avoautossa jää yksityisasiaksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 430i Convertible Luxury Line Hinta alkaen 69 100 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 185 kW (252 hv), 5200 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2810 mm Omamassa: 1810 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen