25.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio Luxury Line – katto pois ja kruisailemaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut BMW 4-sarjan Convertible on mainio kumppani alppteillä. Hyvää: hiljaisuus katto ylhäällä, voimalinja, ergonomia, iDrive Huonoa: hivenen pintakova alusta Noin puolen tunnin moottoritiesiirtymällä katto pysyy kiinni. BMW nielee tyhjää autobahnaa eleettömästi. Edes tuuli ei suhise monimutkaisen metallikaton lukuisissa saumoissa.Ero kiinteäkattoisiin serkuksiin, 4-sarjan Coupéen ja viisioviseen Gran Coupéen, syntyy moottoritien päättyessä. Kun liikennevaloissa painaa vaihdekepin takaa löytyvää katkaisinta, alkaa mekaaninen akrobatia. Parikymmentä sekuntia kestävästä show’sta voi tarvittaessa nauttia 20 kilometriin tunnissa asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlpit ansaitsevat avoautonVasta katon laskettua todella tajuaa ympäröivien Alppien mittakaavan. Vehreän laakson pohjalta alkavia pystysuoria kallioseinämiä saa katsoa kauas korkeuksiin saakka, kunnes katse lopulta tavoittaa valkoisena hohtavat huiput. Vuoristossa pitäisi aina ajaa avoautolla.BMW:n hienoisesti uudistunut keula lähtee kiipeämään rinnettä ylös. Mallipäivityksen tunnistaa uudistuneista lediajovaloista ja etupuskurin laidasta laitaan ulottuvasta ilmanottoaukosta. Asianharrastaja tunnistaa koeajoyksilön Luxury Line -varustelun aukkoa kiertävästä kromilistasta. Useimpien huomion vie uusi ja vain nelossarjaan saatava Sunset Orange -erikoisväri. Näyttävän oranssin pariksi koeajoautoon on valittu valkoinen nahkasisustus. Rohkea ja huolellista ylläpitoa vaativa vaihtoehto, mutta ehdottoman näyttävä.Neljä riittääKiharilla ja korkeuksiin nousevilla solateillä 430i on parhaimmillaan. Nelisylinterisen turbomoottorin alavääntö tekee rauhallisesta kruisailusta eleetöntä jyrkimmissäkin mäissä. Tarpeen tullen 252 hevosvoimaa riittävät maisemaa peittävien kuorma-autojen ohitteluun. Silloin veto on riemastuttavan innokasta käyntialueen yläpäähän saakka, ja äänimaailmakin kelpaa rivikuutosiin ihastuneille. Voimavaroihin ja ajo-olosuhteiden vaativuuteen nähden bemarin kulutus pysyi myös varsin kohtuullisena, 11 l/100 km ei ole kohtuuton lukema vuoria kiipeillessä. Parhaimmillaan 430i Cabrio on kruisaillessa ja ympäristöstä nauttiessa. Luonto välittyy avoautoon suodattamattomana, nousun kohti korkeuksia huomaa jo lämpötilasta. Helteisen laakson polte vaihtuu vähitellen yksinumeroisiin celsiusasteisiin. BMW:ssä ei silti tule kylmä. Ajoviima pysyy kohtalaisena vielä maantienopeuksissa, vaikka viimasuojan jättäisikin tavaratilan ja takaistuimen välistä löytyvään kätevään lokeroon. Lämmintä ilmaa niskaan puhaltavasta toiminnosta huomaa nauttivansa jatkuvasti.Avonaisen alusta entiselläänPaikoin varsin heikkokuntoisilla teillä huomaa ajoittain pohtivansa, miltä umpimalliset nelossarjalaiset tuntuisivat. Ne saivat malliuudistuksessa uudelleen säädetyn alustan ja ohjauksen. Avomalli saa tulla toimeen entisellään. Painavan auton perusviritys on pehmeä, mutta rappioituneilla alppiteillä eteneminen on ajoittain hivenen pintakovaa.Ihan joka hetki upeista vuoristomaisemista ei pääse nauttimaan...Jos serpoihin innostuu hakemaan vauhtia, alkavat korin liikkeet laajeta. BMW kertoo Cabrion painopisteen olevan 20 milliä 3-sarjan sedania matalampi, mutta tiukkoihin neulansilmiin kääntäessä voi huomata tavaratilaan pakkautuneen kattorakenteen massan.Vaikka avon ohjaus on entisellään, on tuntuma 18-tuumaisten vanteiden ja alppiteiden yleisen urattomuuden ansiosta Suomessa ajettuja 3- ja 4-sarjalaisia kirkkaampi. Ei ohjaus erinomainen ole, mutta ei se anna sijaa moitteillekaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta navigointiaVuolaita kehuja sen sijaan ansaitsee malliuudistuksessa päivittynyt lippulaivanavigaattori. Navigation Professional tarjoaa uudesta 5- ja 7-sarjasta tutun käyttöliittymän, jolla seuraava alppisola löytyy vaivatta. Järjestelmä hallitsee myös langattoman Apple CarPlay -näytönpeilauksen, joten musiikkivalintaa vaikeuttaa se, ettei valinta avoautossa jää yksityisasiaksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 430i Convertible Luxury Line Hinta alkaen 69 100 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 185 kW (252 hv), 5200 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2810 mm Omamassa: 1810 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle