1.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: CF Moto Uforce 600 – Pieni, mutta pirteä mönkijä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CF Moto Uforce 600 näyttää, että suuri kuutiotilavuus ei ole kaikki kaikessa. Hyvää: toimiva voimalinja, hinnoittelu, laatu Huonoa: lankkumaiset penkit, nopeudenrajoittimen toiminta Side-by-side -mönkijät ovat kasvattaneet suosiotaan muutamassa vuodessa huimasti. Syy on yksinkertainen: kaksipaikkainen mönkijä on monikäyttöinen kulkupeli. Uforce 600 on kiinalaismerkki CF Moton uusi kaksipaikkainen rinnakkain istuttava mönkijämalli. CF Moton moottori on 580-kuutioinen ja nestejäähdytetty 1-sylinterinen. Tehoa pienestä moottorista saadaan 30 kW (41 hv) ja vääntöä 49 Nm. Kuljettajan kanssa 695 kiloa painava mönkijä liikkuu tehoon nähden kiitettävästi, mutta merkittävää vauhdin hurmaa ei sovi odottaa. UForce–sarja on enemmän työorientoitunut, kuin sporttinen. Tämän kertoo jo ulkonäkö, mutta myös se, että mönkijällä saa vetää 400 kilon painoista peräkärryä ja lava kestää 250 kilon lastin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävästi tehoa lähes kaikkeen Vaikka tehoa on mönkijässä harvoin liikaa, on myönnettävä, että 600-kuutioinen Uforce tarjoaa useimpiin tilanteisiin riittävästi voimaa ja vääntöä. Mönkijän kiihtyvyys ei huimaa päätä, mikä vaikuttaa hieman hauskuuskertoimeen hiekkabaanalla. Mutta etenkään työkäytössä asialla ei ole suurempaa merkitystä. Uforce 600:ssa on kaksi ajomoodia: normal ja work. Näistä ehdottomasti käyttökelpoisempi on work, joka ottaa moottorista kaiken potentiaalin irti. Kun kyseessä on 30 kW tuottava moottori, haluaa kaiken tuon voiman käyttää hyväkseen. Normal-ajotilassa kaasunvaste on pehmeä ja kulku verkkaisempaa. CF Moton kulupuoli on rajoitettu 60 km/h -lukemaan, sillä mönkijä on rekisteröity tieliikennetraktoriksi. Kun nopeusmittarin neula kohoaa rajapyykkilukuun, katkaisee rajoitin pelin kuin seinään. Homma ei toimi yhtä sulavasti kuin parhaissa sähköisissä rajoittimissa, vaan Uforce pätkii ja nykii kuudenkympin vauhdissa tuntuvasti. Side-by-side–mönkijät ovat liian usein ajoasennoltaan niin tiiviitä, että niiden ratissa joutuu istumaan polvet suussa, mutta CF Moto on saanut loihdittua Uforce 600:n riittävästi tilaa. Henkilöautomaista mukavuutta ei tietenkään ole tarjolla. Penkit ovat vailla minkäänlaista sivuttaistukea, mikä saa kuljettajan ja kyytiläisen liukumaan sivuttaissuunnassa kaarteissa. Kovempivauhtisessa mutkassa tuntuu, että ratista on pideltävä kiinni hartiavoimin, jotta ei liu’u suoraan kyytiläisen päälle tai ulos kuljettajan ovesta. Hetkittäin tuntuu siltä, kuin istuisi jumppapallon päällä, mutta tämä tuntuu olevan luokan kulkupeleissä enemmän sääntö kuin poikkeus. Lämpöhytti laajentaa käyttömahdollisuuksia Koeajettu mönkijä on varustettu lämpöhytillä, joka on rinnakkain istuttavaan mönkijään ”pakkohankinta”. Se laajentaa käyttöaikaa myös talvikuukausille. Koeajolla lämpömittarin neula ei laskenut pakkaselle, mutta keväisessä viileydessä lämpöä riitti. Lämpöhytti nostaa hankintahintaa reippaasti, sillä se tuo mukanaan ovien ja lasien lisäksi lasinpyyhkijät ja puhalluksen etulasille. Puhalluksen ansiosta näkymä pysyy kirkkaana kylmillä ja kosteilla keleillä, mikä ei ollut lämpöhyteissä itsestäänselvyys vielä muutama vuosi sitten. Uforce 600:n hytillinen versio maksaa 18480 euroa ja perusversio 13490 euroa. CF Moton hinta on jenkkiläisiä kilpailijoita useamman tonnin halvempi, mutta laadusta ei tarvitse tinkiä. CF moto on hinta-laatu-suhteeltaan markkinoiden kärkikastia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rohkeasti metsään Rinnakkain istuttavat mönkijät ovat huomattavasti maastokelpoisempia laitteita, kuin niitä katsomalla saattaisi kuvitella. Vaikka Uforce 600 näyttää hieman kömpelöltä työkoneelta, pääsee sillä ajamaan käytännössä vastaavassa maastossa kuin perinteisellä yksin ajettavalla mönkijällä. Koeajon aikana CF Moton etenemiskykyä tuli testattua mm. kantoja täynnä olevalla hakkuualueella, jossa ajamisen luulisi olevan rinnakkain istuttavalla mallilla tekemätön paikka. 270 mm:n maaravan omaava Uforce oli kuitenkin kuin kotonaan rouheassa maastossa, kunhan muisti ajella hitaan alueen nelivedolla. Side-by-side mönkijät ovat monikäyttöisiä laitteita, sillä niillä voi korvata mopoauton, tehdä lumityöt, painella hirvimetsälle tai pyörähtää kauniina kesäiltana jäätelöllä. Syvälliset juttutuokiot kannattaa jättää toiseen kertaan, sillä matkustajien takana pauhaava yksimukinen moottori ei ole sieltä kaikkein hiljaisimmasta päästä. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala CF Moto Uforce 600 Hinta alkaen 13 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 480 € Moottori Bensiinimoottori 580 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, CVT-automaattivaihteisto, takaveto/neliveto/ Teho 30 kW (41 hv) Vääntö 49 Nm Vääntö 49 Nm Mitat pituus 2820 mm, leveys 1470 mm, korkeus 1950 mm, akseliväli 1950 mm Omamassa: 640 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 400 kg Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta