1.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: CF Moto Uforce 600 – Pieni, mutta pirteä mönkijä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CF Moto Uforce 600 näyttää, että suuri kuutiotilavuus ei ole kaikki kaikessa. Hyvää: toimiva voimalinja, hinnoittelu, laatu Huonoa: lankkumaiset penkit, nopeudenrajoittimen toiminta Side-by-side -mönkijät ovat kasvattaneet suosiotaan muutamassa vuodessa huimasti. Syy on yksinkertainen: kaksipaikkainen mönkijä on monikäyttöinen kulkupeli. Uforce 600 on kiinalaismerkki CF Moton uusi kaksipaikkainen rinnakkain istuttava mönkijämalli.CF Moton moottori on 580-kuutioinen ja nestejäähdytetty 1-sylinterinen. Tehoa pienestä moottorista saadaan 30 kW (41 hv) ja vääntöä 49 Nm. Kuljettajan kanssa 695 kiloa painava mönkijä liikkuu tehoon nähden kiitettävästi, mutta merkittävää vauhdin hurmaa ei sovi odottaa.UForce–sarja on enemmän työorientoitunut, kuin sporttinen. Tämän kertoo jo ulkonäkö, mutta myös se, että mönkijällä saa vetää 400 kilon painoista peräkärryä ja lava kestää 250 kilon lastin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävästi tehoa lähes kaikkeenVaikka tehoa on mönkijässä harvoin liikaa, on myönnettävä, että 600-kuutioinen Uforce tarjoaa useimpiin tilanteisiin riittävästi voimaa ja vääntöä. Mönkijän kiihtyvyys ei huimaa päätä, mikä vaikuttaa hieman hauskuuskertoimeen hiekkabaanalla. Mutta etenkään työkäytössä asialla ei ole suurempaa merkitystä.Uforce 600:ssa on kaksi ajomoodia: normal ja work. Näistä ehdottomasti käyttökelpoisempi on work, joka ottaa moottorista kaiken potentiaalin irti. Kun kyseessä on 30 kW tuottava moottori, haluaa kaiken tuon voiman käyttää hyväkseen. Normal-ajotilassa kaasunvaste on pehmeä ja kulku verkkaisempaa.CF Moton kulupuoli on rajoitettu 60 km/h -lukemaan, sillä mönkijä on rekisteröity tieliikennetraktoriksi. Kun nopeusmittarin neula kohoaa rajapyykkilukuun, katkaisee rajoitin pelin kuin seinään. Homma ei toimi yhtä sulavasti kuin parhaissa sähköisissä rajoittimissa, vaan Uforce pätkii ja nykii kuudenkympin vauhdissa tuntuvasti.Side-by-side–mönkijät ovat liian usein ajoasennoltaan niin tiiviitä, että niiden ratissa joutuu istumaan polvet suussa, mutta CF Moto on saanut loihdittua Uforce 600:n riittävästi tilaa. Henkilöautomaista mukavuutta ei tietenkään ole tarjolla.Penkit ovat vailla minkäänlaista sivuttaistukea, mikä saa kuljettajan ja kyytiläisen liukumaan sivuttaissuunnassa kaarteissa. Kovempivauhtisessa mutkassa tuntuu, että ratista on pideltävä kiinni hartiavoimin, jotta ei liu’u suoraan kyytiläisen päälle tai ulos kuljettajan ovesta. Hetkittäin tuntuu siltä, kuin istuisi jumppapallon päällä, mutta tämä tuntuu olevan luokan kulkupeleissä enemmän sääntö kuin poikkeus.Lämpöhytti laajentaa käyttömahdollisuuksiaKoeajettu mönkijä on varustettu lämpöhytillä, joka on rinnakkain istuttavaan mönkijään ”pakkohankinta”. Se laajentaa käyttöaikaa myös talvikuukausille. Koeajolla lämpömittarin neula ei laskenut pakkaselle, mutta keväisessä viileydessä lämpöä riitti.Lämpöhytti nostaa hankintahintaa reippaasti, sillä se tuo mukanaan ovien ja lasien lisäksi lasinpyyhkijät ja puhalluksen etulasille. Puhalluksen ansiosta näkymä pysyy kirkkaana kylmillä ja kosteilla keleillä, mikä ei ollut lämpöhyteissä itsestäänselvyys vielä muutama vuosi sitten.Uforce 600:n hytillinen versio maksaa 18480 euroa ja perusversio 13490 euroa. CF Moton hinta on jenkkiläisiä kilpailijoita useamman tonnin halvempi, mutta laadusta ei tarvitse tinkiä. CF moto on hinta-laatu-suhteeltaan markkinoiden kärkikastia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRohkeasti metsäänRinnakkain istuttavat mönkijät ovat huomattavasti maastokelpoisempia laitteita, kuin niitä katsomalla saattaisi kuvitella. Vaikka Uforce 600 näyttää hieman kömpelöltä työkoneelta, pääsee sillä ajamaan käytännössä vastaavassa maastossa kuin perinteisellä yksin ajettavalla mönkijällä.Koeajon aikana CF Moton etenemiskykyä tuli testattua mm. kantoja täynnä olevalla hakkuualueella, jossa ajamisen luulisi olevan rinnakkain istuttavalla mallilla tekemätön paikka. 270 mm:n maaravan omaava Uforce oli kuitenkin kuin kotonaan rouheassa maastossa, kunhan muisti ajella hitaan alueen nelivedolla.Side-by-side mönkijät ovat monikäyttöisiä laitteita, sillä niillä voi korvata mopoauton, tehdä lumityöt, painella hirvimetsälle tai pyörähtää kauniina kesäiltana jäätelöllä. Syvälliset juttutuokiot kannattaa jättää toiseen kertaan, sillä matkustajien takana pauhaava yksimukinen moottori ei ole sieltä kaikkein hiljaisimmasta päästä.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala CF Moto Uforce 600 Hinta alkaen 13 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 480 € Moottori Bensiinimoottori 580 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, CVT-automaattivaihteisto, takaveto/neliveto/ Teho 30 kW (41 hv) Vääntö 49 Nm Vääntö 49 Nm Mitat pituus 2820 mm, leveys 1470 mm, korkeus 1950 mm, akseliväli 1950 mm Omamassa: 640 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 400 kg Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle