28.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ Cup – ääripään ilmentymä hiilikuituisilla kuppi-istuimilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuodesta lanseerattu VZ Cup on Cupran kaikkein korkein varustetasoon, joka yhdistettynä nelivetoon ja 2-litraiseen turbomoottoriin on parasta Cupraa mitä vain rahalla saa. Hyvää: Tilat, muotoilu, istuimet, ajettavuus. Huonoa: rengasmelu, dsg-vaihteiston viipyily, pintakova alusta. Cupra Leon Sportstourer VZ Cup -malli edustaa sitä, mitä Cupra on parhaimmillaan. Tehdään erikoisvarusteltuja autoja vaativaan makuun – sehän on tietyllä tapaa koko Cupran idea, kun se erotettiin omaksi merkikseen Seatista vuonna 2018. Cupran uusin luomus on VZ Cup -mallisto, joka lanseerattiin alkuvuodesta. Leon VZ Cup on tietyllä tapaa vastine Volkswagenin Golf GTI:lle. VZ Cup -malliston ajatuksena on, että valitsemalla sen, saa autoonsa vielä hieman lisää verrattuna normaaliin Cupraan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiilikuitua ja 19-tuumaista vannetta VZ Cup -varustelu on saatavilla koko Cupra-mallistoon ja tällä kertaa siitä päätyi koeajoon farmarimallinen Sportstourer, joka on myös samalla ehkä mielenkiintoisin malli koko Cupra-perheestä. Sen vuoksi, että farmarikorin myötä se tarjoilee parhaat saatavilla olevat tilat – ja edustaa samalla sporttista Cupra-perhettä tehokkaimmillaan. Keulalla autossa on koko Cupra-malliston tehokkain moottori eli 2-litrainen turboahdettu rivinelonen, joka kehittää tehoa 228 kilowattia (310 hv). Mitä VZ Cup -mallisto tarkalleen ottaen pitää sisällään? Käytännössä se on samalla tavalla Cupra-malliston korkein varustetaso, aivan kuin FR-varustelu on perus-Seatin puolella. Kun valitsee VZ Cup -varustelun Leoniin, saa vakiona 19-tuumaiset kuparin väriset vanteet, jotka sointuvat hienosti yhteen auton keulalta löytyviin Cupra-logoihin. Lisäksi hiilikuituiset Cupra Cup bucket seat -kuppi-istuimet kuuluvat pakettiin. Auton sivuhelmoja koristava Dark Aluminium -pintaiset kylkilistat. Sisätiloissa kojelaudan verhoilu on nahkaa ja ohjauspyörästä löytyy Cupra-malliston tapaan Cupra-painike, jonka avulla menoa saa astettä räyhäkämmäksi parilla painalluksella. Vakiona VZ Cup -mallistossa on myös 10,25-tuumainen mittaristo sekä 10-tuumainen infotainmentin kosketusnäyttö. Kun auton keulalla on 228-kilowattia tehoa tarjoava moottori, sen tietää, että Cupra Leonilla ei jää jalkoihin. Auton neliveto pitää myös pitopuolesta huolen. Vaikka autolla ei varsinaisesti ajettukaan lujaa, pieni kokeilu suljetulla alueella paljasti sen, että Cupra olisi myös radalla hauska peli ajaa ja esimerkiksi sen etupään pito tuntuu erittäin hyvältä myös vauhdikkaampaan menoon. Cupra-painikkeella paikat irti hampaista Cupra Leon Sportstourer on toki tarkoitettu ensisijaisesti arkikäyttöön ja täytyy olla todella urheilullisista ominaisuuksista nauttiva, että tällaisen hankkii. Cupra Leon alkaa olla jo sillä rajoilla, että onko ominaisuudet liian urheilulliset joka päiväiseen ajoon. Autossa on toki mukautuva alustansäätö DCC, jonka ansiosta Comfort-asennossa alusta on siedettävä arkikäyttöön. Cupra-asennossa alusta on niin kova, että kun alle sattuu esimerkiksi tiessä oleva sillan sauma tai muu epätasaisuus, alusta lyö melkein paikat irti hampaista. Alustan Cupra-asetus on toki tarkoitettu ensisijaisesti vauhdikkaaseen ajoon esimerkiksi radalle. Ohjaustuntuma Cupra-asetuksellakin on hieman keinotekoinen ja se voisi olla tarkempi ja tunnokkaampi. Edes Cupra-asetus ei anna ohjaustuntumalle täysin sitä, mitä auton muu luonne ja ajatusmaailma edellyttäisi. Arkiajossa ohjaus on ihan kiva, mutta kovempaan ajoon soisi vähän enemmän tarkkuutta ja tunnokkuutta. Pauketta pakoputkista Cupran tyyliin kuuluu se, että pakoputkista tulee ulos muutakin kuin pakokaasua – ääntä. Varsinkin Cupra-asennossa moottorijarrutuksissa paukahtaa aina aika-ajoin ja kiihdytyksissä räminää ja pauketta riittää. Muuten Cupra Leonin ratin takana viihtyy todella hyvin. Hiilikuituiset kuppi-istuimet on tehty vauhdista pitävälle, mutta ne ovat todella kivat myös arkiajossa. Lisäksi ne viestivät erittäin voimakkaasti siitä, mihin muuhun auto pystyy. Vaikka Cupra Leon Sportstourer on farmarikorinen perheauto, se edustaa myös sellaista ääripäätä, mitä monet muut perheautot eivät edusta. Sen vuoksi tällaisessa autossa on tärkeää, että se toimii kovemmassa menossa radalla, mutta myös täyttää perheen arkitarpeet. Tilojen puolesta arkitarpeet täyttyvät heittämällä – myös siitäkin syystä, että Cupra Leoniin voi valita myös vetokoukun. Auton eri ominaisuudet, kuten alusta, neliveto, ohjaus, moottori, luistonesto, ilmastointi, vakionopeudensäätimen toiminta ovatkin säädettävissä eri asetuksilla, muutoin auton olisi mahdotonta täyttää kaikki nämä tarpeet. Autosta löytyy neljä eri ajo-ohjelmaa, Comfort, Sport, Cupra sekä Individual. Viimeiseen näistä ohjelmista saa räätälöityä itselleen mieluisan yhdistelmän. Yksi asia, mitä Cuprassa ei valitettavasti saa säädettyä on rengasmelu. Tai toki senkin saa korjattua purkamalla auton rakenteita ja lisäämällä eristystä. Sisäänkantautuva rengasmelu on luokattoman suurta, sileällä tuoreella asfaltillakin eikä se johdu pelkästään matalaprofiilisista 19-tuuman renkaista. Lähtöhinnaltaan lähes 60000 euron autossa ei saisi näin olla. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Cupra Leon Sportstourer VZ CUP 2.0 TSI 228 kW 7-v. DSG 4Drive Hinta alkaen 56 667 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 009 € Moottori bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,3 (yhd.) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4657 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1437 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?