28.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ Cup – ääripään ilmentymä hiilikuituisilla kuppi-istuimilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuvuodesta lanseerattu VZ Cup on Cupran kaikkein korkein varustetasoon, joka yhdistettynä nelivetoon ja 2-litraiseen turbomoottoriin on parasta Cupraa mitä vain rahalla saa. Hyvää: Tilat, muotoilu, istuimet, ajettavuus. Huonoa: rengasmelu, dsg-vaihteiston viipyily, pintakova alusta. Cupra Leon Sportstourer VZ Cup -malli edustaa sitä, mitä Cupra on parhaimmillaan. Tehdään erikoisvarusteltuja autoja vaativaan makuun – sehän on tietyllä tapaa koko Cupran idea, kun se erotettiin omaksi merkikseen Seatista vuonna 2018.Cupran uusin luomus on VZ Cup -mallisto, joka lanseerattiin alkuvuodesta. Leon VZ Cup on tietyllä tapaa vastine Volkswagenin Golf GTI:lle. VZ Cup -malliston ajatuksena on, että valitsemalla sen, saa autoonsa vielä hieman lisää verrattuna normaaliin Cupraan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiilikuitua ja 19-tuumaista vannettaVZ Cup -varustelu on saatavilla koko Cupra-mallistoon ja tällä kertaa siitä päätyi koeajoon farmarimallinen Sportstourer, joka on myös samalla ehkä mielenkiintoisin malli koko Cupra-perheestä. Sen vuoksi, että farmarikorin myötä se tarjoilee parhaat saatavilla olevat tilat – ja edustaa samalla sporttista Cupra-perhettä tehokkaimmillaan. Keulalla autossa on koko Cupra-malliston tehokkain moottori eli 2-litrainen turboahdettu rivinelonen, joka kehittää tehoa 228 kilowattia (310 hv).Mitä VZ Cup -mallisto tarkalleen ottaen pitää sisällään? Käytännössä se on samalla tavalla Cupra-malliston korkein varustetaso, aivan kuin FR-varustelu on perus-Seatin puolella. Kun valitsee VZ Cup -varustelun Leoniin, saa vakiona 19-tuumaiset kuparin väriset vanteet, jotka sointuvat hienosti yhteen auton keulalta löytyviin Cupra-logoihin. Lisäksi hiilikuituiset Cupra Cup bucket seat -kuppi-istuimet kuuluvat pakettiin.Auton sivuhelmoja koristava Dark Aluminium -pintaiset kylkilistat. Sisätiloissa kojelaudan verhoilu on nahkaa ja ohjauspyörästä löytyy Cupra-malliston tapaan Cupra-painike, jonka avulla menoa saa astettä räyhäkämmäksi parilla painalluksella. Vakiona VZ Cup -mallistossa on myös 10,25-tuumainen mittaristo sekä 10-tuumainen infotainmentin kosketusnäyttö. Kun auton keulalla on 228-kilowattia tehoa tarjoava moottori, sen tietää, että Cupra Leonilla ei jää jalkoihin. Auton neliveto pitää myös pitopuolesta huolen. Vaikka autolla ei varsinaisesti ajettukaan lujaa, pieni kokeilu suljetulla alueella paljasti sen, että Cupra olisi myös radalla hauska peli ajaa ja esimerkiksi sen etupään pito tuntuu erittäin hyvältä myös vauhdikkaampaan menoon.Cupra-painikkeella paikat irti hampaistaCupra Leon Sportstourer on toki tarkoitettu ensisijaisesti arkikäyttöön ja täytyy olla todella urheilullisista ominaisuuksista nauttiva, että tällaisen hankkii. Cupra Leon alkaa olla jo sillä rajoilla, että onko ominaisuudet liian urheilulliset joka päiväiseen ajoon. Autossa on toki mukautuva alustansäätö DCC, jonka ansiosta Comfort-asennossa alusta on siedettävä arkikäyttöön. Cupra-asennossa alusta on niin kova, että kun alle sattuu esimerkiksi tiessä oleva sillan sauma tai muu epätasaisuus, alusta lyö melkein paikat irti hampaista. Alustan Cupra-asetus on toki tarkoitettu ensisijaisesti vauhdikkaaseen ajoon esimerkiksi radalle. Ohjaustuntuma Cupra-asetuksellakin on hieman keinotekoinen ja se voisi olla tarkempi ja tunnokkaampi. Edes Cupra-asetus ei anna ohjaustuntumalle täysin sitä, mitä auton muu luonne ja ajatusmaailma edellyttäisi. Arkiajossa ohjaus on ihan kiva, mutta kovempaan ajoon soisi vähän enemmän tarkkuutta ja tunnokkuutta.Pauketta pakoputkistaCupran tyyliin kuuluu se, että pakoputkista tulee ulos muutakin kuin pakokaasua – ääntä. Varsinkin Cupra-asennossa moottorijarrutuksissa paukahtaa aina aika-ajoin ja kiihdytyksissä räminää ja pauketta riittää.Muuten Cupra Leonin ratin takana viihtyy todella hyvin. Hiilikuituiset kuppi-istuimet on tehty vauhdista pitävälle, mutta ne ovat todella kivat myös arkiajossa. Lisäksi ne viestivät erittäin voimakkaasti siitä, mihin muuhun auto pystyy. Vaikka Cupra Leon Sportstourer on farmarikorinen perheauto, se edustaa myös sellaista ääripäätä, mitä monet muut perheautot eivät edusta. Sen vuoksi tällaisessa autossa on tärkeää, että se toimii kovemmassa menossa radalla, mutta myös täyttää perheen arkitarpeet. Tilojen puolesta arkitarpeet täyttyvät heittämällä – myös siitäkin syystä, että Cupra Leoniin voi valita myös vetokoukun.Auton eri ominaisuudet, kuten alusta, neliveto, ohjaus, moottori, luistonesto, ilmastointi, vakionopeudensäätimen toiminta ovatkin säädettävissä eri asetuksilla, muutoin auton olisi mahdotonta täyttää kaikki nämä tarpeet. Autosta löytyy neljä eri ajo-ohjelmaa, Comfort, Sport, Cupra sekä Individual. Viimeiseen näistä ohjelmista saa räätälöityä itselleen mieluisan yhdistelmän.Yksi asia, mitä Cuprassa ei valitettavasti saa säädettyä on rengasmelu. Tai toki senkin saa korjattua purkamalla auton rakenteita ja lisäämällä eristystä. Sisäänkantautuva rengasmelu on luokattoman suurta, sileällä tuoreella asfaltillakin eikä se johdu pelkästään matalaprofiilisista 19-tuuman renkaista. Lähtöhinnaltaan lähes 60000 euron autossa ei saisi näin olla.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Cupra Leon Sportstourer VZ CUP 2.0 TSI 228 kW 7-v. DSG 4Drive Hinta alkaen 56 667 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 009 € Moottori bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,3 (yhd.) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4657 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1437 mm, akseliväli 2686 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle