28.7.2022

Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ Cup – ääripään ilmentymä hiilikuituisilla kuppi-istuimilla

Alkuvuodesta lanseerattu VZ Cup on Cupran kaikkein korkein varustetasoon, joka yhdistettynä nelivetoon ja 2-litraiseen turbomoottoriin on parasta Cupraa mitä vain rahalla saa. Hyvää: Tilat, muotoilu, istuimet, ajettavuus. Huonoa: rengasmelu, dsg-vaihteiston viipyily, pintakova alusta.

Cupra Leon Sportstourer VZ Cup -malli edustaa sitä, mitä Cupra on parhaimmillaan. Tehdään erikoisvarusteltuja autoja vaativaan makuun – sehän on tietyllä tapaa koko Cupran idea, kun se erotettiin omaksi merkikseen Seatista vuonna 2018.

Cupran uusin luomus on VZ Cup -mallisto, joka lanseerattiin alkuvuodesta. Leon VZ Cup on tietyllä tapaa vastine Volkswagenin Golf GTI:lle. VZ Cup -malliston ajatuksena on, että valitsemalla sen, saa autoonsa vielä hieman lisää verrattuna normaaliin Cupraan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiilikuitua ja 19-tuumaista vannetta

VZ Cup -varustelu on saatavilla koko Cupra-mallistoon ja tällä kertaa siitä päätyi koeajoon farmarimallinen Sportstourer, joka on myös samalla ehkä mielenkiintoisin malli koko Cupra-perheestä. Sen vuoksi, että farmarikorin myötä se tarjoilee parhaat saatavilla olevat tilat – ja edustaa samalla sporttista Cupra-perhettä tehokkaimmillaan. Keulalla autossa on koko Cupra-malliston tehokkain moottori eli 2-litrainen turboahdettu rivinelonen, joka kehittää tehoa 228 kilowattia (310 hv).

Mitä VZ Cup -mallisto tarkalleen ottaen pitää sisällään? Käytännössä se on samalla tavalla Cupra-malliston korkein varustetaso, aivan kuin FR-varustelu on perus-Seatin puolella.

Kun valitsee VZ Cup -varustelun Leoniin, saa vakiona 19-tuumaiset kuparin väriset vanteet, jotka sointuvat hienosti yhteen auton keulalta löytyviin Cupra-logoihin. Lisäksi hiilikuituiset Cupra Cup bucket seat -kuppi-istuimet kuuluvat pakettiin.

Auton sivuhelmoja koristava Dark Aluminium -pintaiset kylkilistat. Sisätiloissa kojelaudan verhoilu on nahkaa ja ohjauspyörästä löytyy Cupra-malliston tapaan Cupra-painike, jonka avulla menoa saa astettä räyhäkämmäksi parilla painalluksella. Vakiona VZ Cup -mallistossa on myös 10,25-tuumainen mittaristo sekä 10-tuumainen infotainmentin kosketusnäyttö.

Kun auton keulalla on 228-kilowattia tehoa tarjoava moottori, sen tietää, että Cupra Leonilla ei jää jalkoihin. Auton neliveto pitää myös pitopuolesta huolen. Vaikka autolla ei varsinaisesti ajettukaan lujaa, pieni kokeilu suljetulla alueella paljasti sen, että Cupra olisi myös radalla hauska peli ajaa ja esimerkiksi sen etupään pito tuntuu erittäin hyvältä myös vauhdikkaampaan menoon.

Cupra-painikkeella paikat irti hampaista

Cupra Leon Sportstourer on toki tarkoitettu ensisijaisesti arkikäyttöön ja täytyy olla todella urheilullisista ominaisuuksista nauttiva, että tällaisen hankkii. Cupra Leon alkaa olla jo sillä rajoilla, että onko ominaisuudet liian urheilulliset joka päiväiseen ajoon. Autossa on toki mukautuva alustansäätö DCC, jonka ansiosta Comfort-asennossa alusta on siedettävä arkikäyttöön. Cupra-asennossa alusta on niin kova, että kun alle sattuu esimerkiksi tiessä oleva sillan sauma tai muu epätasaisuus, alusta lyö melkein paikat irti hampaista. Alustan Cupra-asetus on toki tarkoitettu ensisijaisesti vauhdikkaaseen ajoon esimerkiksi radalle.

Ohjaustuntuma Cupra-asetuksellakin on hieman keinotekoinen ja se voisi olla tarkempi ja tunnokkaampi. Edes Cupra-asetus ei anna ohjaustuntumalle täysin sitä, mitä auton muu luonne ja ajatusmaailma edellyttäisi. Arkiajossa ohjaus on ihan kiva, mutta kovempaan ajoon soisi vähän enemmän tarkkuutta ja tunnokkuutta.

Pauketta pakoputkista

Cupran tyyliin kuuluu se, että pakoputkista tulee ulos muutakin kuin pakokaasua – ääntä. Varsinkin Cupra-asennossa moottorijarrutuksissa paukahtaa aina aika-ajoin ja kiihdytyksissä räminää ja pauketta riittää.

Muuten Cupra Leonin ratin takana viihtyy todella hyvin. Hiilikuituiset kuppi-istuimet on tehty vauhdista pitävälle, mutta ne ovat todella kivat myös arkiajossa. Lisäksi ne viestivät erittäin voimakkaasti siitä, mihin muuhun auto pystyy.

Vaikka Cupra Leon Sportstourer on farmarikorinen perheauto, se edustaa myös sellaista ääripäätä, mitä monet muut perheautot eivät edusta. Sen vuoksi tällaisessa autossa on tärkeää, että se toimii kovemmassa menossa radalla, mutta myös täyttää perheen arkitarpeet. Tilojen puolesta arkitarpeet täyttyvät heittämällä – myös siitäkin syystä, että Cupra Leoniin voi valita myös vetokoukun.

Auton eri ominaisuudet, kuten alusta, neliveto, ohjaus, moottori, luistonesto, ilmastointi, vakionopeudensäätimen toiminta ovatkin säädettävissä eri asetuksilla, muutoin auton olisi mahdotonta täyttää kaikki nämä tarpeet. Autosta löytyy neljä eri ajo-ohjelmaa, Comfort, Sport, Cupra sekä Individual. Viimeiseen näistä ohjelmista saa räätälöityä itselleen mieluisan yhdistelmän.

Yksi asia, mitä Cuprassa ei valitettavasti saa säädettyä on rengasmelu. Tai toki senkin saa korjattua purkamalla auton rakenteita ja lisäämällä eristystä. Sisäänkantautuva rengasmelu on luokattoman suurta, sileällä tuoreella asfaltillakin eikä se johdu pelkästään matalaprofiilisista 19-tuuman renkaista. Lähtöhinnaltaan lähes 60000 euron autossa ei saisi näin olla.

Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen

Cupra Leon Sportstourer VZ CUP 2.0 TSI 228 kW 7-v. DSG 4Drive

Hinta alkaen

56 667 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

60 009 €

Moottori

bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

228 kW (310 hv), 5450–6500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,3 (yhd.)

CO2-päästöt

188 g/km

Mitat

pituus 4657 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1437 mm, akseliväli 2686 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat