5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger on markkinoiden halvin seitsenpaikkainen. Hyvää: tilat, muunneltavuus, kulutus Huonoa: suuri kääntöympyrä, ajoasento, istuimien muotoilu, euroNCAP Dacia Jogger on markkinoiden ainoa kohtuuhintainen seitsenpaikkainen tila-auto. Kilpailijat maksavat kutakuinkin tuplaten verrattuna Joggerin 21 000 euron lähtöhintaan. Dacia jatkaa menestysreseptillään tehdä simppeleitä autoja vähän vanhemmalla perustekniikalla ilman uusimpia teknisiä vempeleitä. Tosin myönnytyksiä on jouduttu tekemään lisäämällä pikkuhiljaa varusteita hivuttaen samalla hintaa ylöspäin. Jogger on perusrakenteeltaan ja ohjaamoltaan yhtenevä pienemmän Sanderon kanssa vain reilusti pidennettynä. Niinpä ominaisuudet vertautuvat pikkuautoihin, vaikka kokoa piisaa vähintäänkin perhefarmarin verran. Eniten Jogger antaa tasoitusta turvallisuudessa, se sai EuroNCAP-törmäystestissä vain yhden tähden viidestä. Uusimpia turvajärjestelmiä ei ole tarjolla lisävarusteinakaan vanhaan konstruktioon, uudistukset rajoittuvat varustelutarkennuksiin, uuteen maskiin ja logoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemälle keskimittaiselle Dacia Joggerin voi ostaa viisi- tai seitsenpaikkaisena, hintaeroa on tonni. Tilaa on runsaasti ulkomittoihin nähden ja paikkoja voi olla käytössä 2-7, kunhan suku ei ole pitkäraajaista. Edessä on tilaa, mutta ajoasennosta ei saa oikein luontevaa ja isokenkäiselle polkimet on melko ahtaasti sijoitettu. Jos kuski saisi istuimen etureunan ylemmäs tukemaan reisiä, istuinta ei tarvitsisi säätää niin taakse. Keskirivillä nimittäin pidemmän kuskin takana polvitila jää niukaksi ja selkänojan kovat lentokonepöydät pahentavat tilannetta. Takaistuin on kolmelle muotoiltu ja lattia tasainen, mutta kokonaisleveys on tiukka kolmelle aikuiselle. Kolmannella rivilläkin on tilaa aikuiselle, mutta polvet jäävät koukkuun matalan istuimen takia. Harvinaisena varusteena myös kolmosrivin sivuikkunat ovat avattavia takareunastaan. Seitsemällä matkaajalla tavaratilaa ei luonnollisesti paljoa jää. Taittamalla kaksi taainta istuinta nippuun auttaa useimpiin tarpeisiin. Ne eivät kuitenkaan taitu lattian alle, vaan paketit jäävät vasten keskirivin selkänojaa. Ne voi kuitenkin irrottaa kokonaan autotallin nurkkaan, jolloin tilaa on hulppeat 700 litraa. Jos sekään ei riitä, keskirivin saa taitelluksi etuistuimia vasten kahdessa erikokoisessa osassa. Näkösuojan rulla joutaa ulos irtopenkkien mukaan, autossa sille ei ole paikkaa. Pirteä kolmisylinterinen Dacia Joggerin ainoa voimalinja on litrainen kolmisylinterinen pakokaasuahdettu bensiinimoottori yhdistettynä kuusivaihteiseen käsivaihteistoon. Ensi keväänä on luvassa automaattivaihteinen hybridiversio. Kokoonsa nähden Jogger on köykäinen, vain 1200 kg, mutta seitsemän hengen kuorma vaatii tehonsa. Vaihdeopastimen mukaan isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla pikkumoottori tuntuu hengettömältä. Turbo herää vasta noin 1800 kierroksella, sen jälkeen meno maistuu. Kevyessä ajossa kulutus oli 5,5 l/100km, kuorma tai moottoritie nostanee sitä litralla. Kolmipyttyisen sporttinen käyntiääni kuuluu sisälle aina käynnistyessään ja tuo mielikuvan meluisuudesta, mutta tien päällä äänitaso on varsin siedettävä, eikä mikään äänilähde erotu häiritsevänä. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Ohjaus on kevyt pyöritellä kaupungissa. Jousitus on turhan tömäkkä yksin ajellessa, kuorma parantaa tilannetta. Vaikka Jogger kerää tukun pikkumoitteita, ne on helppo antaa anteeksi hintalapun vuoksi. Jos tilaa tarvitsee, tässä vastinetta saa rahalleen kaikkein parhaiten. Teksti ja kuvat Petri Munukka Dacia Jogger TCe110 Extreme Hinta alkaen 20 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 137 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160 / 506 / 1594 l Omamassa: 1221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta