5.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger TCe110 Extreme – Hölkkääminen on halpa harrastus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger on markkinoiden halvin seitsenpaikkainen. Hyvää: tilat, muunneltavuus, kulutus Huonoa: suuri kääntöympyrä, ajoasento, istuimien muotoilu, euroNCAP Dacia Jogger on markkinoiden ainoa kohtuuhintainen seitsenpaikkainen tila-auto. Kilpailijat maksavat kutakuinkin tuplaten verrattuna Joggerin 21 000 euron lähtöhintaan. Dacia jatkaa menestysreseptillään tehdä simppeleitä autoja vähän vanhemmalla perustekniikalla ilman uusimpia teknisiä vempeleitä. Tosin myönnytyksiä on jouduttu tekemään lisäämällä pikkuhiljaa varusteita hivuttaen samalla hintaa ylöspäin.Jogger on perusrakenteeltaan ja ohjaamoltaan yhtenevä pienemmän Sanderon kanssa vain reilusti pidennettynä. Niinpä ominaisuudet vertautuvat pikkuautoihin, vaikka kokoa piisaa vähintäänkin perhefarmarin verran.Eniten Jogger antaa tasoitusta turvallisuudessa, se sai EuroNCAP-törmäystestissä vain yhden tähden viidestä. Uusimpia turvajärjestelmiä ei ole tarjolla lisävarusteinakaan vanhaan konstruktioon, uudistukset rajoittuvat varustelutarkennuksiin, uuteen maskiin ja logoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeitsemälle keskimittaiselleDacia Joggerin voi ostaa viisi- tai seitsenpaikkaisena, hintaeroa on tonni. Tilaa on runsaasti ulkomittoihin nähden ja paikkoja voi olla käytössä 2-7, kunhan suku ei ole pitkäraajaista. Edessä on tilaa, mutta ajoasennosta ei saa oikein luontevaa ja isokenkäiselle polkimet on melko ahtaasti sijoitettu.Jos kuski saisi istuimen etureunan ylemmäs tukemaan reisiä, istuinta ei tarvitsisi säätää niin taakse. Keskirivillä nimittäin pidemmän kuskin takana polvitila jää niukaksi ja selkänojan kovat lentokonepöydät pahentavat tilannetta.Takaistuin on kolmelle muotoiltu ja lattia tasainen, mutta kokonaisleveys on tiukka kolmelle aikuiselle. Kolmannella rivilläkin on tilaa aikuiselle, mutta polvet jäävät koukkuun matalan istuimen takia. Harvinaisena varusteena myös kolmosrivin sivuikkunat ovat avattavia takareunastaan.Seitsemällä matkaajalla tavaratilaa ei luonnollisesti paljoa jää. Taittamalla kaksi taainta istuinta nippuun auttaa useimpiin tarpeisiin. Ne eivät kuitenkaan taitu lattian alle, vaan paketit jäävät vasten keskirivin selkänojaa. Ne voi kuitenkin irrottaa kokonaan autotallin nurkkaan, jolloin tilaa on hulppeat 700 litraa. Jos sekään ei riitä, keskirivin saa taitelluksi etuistuimia vasten kahdessa erikokoisessa osassa.Näkösuojan rulla joutaa ulos irtopenkkien mukaan, autossa sille ei ole paikkaa.Pirteä kolmisylinterinenDacia Joggerin ainoa voimalinja on litrainen kolmisylinterinen pakokaasuahdettu bensiinimoottori yhdistettynä kuusivaihteiseen käsivaihteistoon. Ensi keväänä on luvassa automaattivaihteinen hybridiversio.Kokoonsa nähden Jogger on köykäinen, vain 1200 kg, mutta seitsemän hengen kuorma vaatii tehonsa. Vaihdeopastimen mukaan isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla pikkumoottori tuntuu hengettömältä. Turbo herää vasta noin 1800 kierroksella, sen jälkeen meno maistuu. Kevyessä ajossa kulutus oli 5,5 l/100km, kuorma tai moottoritie nostanee sitä litralla.Kolmipyttyisen sporttinen käyntiääni kuuluu sisälle aina käynnistyessään ja tuo mielikuvan meluisuudesta, mutta tien päällä äänitaso on varsin siedettävä, eikä mikään äänilähde erotu häiritsevänä. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Ohjaus on kevyt pyöritellä kaupungissa. Jousitus on turhan tömäkkä yksin ajellessa, kuorma parantaa tilannetta.Vaikka Jogger kerää tukun pikkumoitteita, ne on helppo antaa anteeksi hintalapun vuoksi. Jos tilaa tarvitsee, tässä vastinetta saa rahalleen kaikkein parhaiten.Teksti ja kuvat Petri Munukka Dacia Jogger TCe110 Extreme Hinta alkaen 20 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 137 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1629 mm, akseliväli 2897 mm Tavaratila: 160 / 506 / 1594 l Omamassa: 1221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 v / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?