Koeajo: Ducati Panigale V4 S tarjoaa lisää suorituskykyä, mutta helpommin kesytettävässä muodossa
Ducati Panigale V4 S:n suunnittelussa tavoiteltiin kahden täysin vastakkaisen ominaisuuden parantamista. Hyvää: suorituskyky, neutraali käytös rata-ajossa, ajoavustimien toiminta. Huonoa: pitkä ykkösvaihde (katukäytössä)
Uuden Ducati Panigale V4:n suunnittelussa on tähdätty paremman suorituskyvyn ohella siihen, että suorituskyky olisi entistä käyttökelpoisempi muillekin kuin aivan huippukuljettajille. Peruskonsepti on ennallaan, mutta pieniä parannuksia on tehty muun muassa moottoriin, ergonomiaan, aerodynamiikkaan ja geometriaan.
Luistattamalla liikkeelle
Ykkösvaihde on välitetty yli 11 prosenttia aiempaa pidemmäksi. Liikkeellelähtö vaatii enemmän kytkimen luistattamista, mutta vaihto kakkoselle on sujuvampaa, koska kierrosluku laskee vähemmän. Kuutosvaihteen pidempi välitys yhdessä kasvaneen huipputehon ja parantuneen aerodynamiikan kanssa tarkoittaa noin viiden kilometrin parannusta huippunopeuteen. Uusi lukema on olosuhteista riippuen jopa yli 310 km/h.
Takahaarukan kiinnityskohta on 4 mm aiempaa ylempänä, mikä mahdollistaa takajousen toiminnalle suuremmat säätömahdollisuudet. Samalla perä painuu kiihdytyksissä vähemmän. Pehmeämmät etujouset yhdessä pidemmän joustomatkan kanssa tarjoavat parempaa tuntumaa kaarteisiin ajettaessa, erityisesti sadekelillä.
Sivistyneet ajoavustimet
Aiemman kolmen tehoasetuksen (High/Medium/Low) lisäksi on nyt valittavana Full-asetus, joka tarjoaa vieläkin terävämmän kaasunvasteen. Se sopii lähinnä rata-ajoon, kun alla on pitävät slicks-renkaat. Huolimatta 215 hevosvoiman repivästä tehosta käytös rata-ajossa tuntuu rauhalliselta, mistä on onnistuneen runkorakenteen ohella kiittäminen hyvin toimivia ajoavustimia. Luiston- ja keulimisenesto toimivat niin hienostuneesti, että niiden toiminnan huomaa vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta valosta. Lisää vakautta tuovat katteiden sivuille asennetut kaksitasoiset siivekkeet, jotka painavat 270 km/h -nopeudessa keulaa alas 30 kg:n voimalla.
Tankin ja satulan uusien muotojen ansiosta kuljettajan on helppo siirtää painoa puolelta toiselle. Jarrut ovat huipputehokkaat ja jarrutehon annostelu helppoa. Mittaristosta löytyy uusi, valinnainen Track Evo -näyttöasetus, jossa on tähdätty rata-ajon vaatimuksiin. Vaihdenäyttö on erittäin selkeä, ja vaihto- sekä varoitusvalot sijoitettu parhaille paikoille.
Valmistajan mukaan uusi Panigale on intuitiivisempi ajettava, ja pyörä väsyttää kuljettajaa rata-ajossa vähemmän. Toisessa vaakakupissa painaa kuitenkin se, että helpompi ajettavuus houkuttelee nostamaan vauhdin oman taitotason ylärajalle ja ylikin, mikä taas tarkoittaa rajumpia kiihdytyksiä, tiukempia jarrutuksia ja kovempia kaarrenopeuksia. Niistä uusi Panigale V4 S suoriutuu eleettömän varmasti. Vauhdin kasvun huomaa vain siitä, että kuski väsyy nopeammin – ja lihasten särkemisestä seuraavana aamuna.