3.2.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Panigale V4 S tarjoaa lisää suorituskykyä, mutta helpommin kesytettävässä muodossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Panigale V4 S:n suunnittelussa tavoiteltiin kahden täysin vastakkaisen ominaisuuden parantamista. Hyvää: suorituskyky, neutraali käytös rata-ajossa, ajoavustimien toiminta. Huonoa: pitkä ykkösvaihde (katukäytössä) Uuden Ducati Panigale V4:n suunnittelussa on tähdätty paremman suorituskyvyn ohella siihen, että suorituskyky olisi entistä käyttökelpoisempi muillekin kuin aivan huippukuljettajille. Peruskonsepti on ennallaan, mutta pieniä parannuksia on tehty muun muassa moottoriin, ergonomiaan, aerodynamiikkaan ja geometriaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luistattamalla liikkeelle Ykkösvaihde on välitetty yli 11 prosenttia aiempaa pidemmäksi. Liikkeellelähtö vaatii enemmän kytkimen luistattamista, mutta vaihto kakkoselle on sujuvampaa, koska kierrosluku laskee vähemmän. Kuutosvaihteen pidempi välitys yhdessä kasvaneen huipputehon ja parantuneen aerodynamiikan kanssa tarkoittaa noin viiden kilometrin parannusta huippunopeuteen. Uusi lukema on olosuhteista riippuen jopa yli 310 km/h. Takahaarukan kiinnityskohta on 4 mm aiempaa ylempänä, mikä mahdollistaa takajousen toiminnalle suuremmat säätömahdollisuudet. Samalla perä painuu kiihdytyksissä vähemmän. Pehmeämmät etujouset yhdessä pidemmän joustomatkan kanssa tarjoavat parempaa tuntumaa kaarteisiin ajettaessa, erityisesti sadekelillä. Sivistyneet ajoavustimet Aiemman kolmen tehoasetuksen (High/Medium/Low) lisäksi on nyt valittavana Full-asetus, joka tarjoaa vieläkin terävämmän kaasunvasteen. Se sopii lähinnä rata-ajoon, kun alla on pitävät slicks-renkaat. Huolimatta 215 hevosvoiman repivästä tehosta käytös rata-ajossa tuntuu rauhalliselta, mistä on onnistuneen runkorakenteen ohella kiittäminen hyvin toimivia ajoavustimia. Luiston- ja keulimisenesto toimivat niin hienostuneesti, että niiden toiminnan huomaa vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta valosta. Lisää vakautta tuovat katteiden sivuille asennetut kaksitasoiset siivekkeet, jotka painavat 270 km/h -nopeudessa keulaa alas 30 kg:n voimalla. Tankin ja satulan uusien muotojen ansiosta kuljettajan on helppo siirtää painoa puolelta toiselle. Jarrut ovat huipputehokkaat ja jarrutehon annostelu helppoa. Mittaristosta löytyy uusi, valinnainen Track Evo -näyttöasetus, jossa on tähdätty rata-ajon vaatimuksiin. Vaihdenäyttö on erittäin selkeä, ja vaihto- sekä varoitusvalot sijoitettu parhaille paikoille. Valmistajan mukaan uusi Panigale on intuitiivisempi ajettava, ja pyörä väsyttää kuljettajaa rata-ajossa vähemmän. Toisessa vaakakupissa painaa kuitenkin se, että helpompi ajettavuus houkuttelee nostamaan vauhdin oman taitotason ylärajalle ja ylikin, mikä taas tarkoittaa rajumpia kiihdytyksiä, tiukempia jarrutuksia ja kovempia kaarrenopeuksia. Niistä uusi Panigale V4 S suoriutuu eleettömän varmasti. Vauhdin kasvun huomaa vain siitä, että kuski väsyy nopeammin – ja lihasten särkemisestä seuraavana aamuna. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alex Photo Ducati Panigale V4 S Hinta alkaen 40 800 € Moottori Bensiinimoottori 1 103 cm³, V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 158,5 kW (215,5 hv), 13000 r/min Vääntö 123,6 Nm (9500 r/min) Vääntö 123,6 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, paino tankattuna 195,5 kg, akseliväli 1 469 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/60 ZR17. Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku