28.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Ducato Electric – kun paku sähköistettiin jälkikäteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen pakettiauto on jo joillekin yrittäjille pakkohankinta. Fiat Ducato Electric tarjoaa vaihtoehdon. Hyvää: tilat, laaja mallisto. Huonoa: jälkiasenteisen oloinen kokonaisuus, latausteho, toimintamatka, hinta. Fiat Professional -brändin ylpeydenaihe Ducato täyttää tänä vuonna 40 vuotta, joten sähkömalli osuu sopivaan kohtaan. Täyssähköinen Fiat Ducato Electric aloittaakin mallin historiassa uuden luvun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataa ja lastaaToteutuksessa on kuitenkin vielä hieman hiomista. Polttomoottoriautosta lainatulle mittaristolle on keksitty epätoivoisesti käyttötarkoituksia, ja sähkövoimalinjan tiedot löytyvät ohjauspyörän vasemmalta puolelta jälkiasennetusta näytöstä, joka tuo mieleen automarkettien edulliset navigaattorit. Näyttö vaihtoi koeajon aikana kolmasti kieltä englannista saksaan, italiaan ja lopulta takaisin englantiin. Ducato Electric -mallisto tarjoaa 10–17 kuutiometrin tiloja, joista esimerkiksi koeajossa olleeseen keskimittaiseen mahtuu 3,7 metriä pitkä esine. Fiat mainostaa sähköversioille 1 100–1 950 kilogramman hyötykuormaa, mutta rekisteritietojen perusteella sellaista jää koeajoyksilössä 985 kg:n verran ja auton teknisten tietojen mukaan 1 060 kilogrammaa. Etuistuinten alta löytyy säilytystilaa esimerkiksi latauskaapeleille. Takaovet aukeavat täydet 180 astetta, ja liukuovi löytyy oikealta kyljeltä. Hämärässä havaitsee hyvän valaistuksen.Hinta esteenäÄänetön ja värinätön sähköinen voimalinja lisää käyttömukavuutta. Kolme ajotilaa (Eco, Normal ja Power) eivät vaikuta suuremmin, mutta kuljettaja voi lisäksi valita rullauksen ja jarrutusenergian talteenoton väliltä.Toimintamatka näyttäisi asettuvan syyssäällä koeajetulla pienemmällä akkukoolla (47 kWh) noin 150 kilometrin tienoille. Tämä riittää hyvin harvoihin käyttötarkoituksiin.Lisähintaan on saatavilla 50 kilowatin pikalataus ja peräti 22 kilowatin AC-lataus, mutta vakiovarusteena on mallista riippuen vain 7 tai 11 kilowatin AC-lataus. Jälkimmäisillä akun lataaminen kestää ihanneolosuhteissakin työpäivän verran.Kyseessä on jälkikäteen tehty kyhäelmä, joten jäämme odottamaan sähköiseksi pakettiautoksi alusta asti suunniteltuja tuotteita. Tämä täyssähköinen Ducato tarjoaa koeajossamme olleeseen Mercedes-Benz eSprinteriin nähden 2 kuutiometriä lisätilaa, mutta samassa hintaluokassa painiva johtotähti onkin sitten muilta osin täysin ylivertainen auto.Teksti ja kuvat: Henri Posa Fiat Ducato Electric 47 kWh 13m3 L3H2 Edition Hinta alkaen 71 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 649 € Moottori Sähköauto, etuveto. Etuakseli 90 kW (122 hv). Teho 90 kW (122 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 47 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A). Toimintamatka 165 km Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 5998 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2579 mm, akseliväli 4035 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?