28.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Ducato Electric – kun paku sähköistettiin jälkikäteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen pakettiauto on jo joillekin yrittäjille pakkohankinta. Fiat Ducato Electric tarjoaa vaihtoehdon. Hyvää: tilat, laaja mallisto. Huonoa: jälkiasenteisen oloinen kokonaisuus, latausteho, toimintamatka, hinta. Fiat Professional -brändin ylpeydenaihe Ducato täyttää tänä vuonna 40 vuotta, joten sähkömalli osuu sopivaan kohtaan. Täyssähköinen Fiat Ducato Electric aloittaakin mallin historiassa uuden luvun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataa ja lastaa Toteutuksessa on kuitenkin vielä hieman hiomista. Polttomoottoriautosta lainatulle mittaristolle on keksitty epätoivoisesti käyttötarkoituksia, ja sähkövoimalinjan tiedot löytyvät ohjauspyörän vasemmalta puolelta jälkiasennetusta näytöstä, joka tuo mieleen automarkettien edulliset navigaattorit. Näyttö vaihtoi koeajon aikana kolmasti kieltä englannista saksaan, italiaan ja lopulta takaisin englantiin. Ducato Electric -mallisto tarjoaa 10–17 kuutiometrin tiloja, joista esimerkiksi koeajossa olleeseen keskimittaiseen mahtuu 3,7 metriä pitkä esine. Fiat mainostaa sähköversioille 1 100–1 950 kilogramman hyötykuormaa, mutta rekisteritietojen perusteella sellaista jää koeajoyksilössä 985 kg:n verran ja auton teknisten tietojen mukaan 1 060 kilogrammaa. Etuistuinten alta löytyy säilytystilaa esimerkiksi latauskaapeleille. Takaovet aukeavat täydet 180 astetta, ja liukuovi löytyy oikealta kyljeltä. Hämärässä havaitsee hyvän valaistuksen. Hinta esteenä Äänetön ja värinätön sähköinen voimalinja lisää käyttömukavuutta. Kolme ajotilaa (Eco, Normal ja Power) eivät vaikuta suuremmin, mutta kuljettaja voi lisäksi valita rullauksen ja jarrutusenergian talteenoton väliltä. Toimintamatka näyttäisi asettuvan syyssäällä koeajetulla pienemmällä akkukoolla (47 kWh) noin 150 kilometrin tienoille. Tämä riittää hyvin harvoihin käyttötarkoituksiin. Lisähintaan on saatavilla 50 kilowatin pikalataus ja peräti 22 kilowatin AC-lataus, mutta vakiovarusteena on mallista riippuen vain 7 tai 11 kilowatin AC-lataus. Jälkimmäisillä akun lataaminen kestää ihanneolosuhteissakin työpäivän verran. Kyseessä on jälkikäteen tehty kyhäelmä, joten jäämme odottamaan sähköiseksi pakettiautoksi alusta asti suunniteltuja tuotteita. Tämä täyssähköinen Ducato tarjoaa koeajossamme olleeseen Mercedes-Benz eSprinteriin nähden 2 kuutiometriä lisätilaa, mutta samassa hintaluokassa painiva johtotähti onkin sitten muilta osin täysin ylivertainen auto. Teksti ja kuvat: Henri Posa Fiat Ducato Electric 47 kWh 13m3 L3H2 Edition Hinta alkaen 71 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 649 € Moottori Sähköauto, etuveto. Etuakseli 90 kW (122 hv). Teho 90 kW (122 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 47 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A). Toimintamatka 165 km Huippunopeus 100 km/h Mitat pituus 5998 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2579 mm, akseliväli 4035 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku