28.12.2021

Koeajo: Fiat Ducato Electric – kun paku sähköistettiin jälkikäteen

Fiat Ducato Electric

Täyssähköinen pakettiauto on jo joillekin yrittäjille pakkohankinta. Fiat Ducato Electric tarjoaa vaihtoehdon. Hyvää: tilat, laaja mallisto. Huonoa: jälkiasenteisen oloinen kokonaisuus, latausteho, toimintamatka, hinta.

Fiat Professional -brändin ylpeydenaihe Ducato täyttää tänä vuonna 40 vuotta, joten sähkömalli osuu sopivaan kohtaan. Täyssähköinen Fiat Ducato Electric aloittaakin mallin historiassa uuden luvun.

Fiat Ducato Electric

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataa ja lastaa

Toteutuksessa on kuitenkin vielä hieman hiomista. Polttomoottoriautosta lainatulle mittaristolle on keksitty epätoivoisesti käyttötarkoituksia, ja sähkövoimalinjan tiedot löytyvät ohjauspyörän vasemmalta puolelta jälkiasennetusta näytöstä, joka tuo mieleen automarkettien edulliset navigaattorit. Näyttö vaihtoi koeajon aikana kolmasti kieltä englannista saksaan, italiaan ja lopulta takaisin englantiin.

Ducato Electric -mallisto tarjoaa 10–17 kuutiometrin tiloja, joista esimerkiksi koeajossa olleeseen keskimittaiseen mahtuu 3,7 metriä pitkä esine. Fiat mainostaa sähköversioille 1 100–1 950 kilogramman hyötykuormaa, mutta rekisteritietojen perusteella sellaista jää koeajoyksilössä 985 kg:n verran ja auton teknisten tietojen mukaan 1 060 kilogrammaa.

Etuistuinten alta löytyy säilytystilaa esimerkiksi latauskaapeleille. Takaovet aukeavat täydet 180 astetta, ja liukuovi löytyy oikealta kyljeltä. Hämärässä havaitsee hyvän valaistuksen.

Hinta esteenä

Äänetön ja värinätön sähköinen voimalinja lisää käyttömukavuutta. Kolme ajotilaa (Eco, Normal ja Power) eivät vaikuta suuremmin, mutta kuljettaja voi lisäksi valita rullauksen ja jarrutusenergian talteenoton väliltä.

Toimintamatka näyttäisi asettuvan syyssäällä koeajetulla pienemmällä akkukoolla (47 kWh) noin 150 kilometrin tienoille. Tämä riittää hyvin harvoihin käyttötarkoituksiin.Fiat Ducato Electric

Lisähintaan on saatavilla 50 kilowatin pikalataus ja peräti 22 kilowatin AC-lataus, mutta vakiovarusteena on mallista riippuen vain 7 tai 11 kilowatin AC-lataus. Jälkimmäisillä akun lataaminen kestää ihanneolosuhteissakin työpäivän verran.

Kyseessä on jälkikäteen tehty kyhäelmä, joten jäämme odottamaan sähköiseksi pakettiautoksi alusta asti suunniteltuja tuotteita. Tämä täyssähköinen Ducato tarjoaa koeajossamme olleeseen Mercedes-Benz eSprinteriin nähden 2 kuutiometriä lisätilaa, mutta samassa hintaluokassa painiva johtotähti onkin sitten muilta osin täysin ylivertainen auto.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Fiat Ducato Electric 47 kWh 13m3 L3H2 Edition

Hinta alkaen

71 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

73 649 €

Moottori

Sähköauto, etuveto. Etuakseli 90 kW (122 hv).

Teho

90 kW (122 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 47 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A).

Toimintamatka

165 km

Huippunopeus

100 km/h

Mitat

pituus 5998 mm, leveys 2050 mm, korkeus 2579 mm, akseliväli 4035 mm

Takuu

2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat