26.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eSprinter -sähköpaku yllättää käyttökustannuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiauto on työkone, jonka käytön kustannus ratkaisee. Mercedes-Benz eSprinter esittelee yhden uuden sähköisen vaihtoehdon. Hyvää: laatu, mukavuus. Huonoa: kallis, lyhyehkö toimintamatka. Saksalaismerkin Düsseldorfin tehtaalla otettiin vuoden 2020 loppupuolella askel tulevaisuuteen, kun vuodesta 1962 lähtien pakettiautoja valmistaneen laitoksen linjastolla kasattiin ensimmäinen täyssähköinen Mercedes-Benz eSprinter. Uusi eSprinter ei suinkaan määritä markkinoita yksin. Samoille apajille halajaa muun muassa Citroën e-Boxer, Fiat e-Ducato, MAN eTGE, Peugeot e-Boxer, Renault Master Z.E ja Volkswagen e-Crafter. Kaikkia edellä mainittuja ei tosin ole kirjoitushetkellä saatavilla Suomen markkinoilla ja suuri osa on myös sukua keskenään, joten todellinen tarjonta on tavallaan kapeampi. Sähkö-Sprinter kuuluu siinäkin mielessä mielenkiintoiseen joukkoon, että kyseessä on takavetoisten pakettiautojen pitkäaikaisen kannattajan etuvetoinen malli. Samaan aikaan Volkswagen on alkanut tarjoamaan takavetoisiakin vaihtoehtoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samalla kuormatilalla Dieselmoottorilla varustettu Sprinter on näyttäytynyt kuljettajalle mukavana ja sivistyneenä pakettiautona, ja sähköinen voimalinja korostaa vahvuuksia entisestään.Istuimesta löytyy säätö myös istuinosan kallistukselle, jonka ansiosta ajoasennosta saa hyvän. Pikkutavaroille löytyy runsaasti avoimia koteloita, mutta suljettuja säilytystiloja on vähemmän. Keskikonsolin kotelot kolisevat keskipaikalla istuvan polviin. Korimallina eSprinterissä on aina keskipitkä A2 korotetulla katolla. Kuormatila vastaa Sprinteriä, sähköisestä voimalinjasta huolimatta. Konttiin mahtuu 11 kuutiometriä, maksimimittaa on lähes 3,4 metriä ja takaovet aukeavat 270 asteen verran. Akut nostavat hieman auton massaa, mutta lastia saa silti latoa 1 045 kilogramman edestä. Ajotiloja ja jarrutusenergiaa Erityinen mielenkiinto kohdistuu luonnollisesti juuri voimalinjaan. 85 kilowatin (116 hv) teho ei kuulosta kovin kulkevalta, mutta sähkömoottorin välitön vääntö auttaa etenemistä merkittävästi. Saimme koeajoon kolmesta vaihtoehdosta mallin, jonka huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Tämä on luonnollisesti taloudellisin valinta. Jarrutusenergian talteenottoon eSprinter tarjoaa neljä eri tasoa. Vaihdelapoina normaaliksi miellettävistä valitsimista saa optimoitua energian hyödyntämistä. Ajotiloja on kolme: Comfort, Eco ja Eco+. Näistä viimeisimmän (huipputeho 70 kW (95 hv) ja ilmastoinnin tai lämmityksen rajoitukset) jo tuntee – erityisesti suuremmalla kuormalla. Juuri siksi kaikille moodeille kyllä löytyy käyttöä, kunhan viimeisen ymmärtää jättää sopivaan paikkaan toimintamatkan maksimoimiseksi. Auton luontainen painopiste on akkujen sijoittelun ansiosta matala, joka auttaa ajettavuutta entisestään. Monen muun sähköauton tapaan eSprinter tuntuu massaansa kevyemmältä. Käytön kustannus? Rehellisesti sanottuna eSprinterin toimintamatka on suurimpaan osaan tarpeista riittämätön, ja myös hinta kuulostaa kovin korkealta. Työkoneessa olennaisin tekijä on kuitenkin käytön kustannus. Koeajon aikana kulutus oli, pääosin kevyellä kuormalla, noin 35 kWh/100 km, eli todella lähellä WLTP-lukuja – etenkin, kun ajoimme ilmastointi kytkettynä. Sähköllä voi siis päästä erittäin mataliin kilometrikustannuksiin, mikäli paketti muuten soveltuu tarpeisiin. Kaiken lisäksi Mercedes-Benz eSprinterissä on vakiovarusteena kolme vuotta tai 160 000 kilometriä kattava huolenpitosopimus, eli ehkä tässä on sittenkin järkeä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz eSprinter 55 kWh 312e FWD-3,5/39K keskipitkä A2 Hinta alkaen 74 702 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 55 / 47 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW, CCS 80 kW. Toimintamatka 154 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Huippunopeus 80 km/h Mitat pituus 5926 mm, leveys 2175 mm, korkeus 2676 mm, akseliväli 3665 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe