26.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eSprinter -sähköpaku yllättää käyttökustannuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiauto on työkone, jonka käytön kustannus ratkaisee. Mercedes-Benz eSprinter esittelee yhden uuden sähköisen vaihtoehdon. Hyvää: laatu, mukavuus. Huonoa: kallis, lyhyehkö toimintamatka. Saksalaismerkin Düsseldorfin tehtaalla otettiin vuoden 2020 loppupuolella askel tulevaisuuteen, kun vuodesta 1962 lähtien pakettiautoja valmistaneen laitoksen linjastolla kasattiin ensimmäinen täyssähköinen Mercedes-Benz eSprinter.Uusi eSprinter ei suinkaan määritä markkinoita yksin. Samoille apajille halajaa muun muassa Citroën e-Boxer, Fiat e-Ducato, MAN eTGE, Peugeot e-Boxer, Renault Master Z.E ja Volkswagen e-Crafter. Kaikkia edellä mainittuja ei tosin ole kirjoitushetkellä saatavilla Suomen markkinoilla ja suuri osa on myös sukua keskenään, joten todellinen tarjonta on tavallaan kapeampi.Sähkö-Sprinter kuuluu siinäkin mielessä mielenkiintoiseen joukkoon, että kyseessä on takavetoisten pakettiautojen pitkäaikaisen kannattajan etuvetoinen malli. Samaan aikaan Volkswagen on alkanut tarjoamaan takavetoisiakin vaihtoehtoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla kuormatilallaDieselmoottorilla varustettu Sprinter on näyttäytynyt kuljettajalle mukavana ja sivistyneenä pakettiautona, ja sähköinen voimalinja korostaa vahvuuksia entisestään.Istuimesta löytyy säätö myös istuinosan kallistukselle, jonka ansiosta ajoasennosta saa hyvän.Pikkutavaroille löytyy runsaasti avoimia koteloita, mutta suljettuja säilytystiloja on vähemmän. Keskikonsolin kotelot kolisevat keskipaikalla istuvan polviin.Korimallina eSprinterissä on aina keskipitkä A2 korotetulla katolla. Kuormatila vastaa Sprinteriä, sähköisestä voimalinjasta huolimatta. Konttiin mahtuu 11 kuutiometriä, maksimimittaa on lähes 3,4 metriä ja takaovet aukeavat 270 asteen verran. Akut nostavat hieman auton massaa, mutta lastia saa silti latoa 1 045 kilogramman edestä.Ajotiloja ja jarrutusenergiaaErityinen mielenkiinto kohdistuu luonnollisesti juuri voimalinjaan. 85 kilowatin (116 hv) teho ei kuulosta kovin kulkevalta, mutta sähkömoottorin välitön vääntö auttaa etenemistä merkittävästi.Saimme koeajoon kolmesta vaihtoehdosta mallin, jonka huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Tämä on luonnollisesti taloudellisin valinta.Jarrutusenergian talteenottoon eSprinter tarjoaa neljä eri tasoa. Vaihdelapoina normaaliksi miellettävistä valitsimista saa optimoitua energian hyödyntämistä.Ajotiloja on kolme: Comfort, Eco ja Eco+. Näistä viimeisimmän (huipputeho 70 kW (95 hv) ja ilmastoinnin tai lämmityksen rajoitukset) jo tuntee – erityisesti suuremmalla kuormalla. Juuri siksi kaikille moodeille kyllä löytyy käyttöä, kunhan viimeisen ymmärtää jättää sopivaan paikkaan toimintamatkan maksimoimiseksi.Auton luontainen painopiste on akkujen sijoittelun ansiosta matala, joka auttaa ajettavuutta entisestään. Monen muun sähköauton tapaan eSprinter tuntuu massaansa kevyemmältä.Käytön kustannus?Rehellisesti sanottuna eSprinterin toimintamatka on suurimpaan osaan tarpeista riittämätön, ja myös hinta kuulostaa kovin korkealta. Työkoneessa olennaisin tekijä on kuitenkin käytön kustannus.Koeajon aikana kulutus oli, pääosin kevyellä kuormalla, noin 35 kWh/100 km, eli todella lähellä WLTP-lukuja – etenkin, kun ajoimme ilmastointi kytkettynä.Sähköllä voi siis päästä erittäin mataliin kilometrikustannuksiin, mikäli paketti muuten soveltuu tarpeisiin. Kaiken lisäksi Mercedes-Benz eSprinterissä on vakiovarusteena kolme vuotta tai 160 000 kilometriä kattava huolenpitosopimus, eli ehkä tässä on sittenkin järkeä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz eSprinter 55 kWh 312e FWD-3,5/39K keskipitkä A2 Hinta alkaen 74 702 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 55 / 47 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW, CCS 80 kW. Toimintamatka 154 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Huippunopeus 80 km/h Mitat pituus 5926 mm, leveys 2175 mm, korkeus 2676 mm, akseliväli 3665 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta