26.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz eSprinter -sähköpaku yllättää käyttökustannuksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiauto on työkone, jonka käytön kustannus ratkaisee. Mercedes-Benz eSprinter esittelee yhden uuden sähköisen vaihtoehdon. Hyvää: laatu, mukavuus. Huonoa: kallis, lyhyehkö toimintamatka. Saksalaismerkin Düsseldorfin tehtaalla otettiin vuoden 2020 loppupuolella askel tulevaisuuteen, kun vuodesta 1962 lähtien pakettiautoja valmistaneen laitoksen linjastolla kasattiin ensimmäinen täyssähköinen Mercedes-Benz eSprinter.Uusi eSprinter ei suinkaan määritä markkinoita yksin. Samoille apajille halajaa muun muassa Citroën e-Boxer, Fiat e-Ducato, MAN eTGE, Peugeot e-Boxer, Renault Master Z.E ja Volkswagen e-Crafter. Kaikkia edellä mainittuja ei tosin ole kirjoitushetkellä saatavilla Suomen markkinoilla ja suuri osa on myös sukua keskenään, joten todellinen tarjonta on tavallaan kapeampi.Sähkö-Sprinter kuuluu siinäkin mielessä mielenkiintoiseen joukkoon, että kyseessä on takavetoisten pakettiautojen pitkäaikaisen kannattajan etuvetoinen malli. Samaan aikaan Volkswagen on alkanut tarjoamaan takavetoisiakin vaihtoehtoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla kuormatilallaDieselmoottorilla varustettu Sprinter on näyttäytynyt kuljettajalle mukavana ja sivistyneenä pakettiautona, ja sähköinen voimalinja korostaa vahvuuksia entisestään.Istuimesta löytyy säätö myös istuinosan kallistukselle, jonka ansiosta ajoasennosta saa hyvän.Pikkutavaroille löytyy runsaasti avoimia koteloita, mutta suljettuja säilytystiloja on vähemmän. Keskikonsolin kotelot kolisevat keskipaikalla istuvan polviin.Korimallina eSprinterissä on aina keskipitkä A2 korotetulla katolla. Kuormatila vastaa Sprinteriä, sähköisestä voimalinjasta huolimatta. Konttiin mahtuu 11 kuutiometriä, maksimimittaa on lähes 3,4 metriä ja takaovet aukeavat 270 asteen verran. Akut nostavat hieman auton massaa, mutta lastia saa silti latoa 1 045 kilogramman edestä.Ajotiloja ja jarrutusenergiaaErityinen mielenkiinto kohdistuu luonnollisesti juuri voimalinjaan. 85 kilowatin (116 hv) teho ei kuulosta kovin kulkevalta, mutta sähkömoottorin välitön vääntö auttaa etenemistä merkittävästi.Saimme koeajoon kolmesta vaihtoehdosta mallin, jonka huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa. Tämä on luonnollisesti taloudellisin valinta.Jarrutusenergian talteenottoon eSprinter tarjoaa neljä eri tasoa. Vaihdelapoina normaaliksi miellettävistä valitsimista saa optimoitua energian hyödyntämistä.Ajotiloja on kolme: Comfort, Eco ja Eco+. Näistä viimeisimmän (huipputeho 70 kW (95 hv) ja ilmastoinnin tai lämmityksen rajoitukset) jo tuntee – erityisesti suuremmalla kuormalla. Juuri siksi kaikille moodeille kyllä löytyy käyttöä, kunhan viimeisen ymmärtää jättää sopivaan paikkaan toimintamatkan maksimoimiseksi.Auton luontainen painopiste on akkujen sijoittelun ansiosta matala, joka auttaa ajettavuutta entisestään. Monen muun sähköauton tapaan eSprinter tuntuu massaansa kevyemmältä.Käytön kustannus?Rehellisesti sanottuna eSprinterin toimintamatka on suurimpaan osaan tarpeista riittämätön, ja myös hinta kuulostaa kovin korkealta. Työkoneessa olennaisin tekijä on kuitenkin käytön kustannus.Koeajon aikana kulutus oli, pääosin kevyellä kuormalla, noin 35 kWh/100 km, eli todella lähellä WLTP-lukuja – etenkin, kun ajoimme ilmastointi kytkettynä.Sähköllä voi siis päästä erittäin mataliin kilometrikustannuksiin, mikäli paketti muuten soveltuu tarpeisiin. Kaiken lisäksi Mercedes-Benz eSprinterissä on vakiovarusteena kolme vuotta tai 160 000 kilometriä kattava huolenpitosopimus, eli ehkä tässä on sittenkin järkeä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz eSprinter 55 kWh 312e FWD-3,5/39K keskipitkä A2 Hinta alkaen 74 702 € Moottori Sähköauto etuveto. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 55 / 47 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW, CCS 80 kW. Toimintamatka 154 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Huippunopeus 80 km/h Mitat pituus 5926 mm, leveys 2175 mm, korkeus 2676 mm, akseliväli 3665 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle