9.5.2018

Koeajo: Ford Fiesta ST-Line 125 hv – sportin tuntua

Ford Fiesta ST-Line

Varustetaso siivittää Ford Fiestan perheautosta pikkusportiksi. Hyvää: ulkonäkömuutokset, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: pitkät välitykset.

Nyt ollaan lupaavan reseptin äärellä: Ford Fiesta ST-Line on sporttikuorrutettu peruspikkuauto. Suurempien Fordien kohdalla olemme ajoittain katselleet urheilullistettuja ST-Line -malleja kulmia kurtistellen, mutta Fiestan kokoiseen pikkuautoon lisäpippuri sopii täydellisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainiosti meikattu

Ulkonäkö onkin auton kohokohta. Aggressiivisemmat puskurit ja helmalevikkeet, takaspoileri, hunajakennomaski ja 17-tuumaiset alumiinivanteet saavat pikkusportin näyttämään hyvinkin ST-mäiseltä.

Fordin muotoilijoille täytyy nostaa hattua, sen verran erilaiselta Fiesta Vignale ja nyt ajettu Fiesta ST-Line -näyttävät.

Sisätilat jatkavat samaa teemaa, ainakin kun autoon on valittu kontrastia tuova sisätilapaketti. Koeajoautoon valitut punaiset tikkaukset ja muut yksityiskohdat täydentävät hienosti vauhdikasta ulkoväriä. Samaan pakettiin tarjotaan osanahkaisia urheiluistuimia. Arkiajoon varsin miedosti muotoillut penkit sopivat hyvin, mutta tunnelmaa voisi virittää entisestään tukevimmillakin malleilla. Ehkä ne on jätetty syystä tulevan 200-hevosvoimaisen Fiesta ST:n yksinoikeudeksi?

Ford Fiesta ST-Line

Eloisa ajettavuus

Ajo-ominaisuuksien puolesta tukevimmille istuimille voisi olla kysyntää. Ford Fiesta ST-Line saa erinomaisen perustan tavallisen Fiestan hyvistä ajo-ominaisuuksista, joita jämäköitetään 10 millimetriä madalletulla urheilujousituksella. Alusta onkin jämäkkä, muttei rasittavan täristävä.

Takatalvi pakotti koeajamaan auton kitkarenkailla, joten tarkkaa kuvaa ohjauksesta tai käytöksestä kesärenkailla pidon rajaa lähestyessä ei pysty sanomaan. Käytetyllä rengastuksella auton balanssi oli miellyttävän neutraalia ja ohjauksen toiminta luonnollista.

Aavikkovälitykset latistavat

Koeajoon Fiesta ST-Line valikoitui litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin 125-hevosvoimaisella painoksella. Voimavarat riittävät hyvin urheiluhenkiseen etenemiseen, vaikka Fiestan kuusivaihteisen manuaalin pitkät välitykset laimentavatkin tehontuntua.

ST-Line -varustelu on saatavissa 125-hevosvoimaisen painoksen lisäksi 100- ja 140-hevosvoimaisina versioina sekä 1,5-litraisena 120-hevosvoimaisena dieselinä. Automaattivaihteiston saa vain 100-hevosvoimaisen painoksen kanssa.

Koeajettuun 5-oviseen on saatavilla koko moottorivalikoima, mutta 3-ovisiin Fiestoihin tarjotaan vain kahta tehokkainta.

Urheilukuorrutuksen lisäksi ST-Line -varustelu tuo Fiestaan automaattipyyhkijät, 8-tuumaisen kosketusnäytön Sync 3 -järjestelmälle älypuhelinpeilauksineen, led-päiväajovalot ja led-takavalot.

Koeajetun 125-hevosvoimaisen 5-ovisen Fiesta ST-Linen hinnat alkavat 21 967 eurosta, eli sporttikuorrutteet nostavat hintaa saman tehoisesta Titaniumista alle 900 euroa. Jos halajaa menohenkistä pikkuautoa, on se hyvin kohtuullinen hinta lisäpippurista. Täystulista mielivien kannattaa kuitenkin odottaa vielä hetki: ensitunnelmat uudesta Fiesta ST:stä saadaan jo ennen toukokuun loppua.

Ford Fiesta ST-Line

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov

Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 125 hv

Hinta alkaen

21 967 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

25 275 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

92 kW (125 hv), 6000 r/min

Vääntö

170 Nm (1400–4500 r/min)

Vääntö

170 Nm (1400–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

98 g/km

Mitat

pituus 4165 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2493 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat