9.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST-Line 125 hv – sportin tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varustetaso siivittää Ford Fiestan perheautosta pikkusportiksi. Hyvää: ulkonäkömuutokset, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: pitkät välitykset. Nyt ollaan lupaavan reseptin äärellä: Ford Fiesta ST-Line on sporttikuorrutettu peruspikkuauto. Suurempien Fordien kohdalla olemme ajoittain katselleet urheilullistettuja ST-Line -malleja kulmia kurtistellen, mutta Fiestan kokoiseen pikkuautoon lisäpippuri sopii täydellisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mainiosti meikattu Ulkonäkö onkin auton kohokohta. Aggressiivisemmat puskurit ja helmalevikkeet, takaspoileri, hunajakennomaski ja 17-tuumaiset alumiinivanteet saavat pikkusportin näyttämään hyvinkin ST-mäiseltä. Fordin muotoilijoille täytyy nostaa hattua, sen verran erilaiselta Fiesta Vignale ja nyt ajettu Fiesta ST-Line -näyttävät. Sisätilat jatkavat samaa teemaa, ainakin kun autoon on valittu kontrastia tuova sisätilapaketti. Koeajoautoon valitut punaiset tikkaukset ja muut yksityiskohdat täydentävät hienosti vauhdikasta ulkoväriä. Samaan pakettiin tarjotaan osanahkaisia urheiluistuimia. Arkiajoon varsin miedosti muotoillut penkit sopivat hyvin, mutta tunnelmaa voisi virittää entisestään tukevimmillakin malleilla. Ehkä ne on jätetty syystä tulevan 200-hevosvoimaisen Fiesta ST:n yksinoikeudeksi? Eloisa ajettavuus Ajo-ominaisuuksien puolesta tukevimmille istuimille voisi olla kysyntää. Ford Fiesta ST-Line saa erinomaisen perustan tavallisen Fiestan hyvistä ajo-ominaisuuksista, joita jämäköitetään 10 millimetriä madalletulla urheilujousituksella. Alusta onkin jämäkkä, muttei rasittavan täristävä. Takatalvi pakotti koeajamaan auton kitkarenkailla, joten tarkkaa kuvaa ohjauksesta tai käytöksestä kesärenkailla pidon rajaa lähestyessä ei pysty sanomaan. Käytetyllä rengastuksella auton balanssi oli miellyttävän neutraalia ja ohjauksen toiminta luonnollista. Aavikkovälitykset latistavat Koeajoon Fiesta ST-Line valikoitui litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin 125-hevosvoimaisella painoksella. Voimavarat riittävät hyvin urheiluhenkiseen etenemiseen, vaikka Fiestan kuusivaihteisen manuaalin pitkät välitykset laimentavatkin tehontuntua. ST-Line -varustelu on saatavissa 125-hevosvoimaisen painoksen lisäksi 100- ja 140-hevosvoimaisina versioina sekä 1,5-litraisena 120-hevosvoimaisena dieselinä. Automaattivaihteiston saa vain 100-hevosvoimaisen painoksen kanssa. Koeajettuun 5-oviseen on saatavilla koko moottorivalikoima, mutta 3-ovisiin Fiestoihin tarjotaan vain kahta tehokkainta. Urheilukuorrutuksen lisäksi ST-Line -varustelu tuo Fiestaan automaattipyyhkijät, 8-tuumaisen kosketusnäytön Sync 3 -järjestelmälle älypuhelinpeilauksineen, led-päiväajovalot ja led-takavalot. Koeajetun 125-hevosvoimaisen 5-ovisen Fiesta ST-Linen hinnat alkavat 21 967 eurosta, eli sporttikuorrutteet nostavat hintaa saman tehoisesta Titaniumista alle 900 euroa. Jos halajaa menohenkistä pikkuautoa, on se hyvin kohtuullinen hinta lisäpippurista. Täystulista mielivien kannattaa kuitenkin odottaa vielä hetki: ensitunnelmat uudesta Fiesta ST:stä saadaan jo ennen toukokuun loppua. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 125 hv Hinta alkaen 21 967 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 275 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 98 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?