12.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: pientä luksusta elämään – Ford Fiesta Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vignale-huippuvarustelu jättää vielä tarpeen ruksia lisävarusteita. Hyvää: alusta, ohjaus, ajettavuus, istuma-asento, nopea lämpenemään. Huonoa: takatilat, tavaratila, törmäysvaroittimen puute, kulutus. Siinä missä kilpailijat ovat luomassa kokonaisia uusia brändeja perusmalliensa yläpuolelle, Ford on tyytynyt lisäämään uuden ylellisemmän Vignale-varustetason malliston huipulle. Miksiköhän perinteikäs Ghia ei enää kelvannut? Isoimmista ja kalleimmista malleista aloitettu lanseeraus on edennyt pienimpään asti. Nyt on vuorossa Ford Fiesta Vignale. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nahkalla ja kromilla kuorrutettu Ulkoisesti Vignalen erottaa helposti rahvaanomaisemmista malleista ainakin keulasta. Kromilla koristeltu maski on polleampi ja puskurien muodot uudelleen veistellyt. Asian voi vahvistaa lokasuojien ja takaluukun Vignale-logoista. Sisällä suurimman vaikutuksen tekee nahkaverhoilu. Vasta uusittuun kojelautaan on kajottu vain muutaman kiiltävän somistelistan verran. Näkymää hallitsee monitoimikosketusnäytöistä suurin, kahdeksantuumainen. Nappuloiden määrää on vähennetty edeltäjämallista, monia toimintoja on opeteltava käyttämään kosketusnäytön kautta. Vignalen varustelun olettaisi olevan Fordin käyntikortti ja sisältävän kaiken merkin osaamisen. Yllättäen esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattijarrutus pitää kuitenkin poimia lisävarustelistalta. Niiden olisi suonut kuuluvan kauppaan, huippumallin lisähinta myydyimpään Titaniumiin on sentään lähes kolmetuhatta euroa. Kuljettajalle tehty Teknisesti Vignale ei tuo mitään uutta Fiestaan. Eikä ole syytäkään, sillä Fiestan vahvuudet ajajan autona ovat läsnä jo halvimmasta versiosta alkaen. Fiesta on yksi pikkuautojen parhaimmista ajettavuudeltaan. Ohjaus on tunnokas ja tarkka. Alusta pysyy tiukasti kiinni tien pinnassa, mutta silti jousitusmukavuus toimii niin mukulakivetyksellä kuin isoissa heitoissakin. Tämä pätee myös Vignalen 17-tuumaisilla matalaprofiilirenkailla. Vaikka Fiesta on näppärimmillään kaupungissa, se on mukava matkakumppani maantiellekin. Kuskilla on muutenkin syytä tyytyväisyyteen. Istuin on tukevaksi muotoiltu, istuma-asento on luonteva ja ergonomiakin kohdallaan. Takamatkustajien asiat eivät ole yhtä hyvin, aikuiselle tilaa on niukasti niin pituus- kuin korkeussuunnassa. Useamman hengen kuormalla myös tavaratilan koko saattaa tulla vastaan. Suurimman pettymyksen tuottaa palkittu ja kehuttu litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Kolmisylinterisyys ei haittaa, käynti on värinätöntä ja vaimeaksi eristetty, reippaissa kiihdytyksissä karhea käyntiääni on oikeastaan aika sporttinen. Moottori lämpenee nopeasti. Kuusivaihteinen automaattikin toimii pehmeästi, liikkuminen on vaivatonta. Mutta kahdeksan litran kulutus ei kuitenkaan ole nykyaikainen edes talvikelissä. Yksi pahimmista kilpailijoista, Seat Ibiza selvitti vastaavanlaisen testiajon kaksi litraa vähemmällä tammikuussa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/fiesta/vignale Ford Fiesta Vignale 1.0 Ecoboost Hinta alkaen 15 500 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 264 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4040 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan