5.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus 1.0 Ecoboost Hybrid – Perusvarmaa paranneltuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Ford Focus Hybrid on täällä – nyt vihdoin myös kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Hyvää: Keskimääräistä parempaa B&O:n äänentoistoa, kevythybridijärjestelmän toimintaa. Huonoa: kevyehköä ohjaustuntumaa, alustan viimeistely. Ford ei ole siitä hirveää äläkkää pitänyt, mutta yksi merkittävimpiä muutoksia Ford Focuksen uudistumisessa on, että hybridiversion saa nyt myös automaattivaihteisena. Se on siinä mielessä merkittävää, varsinkin kun hybridin tultua pari vuotta sitten Focus-mallistoon, ihmetyksen aiheena oli, että kuinka vain manuaalivaihteisena? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutut elementit yhdessä Nyt 7-portaisesta kaksoiskytkinvaihteistosta voi nauttia 1-litraisen Ecoboost-moottorin yhteydessä, jota avustaa Fordin kevythybriditekniikka. Litrainen Ecoboost on tuttu jo vuosien takaa, kuten myös siihen pari vuotta sitten yhdistetty kevythybridijärjestelmä. Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto on toki ennestään tuttu, mutta nyt tämä koko paketti nähdään ja koetaan ensi kertaa yhdessä. Samalla kun Focus sai hybridien yhteyteen kaksoiskytkinautomaatin, se uudistui muutenkin. Kysymyksessä on niin sanottu mallisukupolven puolivälissä tehtävä facelift, kasvojenkohotus. Fordin 1-litraisesta 3-sylinterisestä turboahdetusta Ecoboost-moottorista on koko sen kymmenvuotisen olemassaolon ajan puhuttu ihmemoottorina. Alunperin pieni moottori kehitettiin nimenomaan päästötalkoiden näkökulmasta ja pari vuotta sitten sen yhteydessä hypättiin myös kevythybriditekniikkaan. Fordilla kevythybriditekniikan ja Ecoboostin yhteistyöstä on ilmeisesti saatu sen verran hyviä kokemuksia, että voimalinjaa on kehitetty edelleen mukavampaan ja käyttäjäystävällisempään suuntaan kytkemällä se kaksoiskytkinvaihteiston yhteyteen. Kevythybridijärjestelmä on kevyt Fordin kevythybridissä on hihnakäyttöinen integroitu käynnistysmoottori sekä generaattori, joka ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksissa syntyvää hukkaenergiaa ja varastoi sitä 48 voltin litiumioni-akkuun. Koska kysymyksessä on kevythybriditekniikka, Focuksella ei voi ajaa pelkällä sähköllä, mutta akkuun latautuvaa energiaa voidaan käyttää bensiinimoottorin apuna ihan tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi moottorin sähköiset apulaitteet käyttävät ajosta syntyvää hukkaenergiaa. Kun normaalisti Fordin 114-kilowattisesta (155 hv) bensiinimoottorista saadaan vääntöä 190 newtonmetriä, ja overboost-toiminnolla hetkellisesti 220 newtonmetriä, sähköisen järjestelmän avulla vääntö nousee tarvittaessa kiihdytyksissä 240 newtonmetriin kierrosluvulla 2500. Auton paino nousee kevythybriditekniikan vuoksi vain alle 30 kiloa. Pieniruokainen Dieselmottorit ovat tunnettuja hyvästä väännöstään ja Fordin kevythybriditekniikan ansiosta tällä yhdistelmällä päästään melkein diesel-lukemiin. Kulutuksessa myös, sillä Focus kulkee reilulla viidellä litralla normiajossa, oikein pihistellen voi päästä jopa viittä litraa alhaisempiin lukemiin. Muutenkin Focuksen voimalinja on puhdikas ja miellyttävä ajaa. Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä huomaamattomasti, eli siis hyvin. Ohjaus Fordissa on keskinkertainen, hieman kevyt ja vasteeton. Alustan tuntuma tiehen on myös aavistuksen pintakova ja huonommalla tiellä röykyt tulevat hieman läpi. Maantiellä matka-ajossa Focus on hyvä, eikä ajo muodostu missään vaiheessa puuduttavaksi. Ford Focuksen neljännen sukupolven faceliftin myötä autoa uudistettiin reilusti myös ulkoa ja sisältä. Ulkona selkein muutos on keulassa, jossa auton keulan ilme määräytyy nyt entistä enemmän auton varustetason mukaan. Fordin ovaalilogo on myös siirretty maskin yläreunaan, aiemmin logon löysi keulasta konepeiton ja maskin väliin jäävältä alueelta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilat muuttuivat edukseen Koeajetun ST-line-varustelun Focuksen keulan ilme on nimensä mukaisesti hyvin sporttinen. Sumuvalot on myös nostettu pois etuhelmasta samaan valoelementtiin muiden valojen kanssa. Takana ST-line-varustelua ilmentää muun muassa pieni takadiffuusori. ST-linen 10 millimetriä matalampi alusta antaa sille myös hieman lisää urheilullista näkökulmaa sekä tuntumaa. Sisätiloissa suurimmat muutokset ovat tietoviihdejärjestelmässä. Näytön koko kojelaudan päällä on kasvanut peräti 13,2 tuumaan. Uumeniinsa se kätkee Fordin uusimman Sync 4 -järjestelmän ja tämän avulla Ford valmistautuu myös Focuksen kohdalla digitalisaatioon, esimerkiksi siihen, että erilaisia Fordin Power Up -päivityksiä voidaan tulevaisuudessa syöttää myös Focukseen langattomasti. Kun näytön koko kojelaudalla on kasvanut, perinteisten painonappien ja fyysisten kytkimien määrä on samalla vähentynyt, kun esimerkiksi ilmastoinnin ja lämmityksen painikkeet on siirretty kosketusnäytön alareunaan. Musiikista nauttivan varuste Matkapuhelimen käyttö Apple Car Playn kautta on vaivatonta ja tekee ajokokemuksesta miellyttävän. Puhelimen, navigoinnin ja esimerkiksi Spotifyn käyttö on vaivatonta. Koeajetussa yksilössä lisävarusteena ollut B&O:n Play Premium -äänentoistojärjestelmä tarjoaa on keskimääräistä parempaa kuunteluelämystä. Tämä varuste voisi olla lisävarustelistalta ruksimisen arvoinen hankinta, sillä se on hinnoiteltu vain 500 euroa maksavaksi. Sisätiloissa uudistuneessa Focuksessa kaikki muutkin asiat on varsin mallikkaasti ja uudistukset ovat tehneet sille pelkästään hyvää. Ilme ja fiilis ohjaamossa kestää nyt ihan hyvin tätä päivää. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv A7 Hinta alkaen 28 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 253 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 11,5 kW. Teho 114 kW (155 hv), 6000 r/min Vääntö 190 Nm, 220 Nm Overboos, 240 Nm e-assist Nm Vääntö 190 Nm, 220 Nm Overboos, 240 Nm e-assist Nm Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4 392 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 459 mm, akseliväli 2 700 mm Tavaratila: 392–1354 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 690 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?