5.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Honda CR-V – perusvarman ladattava ja lastattavampi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CR-V on nyt tarjolla ensimmäistä kertaa ladattavana hybridinä. Edeltäjään nähden auto on myös kasvanut. Hyvää: Mukavuus, tilat. Huonoa: Ei nelivetoa, takapään äänieristys. Honda CR-V on kuulunut crossovereiden perustarjontaan alusta asti. Vuosien varrella malli on monen muun kilpailijan tapaan muokkaantunut varsin erilaiseksi tuotteeksi. Tyypillisimpiä muutoksia uuden sukupolven ilmestyessä on ollut kasvaneet mitat, eikä tämäkään painos tee poikkeusta. Edeltäjään nähden CR-V on kasvanut pituutta 106 mm, leveyttä 11 mm ja korkeus on laskenut 5 mm. Akseliväli on nyt millin yli 2,7 metriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kontti säästetty vetävien pyörien kustannuksella Sen sijaan radikaalimpi muutos on se, että uuden CR-V:n myötä Hondan Euroopan mallistoon kuuluu vihdoin täyshybridin ohella myös lataushybridi. Kasvanut koko näkyy auton sisällä entistä parempina takajalkatiloina. Nyt autossa mahtuu hyvin istumaan kaksi 186-senttimetristä peräkkäin, eikä pään tilastakaan ole puutetta. Takaovet aukeavat kiitettävät 90 astetta, joka tekee elämästä lastenistuimien kanssa huomattavasti helpompaa. Myöskään tavaratila ei kärsi lataushybridin korkeajänniteakusta, sillä akku on sijoitettu kardaanitunneliin. Ikävä kyllä autossa ei ole myöskään sähkömoottorilla varustettua taka-akselia, jolloin lataushybridin saa ainoastaan etuvetoisena. Sen sijaan täyshybridiversio on tuttuun tapaan saatavilla myös joka nurkasta raapivana mallina. Ergonomialta erinomainen Kuljettajan paikalla autosta paljastuu kiitettävä määrä fyysisiä painikkeita. Vastaavasti tietoviihdejärjestelmän 10,2-tuumainen näyttö on nykymittapuulla pienehkö, mutta se ei tuntunut koeajon aikana aiheuttavan harmia käytettävyyden kannalta. Ajoasennon saa pidempikin kuljettaja hyväksi, ja istuin tukee etenkin sivuttaissuunnassa hyvin. Lataushybridimallin ainoaan varustetasoon kuuluu vakiona muun muassa etuistuinten tuuletus, ratin ja takaistuinten lämmitys ja mukautuvat ajovalot. Vakiokattaus on siis varsin monipuolinen. Auton hybridivoimalinja toimii pehmeästi, eikä kuljettaja osaa sanoa käytetäänkö liikkumiseen sähkö- vai polttomoottoria. CVT-vaihteistosta huolimatta moottorin karjuminen ei kuulu häiritsevästi ohjaamoon muulloin kuin moottoritienopeuksiin kiihdyttäessä. Sen sijaan auton takapäästä kuuluu kovissa nopeuksissa rengasmelua läpi melkoisen kovasti. Tästä osittain saataneen syyttää kiinteän hattuhyllyn puutetta. Kylmälläkin 50 km sähköllä Ajettavuudeltaan Honda CR-V on vaivaton. Raskaan puoleinen ohjaus ei keskitä erityisen hyvin, mutta on kuitenkin varsin välttävä. Alusta toimii mukavasti etenkin isommissa pyöreäreunaisissa töyssyissä, mutta terävämmät patit tuntuvat hieman selvemmin. Reilun kymmenen pakkasasteen tuntumassa täysin sähköisesti päästiin yleensä reilun 50 kilometrin toimintamatkan tuntumaan, joka ei ole lainkaan huono suoritus. Sen sijaan autoon kaipaisi useamman vaiheen latausta, 16 ampeerin latausvirralla kun CR-V:n lataustehoksi jää 3,7 kW. Tyhjällä akulla vastaavassa kelissä ajotietokone näytti keskikulutukseksi yleensä hieman päälle seitsemää litraa per sata kilometriä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CR-V Advance Tech e:PHEV 2WD LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 993 cm3 2-v. automaattivaihteisto 135 kW (184 hv), 335 Nm Akku brutto 17,7 kWh Lataus Type 2: 6,8 kW (1 x 32 A) WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 18 g/km toimintamatka sähköllä 82 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,4 s huippunopeus 195 km/h Mitat Pituus 4 706 mm Leveys 1 866 mm Korkeus 1 673 mm Akseliväli 2 701 mm Tavaratila 617–1 728 l Omamassa 1 916 kg perävaunu 1 500 / 600 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 59 976 € koeajoauto 61 110 € Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe