10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Teksti Manu Tuppurainen Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bionicon on Suomessa vielä melko uusi sähköpolkupyörämerkki, joka tukeutuu vakuuttavaan Boschin ajojärjestelmään. Bionicon on Suomessa vielä hieman tuntemattomampi pyörämerkki. Bionicon on saksalainen pyörävalmistaja, jolta löytyy niin sähköpyörää kuin luomupyörääkin. Suomessa Bioniconin maahantuojana ja myyjänä toimii Sähköpyöräkeskus.Kun puhutaan Bioniconin sähköpyöristä, saksalaisuus ja Boschin ajojärjestelmä tuovat tuntemattomaan merkkiin uskottavuutta – joka on tietysti tärkeä asia silloin, kun uudella merkillä pyritään uudelle markkinalle. Moottorin koeajossa olleessa Bionicon Wyatt 2 -sähköpyörässä on Boschin Performance CX -ajojärjestelmä, joka tarjoaa tutut 85 newtonmetriä vääntöä. Bosch on ajojärjestelmien toimittajana tällä hetkellä Shimanon lailla yksi suurimmista, mutta myös vakuuttavimmista. Boschin päivitetyt ajojärjestelmät tuovat sähköpyöriin hyvän ja tasaisesti toimivan voimalinjan.Wyatt 2 -pyörässä oleva Boschin moottori onkin uusinta Gen 4 -sukupolvea. Sähkömoottori on kehittynyt melkoisesti edellisestä sukupolvesta. Sen hyökkivä käytös ensimmäisestä polkaisusta lähtien on nyt poissa ja moottori on säädetty pehmeämmäksi ja luonnollisemman tuntuiseksi. Kaikkia käytös ei välttämättä miellytä, mutta suurinta osaa varmasti. Jotkut käyttäjät voivat olla sitä mieltä, että vanhan sukupolven hyökkäävä käytös oli jopa miellyttävää ja tarpeellista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullisemmalla näytölläBoschin järjestelmään kuuluu monesti myös Kiox 300 -näyttö. Bionicon Wyatt 2:n hintaa on saatu pudotettua, jopa järkevästikin jättämällä Kiox 300 -näyttö pois ja se on korvattu Boschin Intuvia 100 -näytöllä. Sähköavustusta ja Intuvia-näyttöä ohjataan Boschin tutusta ohjaimesta, jossa painikkeita saa hieman vauhdissa hakea. Ohjain ei ole selkein mahdollinen.Intuvia-näyttö ei ole ole värinäyttö eikä sen kontrasti ja visuaalisuus ole missään tapauksessa Kioxin luokkaa, mutta se on hyvä budjettinäyttö ja ajaa asiansa ihan hyvin. Sillä pärjää, varsinkin silloin jos haluaa säästää pari kolme sataa euroa. Bionicon Wyatt 2 maksaa noin 5 000 euroa.Saksalaisuus näkyy Bioniconin pyörissä muutenkin. Bionicon Wyatt 2 huokuu laadukkuutta, jossa esimerkiksi rungon viimeistelyyn on panostettu. Jarruina Bioniconissa on Maguran MT5:t, edessä levy on 203-milllinen, takana 180-millinen. Maguran kokoonpanossa on hyvä pysäytysvoima, hyvä kahvatuntuma sekä se on kokoonpanona hyvä ja riittävä tämän hintaluokan pyörään. Vaihteisto Bioniconissa ovat Sramia. Takana on Sramin SX Eagle -vaihtaja, joka on Sramin lähtötason vaihteisto, mutta se on Bioniconiin ihan passeli, SX:llä ratsastavat vielä monet kalliimmatkin pyörät.Jousituksen liikematka on myös pyörän hintaluokan huomioon ottaen riittävä, esimerkiksi etupään Fox 36 Performance tarjoaa 160 millimetriä joustoa. Se riittää hyvin monelle alamäkihurjasteluun. Ei parasta, eikä kalleinta sekään, mutta monelle riittävää. Tykkää vauhdistaBionicon Wyatt 2 on enduro-pyörä ja se tykkää vauhdista, se lupaa hyvin vauhtia ja menohaluja. Pyörän geometria on luonteva, Wyatt 2 on helppo käsitellä vauhdissa, siinä on ketteryyttä ja vauhdin kestoa samassa. Pyörä on myös tasapainoinen ja vakaa kaikissa olosuhteissa. Bionicon Wyatt 2 tuntuu erittäin tasapainoiselta pyörältä kovassa vauhdissa, mutta sen lisäksi se on hyvä kiipeämään. Yhdistettynä hyvin toimivaan Boschin voimalinjaan sekä Wyatt 2:n sekarengastukseen, Wyatt 2 kiipeää todella vaivattomasti jyrkätkin mäet ja luotto pyörää kohti säilyy koko ajan. Pyörän tasapaino säilyy ylämäessä hyvin jyrkälläkin, etupää pysyy hyvin kiinni alustassa ja säilyttää pyörän ohjattavuuden koko ajan hyvin.Monipuolisuus on Bionicon Wyatt 2:n juttu, pyörä on hintaansa nähden hyvä kaikenlaisissa tilanteissa, se on enduro, mutta se toimii myös traileilla erinomaisen hyvin.Bionicon on tervetullut merkki Suomen pyörämarkkinoille ainakin yhden testimallin perusteella. Wyatt 2 on myös Bioniconin ehdottomia lippulaivoja, mitä tulee saksalaismerkin täysjousitettuihin maastopyöriin. Hyvää ja huonoa Monipuolisuus Kiipeämiskyky Ajojärjestelmän toiminta Sähkömoottorin ohjain Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bionicon Wyatt 2 SÄHKÖMOOTTORI Bosch Performance CX Gen 4, 85 Nm, 250 W Sähkömoottorin ohjain Bosch Intuvia 100 Akku Bosch Powertube 625 Wh, irroitettava Vaihteisto SRAM SX Eagle, takaratas SRAM CGPG1210, 11-50t, 12-speed Kampisarja FSA CK-745 Ketju SRAM CN-SX Runko Alumiini Rungon koko S, M, L Etuhaarukka FOX 36 PERFORMANCE 29″ 160 mm Takaiskunvaimennin FOX Float DPS Performance Ohjaustanko BIONICON Bar 31,8×780 mm Jarrut Magura MT5, jarrulevyt, Magura MDR-C 203 mm edessä, 180 mm takana Rengaskoko 29/27,5” Renkaat Schwalbe Magic Mary/Eddy Current 29×2.6/27.5×2.8 Vanteet AlexRims EM30/EM35 Massa – kg Takuu runko 5v, osat 2v Hinta 5 099 € Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?