Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 6.10.2019

Koeajo: Käytännöllinen kolmipyörä – Peugeot Metropolis 400

Peugeot Metropolis -skootteria saa kolmipyöräisyyden ansiosta ajaa autokortilla. Hyvää: tarkka ohjaus, kuljetuskapasiteetti, ergonomia. Huonoa: etupään vaeltelu suurissa nopeuksissa.

Jaa artikkeli

Euroopassa skoottereiden suosio perustuu niiden käytännöllisyyteen kaupunkiliikenteessä. Kolmipyöräinen Peugeot Metropolis panee vielä pari pykälää kaksipyöräisiä paremmaksi.

Etupään pystyy pysähdyttäessä lukitsemaan jäykäksi niin, ettei kuljettajan tarvitse laskea jalkoja maahan. Toisekseen eturenkaiden 465 millin raideleveys ylittää viidellä millillä minimivaatimuksen, jotta laite voidaan luokitella B-kortilla ajettavaksi ajoneuvoksi.

Peugeot Metropolis

Kaasukahvaa kääntämällä liikkeelle

Ajoltaan Metropolis ei juuri poikkea kaksipyöräisistä skoottereista. Ohjaus tosin on terävämpi, kun kuljettajan toiveita suunnanmuutoksista täyttääkin yhden sijasta kaksi eturengasta. Kuoppien väistelyssäkin kestää tovin tottua siihen, että Peugeotissa on kolme eri linjaa kulkevaa rengasta. Pienikokoiset 14-tuumaiset eturenkaat ilmoittavat isommista kuopista selvällä tärähdyksellä.

Peugeot Metropolis eturenkaat

Kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta ei ole, vaan keskipakokytkimen ja variaattorivedon yhdistelmällä lähdetään liikkeelle pelkästään kaasukahvaa kääntämällä. Virtanapin toiminnan oivaltaminen ja seisontajarrun napin löytäminen tosin vievät ensimmäiseen ajokertaan valmistautuessa hieman ylimääräistä aikaa, mutta erikoisuuksiin tottuu nopeasti.

Suorituskyky riittää maantielle

Yksisylinterinen nelitahtimoottori liikuttaa 213-kiloista ajoneuvoa alle satasen nopeuksissa ripeän perheauton tahtiin. Moottoritiellä nopeus kohoaa parhaimmillaan rikesakkolukemiin. Noin 110–120 km/h nopeuteen asti meno on vakaata, sen yläpuolella etupää alkaa vaellella puolelta toiselle harmittomasti, mutta havaittavasti.

Korkeussäädettävä tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Molemmille jarruille on omat kahvat, joiden lisäksi jalkatilasta löytyy jarrupoljin. Mittaristo on henkilöautomainen, ja vastapäivään kiertyvä kierroslukumittari tuo vivahduksen ranskalaistunnelmaa. Satulan alla on mukavasti tavarankuljetuskapasiteettia.

Puoliksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneen koeajon aikana polttoainetta kului keskimäärin 4,0 litraa sadalla. Tankkausväliksi muodostuu helposti yli 300 kilometriä, sillä tankin tilavuudeksi ilmoitetaan 13,5 litraa.

Kiteytettynä Peugeot Metropolis on käytännöllinen ja helppo kaupunkiajoneuvo, jonka suorituskyky ja ajo-ominaisuudet riittävät hyvin myös maantieajoon.

Jaa artikkeli

Keskustelu