6.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Käytännöllinen kolmipyörä – Peugeot Metropolis 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Metropolis -skootteria saa kolmipyöräisyyden ansiosta ajaa autokortilla. Hyvää: tarkka ohjaus, kuljetuskapasiteetti, ergonomia. Huonoa: etupään vaeltelu suurissa nopeuksissa. Euroopassa skoottereiden suosio perustuu niiden käytännöllisyyteen kaupunkiliikenteessä. Kolmipyöräinen Peugeot Metropolis panee vielä pari pykälää kaksipyöräisiä paremmaksi.Etupään pystyy pysähdyttäessä lukitsemaan jäykäksi niin, ettei kuljettajan tarvitse laskea jalkoja maahan. Toisekseen eturenkaiden 465 millin raideleveys ylittää viidellä millillä minimivaatimuksen, jotta laite voidaan luokitella B-kortilla ajettavaksi ajoneuvoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasukahvaa kääntämällä liikkeelleAjoltaan Metropolis ei juuri poikkea kaksipyöräisistä skoottereista. Ohjaus tosin on terävämpi, kun kuljettajan toiveita suunnanmuutoksista täyttääkin yhden sijasta kaksi eturengasta. Kuoppien väistelyssäkin kestää tovin tottua siihen, että Peugeotissa on kolme eri linjaa kulkevaa rengasta. Pienikokoiset 14-tuumaiset eturenkaat ilmoittavat isommista kuopista selvällä tärähdyksellä.Kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta ei ole, vaan keskipakokytkimen ja variaattorivedon yhdistelmällä lähdetään liikkeelle pelkästään kaasukahvaa kääntämällä. Virtanapin toiminnan oivaltaminen ja seisontajarrun napin löytäminen tosin vievät ensimmäiseen ajokertaan valmistautuessa hieman ylimääräistä aikaa, mutta erikoisuuksiin tottuu nopeasti.Suorituskyky riittää maantielleYksisylinterinen nelitahtimoottori liikuttaa 213-kiloista ajoneuvoa alle satasen nopeuksissa ripeän perheauton tahtiin. Moottoritiellä nopeus kohoaa parhaimmillaan rikesakkolukemiin. Noin 110–120 km/h nopeuteen asti meno on vakaata, sen yläpuolella etupää alkaa vaellella puolelta toiselle harmittomasti, mutta havaittavasti.Korkeussäädettävä tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Molemmille jarruille on omat kahvat, joiden lisäksi jalkatilasta löytyy jarrupoljin. Mittaristo on henkilöautomainen, ja vastapäivään kiertyvä kierroslukumittari tuo vivahduksen ranskalaistunnelmaa. Satulan alla on mukavasti tavarankuljetuskapasiteettia. Puoliksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneen koeajon aikana polttoainetta kului keskimäärin 4,0 litraa sadalla. Tankkausväliksi muodostuu helposti yli 300 kilometriä, sillä tankin tilavuudeksi ilmoitetaan 13,5 litraa.Kiteytettynä Peugeot Metropolis on käytännöllinen ja helppo kaupunkiajoneuvo, jonka suorituskyky ja ajo-ominaisuudet riittävät hyvin myös maantieajoon.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Peugeot Metropolis 400 Hinta alkaen 11 970 € Moottori Bensiinimoottori 399 cm³, yksisylinterinen, nestejäähdytys, keskipakokytkin, variaattoriveto. Teho 25,6 kW (35 hv), 7000 r/min Vääntö 38,1 Nm (5500 r/min) Vääntö 38,1 Nm (5500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 784 mm, kuivapaino 213 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 13,5 litraa. Renkaat: 120/70-14 / 140/70-14. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?