6.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Käytännöllinen kolmipyörä – Peugeot Metropolis 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Metropolis -skootteria saa kolmipyöräisyyden ansiosta ajaa autokortilla. Hyvää: tarkka ohjaus, kuljetuskapasiteetti, ergonomia. Huonoa: etupään vaeltelu suurissa nopeuksissa. Euroopassa skoottereiden suosio perustuu niiden käytännöllisyyteen kaupunkiliikenteessä. Kolmipyöräinen Peugeot Metropolis panee vielä pari pykälää kaksipyöräisiä paremmaksi.Etupään pystyy pysähdyttäessä lukitsemaan jäykäksi niin, ettei kuljettajan tarvitse laskea jalkoja maahan. Toisekseen eturenkaiden 465 millin raideleveys ylittää viidellä millillä minimivaatimuksen, jotta laite voidaan luokitella B-kortilla ajettavaksi ajoneuvoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasukahvaa kääntämällä liikkeelleAjoltaan Metropolis ei juuri poikkea kaksipyöräisistä skoottereista. Ohjaus tosin on terävämpi, kun kuljettajan toiveita suunnanmuutoksista täyttääkin yhden sijasta kaksi eturengasta. Kuoppien väistelyssäkin kestää tovin tottua siihen, että Peugeotissa on kolme eri linjaa kulkevaa rengasta. Pienikokoiset 14-tuumaiset eturenkaat ilmoittavat isommista kuopista selvällä tärähdyksellä.Kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta ei ole, vaan keskipakokytkimen ja variaattorivedon yhdistelmällä lähdetään liikkeelle pelkästään kaasukahvaa kääntämällä. Virtanapin toiminnan oivaltaminen ja seisontajarrun napin löytäminen tosin vievät ensimmäiseen ajokertaan valmistautuessa hieman ylimääräistä aikaa, mutta erikoisuuksiin tottuu nopeasti.Suorituskyky riittää maantielleYksisylinterinen nelitahtimoottori liikuttaa 213-kiloista ajoneuvoa alle satasen nopeuksissa ripeän perheauton tahtiin. Moottoritiellä nopeus kohoaa parhaimmillaan rikesakkolukemiin. Noin 110–120 km/h nopeuteen asti meno on vakaata, sen yläpuolella etupää alkaa vaellella puolelta toiselle harmittomasti, mutta havaittavasti.Korkeussäädettävä tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Molemmille jarruille on omat kahvat, joiden lisäksi jalkatilasta löytyy jarrupoljin. Mittaristo on henkilöautomainen, ja vastapäivään kiertyvä kierroslukumittari tuo vivahduksen ranskalaistunnelmaa. Satulan alla on mukavasti tavarankuljetuskapasiteettia. Puoliksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneen koeajon aikana polttoainetta kului keskimäärin 4,0 litraa sadalla. Tankkausväliksi muodostuu helposti yli 300 kilometriä, sillä tankin tilavuudeksi ilmoitetaan 13,5 litraa.Kiteytettynä Peugeot Metropolis on käytännöllinen ja helppo kaupunkiajoneuvo, jonka suorituskyky ja ajo-ominaisuudet riittävät hyvin myös maantieajoon.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Peugeot Metropolis 400 Hinta alkaen 11 970 € Moottori Bensiinimoottori 399 cm³, yksisylinterinen, nestejäähdytys, keskipakokytkin, variaattoriveto. Teho 25,6 kW (35 hv), 7000 r/min Vääntö 38,1 Nm (5500 r/min) Vääntö 38,1 Nm (5500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 784 mm, kuivapaino 213 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 13,5 litraa. Renkaat: 120/70-14 / 140/70-14. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Å koda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?