6.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Käytännöllinen kolmipyörä – Peugeot Metropolis 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Metropolis -skootteria saa kolmipyöräisyyden ansiosta ajaa autokortilla. Hyvää: tarkka ohjaus, kuljetuskapasiteetti, ergonomia. Huonoa: etupään vaeltelu suurissa nopeuksissa. Euroopassa skoottereiden suosio perustuu niiden käytännöllisyyteen kaupunkiliikenteessä. Kolmipyöräinen Peugeot Metropolis panee vielä pari pykälää kaksipyöräisiä paremmaksi.Etupään pystyy pysähdyttäessä lukitsemaan jäykäksi niin, ettei kuljettajan tarvitse laskea jalkoja maahan. Toisekseen eturenkaiden 465 millin raideleveys ylittää viidellä millillä minimivaatimuksen, jotta laite voidaan luokitella B-kortilla ajettavaksi ajoneuvoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasukahvaa kääntämällä liikkeelleAjoltaan Metropolis ei juuri poikkea kaksipyöräisistä skoottereista. Ohjaus tosin on terävämpi, kun kuljettajan toiveita suunnanmuutoksista täyttääkin yhden sijasta kaksi eturengasta. Kuoppien väistelyssäkin kestää tovin tottua siihen, että Peugeotissa on kolme eri linjaa kulkevaa rengasta. Pienikokoiset 14-tuumaiset eturenkaat ilmoittavat isommista kuopista selvällä tärähdyksellä.Kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta ei ole, vaan keskipakokytkimen ja variaattorivedon yhdistelmällä lähdetään liikkeelle pelkästään kaasukahvaa kääntämällä. Virtanapin toiminnan oivaltaminen ja seisontajarrun napin löytäminen tosin vievät ensimmäiseen ajokertaan valmistautuessa hieman ylimääräistä aikaa, mutta erikoisuuksiin tottuu nopeasti.Suorituskyky riittää maantielleYksisylinterinen nelitahtimoottori liikuttaa 213-kiloista ajoneuvoa alle satasen nopeuksissa ripeän perheauton tahtiin. Moottoritiellä nopeus kohoaa parhaimmillaan rikesakkolukemiin. Noin 110–120 km/h nopeuteen asti meno on vakaata, sen yläpuolella etupää alkaa vaellella puolelta toiselle harmittomasti, mutta havaittavasti.Korkeussäädettävä tuulilasi suojaa hyvin ajoviimalta. Molemmille jarruille on omat kahvat, joiden lisäksi jalkatilasta löytyy jarrupoljin. Mittaristo on henkilöautomainen, ja vastapäivään kiertyvä kierroslukumittari tuo vivahduksen ranskalaistunnelmaa. Satulan alla on mukavasti tavarankuljetuskapasiteettia. Puoliksi maantie- ja kaupunkiajoa sisältäneen koeajon aikana polttoainetta kului keskimäärin 4,0 litraa sadalla. Tankkausväliksi muodostuu helposti yli 300 kilometriä, sillä tankin tilavuudeksi ilmoitetaan 13,5 litraa.Kiteytettynä Peugeot Metropolis on käytännöllinen ja helppo kaupunkiajoneuvo, jonka suorituskyky ja ajo-ominaisuudet riittävät hyvin myös maantieajoon.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Peugeot Metropolis 400 Hinta alkaen 11 970 € Moottori Bensiinimoottori 399 cm³, yksisylinterinen, nestejäähdytys, keskipakokytkin, variaattoriveto. Teho 25,6 kW (35 hv), 7000 r/min Vääntö 38,1 Nm (5500 r/min) Vääntö 38,1 Nm (5500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 784 mm, kuivapaino 213 kg, akseliväli 1 500 mm, tankin tilavuus 13,5 litraa. Renkaat: 120/70-14 / 140/70-14. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta