14.12.2018

Koeajo: kevyempi ja ajettavampi – Honda GL 1800 Gold Wing

Gold Wing ei ole enää suurempi ja mahtavampi, vaan 40 kiloa kevyempi ja ajettavampi. Hyvää: 40 kilon painonpudotus, vaihteiston toiminta, ajoasento. Huonoa: elektroniikan käyttöliittymät, jarrutuntuma.

Gold Wing koki tälle kaudelle suurimman uudistuksensa sitten vuoden 2001. Hondan suunnittelijat ottivat rohkean suunnan pienentämällä tavarankuljetuskapasiteettia, ja tankkikin kutistui samassa suhteessa parantuneen polttoainetalouden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei kytkinkahvaa eikä vaihdepoljinta

Moottori sai neliventtiilikannet, ja yhdessä muiden uudistusten kanssa sekä teho- että kulutuslukemat paranivat. Ajamisen kannalta suurin uudistus on 7-pykäläinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimii automaattivaihteiston tavoin. Kuljettaja voi valita Sport-, Tour-, Rain- ja Eco-ajoasetuksista sopivimman, ja kaasunvasteen lisäksi asetus muokkaa vaihteiston toimintaa, jousitusta sekä pidonhallintaa.

Normaalissa ajossa Tour-asetus tuntuu luontevimmalta niin kaasunvasteen kuin vaihteiston toiminnankin puolesta. Vääntöä iso bokserikuutonen tarjoaa reippaasti, ja siksi vaihteiston välitykset ovatkin pitkät. Kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta ei ole, mutta halutessaan kuljettaja voi vaihtaa vaihteita manuaalisesti ohjaustangon plus- ja miinusnapeilla.

Päällekkäisillä A-tukivarsilla toteutettu etujousitus on pintaherkkä mutta silti riittävän kantava. Yhdistelmäjarrut ovat tehokkaat mutta tunnottomat, eikä jarruteho kasva lineaarisesti kahvan puristusvoiman kanssa. Lisäksi voimansiirrosta kuuluu jarrutuksen aikana voimakas vinkuva ääni. Täyteen lastattunakin kallistusvaraa on riittävästi, mistä on kiittäminen jousituksen ja iskunvaimennuksen sähkösäätöjä.

Nappien hajasijoittelua

Ohjaustangon napit ovat selkeitä käyttää, mutta ajotietokoneen painikkeet on sijoitettu tankin päälle, mikä on sekä ergonomisesti että liikenneturvallisuuden kannalta huono ratkaisu. Hondan tulisikin miettiä loogisempaa käyttöliittymää toiminnoille.

Mittaristo sinällään on selkeä, mutta lähes puoli metriä leveänä siitä on aluksi vaikea löytää kaikkea haluamaansa informaatiota. Ajoasento on väljä ja pysty. Tankillinen riittää moottoritienopeuksissa noin 350 kilometrin matkalle ja maantienopeuksissa 50 kilometriä pidemmälle.

Integroitujen navigaattorin, laukkujen ja audiojärjestelmän ansiosta Gold Wing on valmis pitkällekin matkalle ilman lisävarusteita. Uusi malli on rohkea suunnanmuutos japanilaisvalmistajalta, mutta samalla suuri kehitysaskel takaisin luksusmatkapyörien eturiviin.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Lisätietoja: www.hondabikes.fi/gl1800-gold-wing

Honda GL 1800 Gold Wing

Hinta alkaen

49 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 833 cm, kuusisylinterinen vastaiskumoottori, nestejäähdytys, 7 vaihdetta + peruutus + DCT-kaksoiskytkin, kardaaniveto.

Teho

93 kW (125 hv), 5500 r/min

Vääntö

170 Nm (4500 r/min)

Vääntö

170 Nm (4500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 740 mm, paino tankattuna 383 kg, akseliväli 1 690 mm, tankin tilavuus 21,1 litraa. Rengaskoko: edessä 130/70 R18, takana 200/55 R16.

Takuu

4 vuotta

Luetuimmat