14.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: kevyempi ja ajettavampi – Honda GL 1800 Gold Wing Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gold Wing ei ole enää suurempi ja mahtavampi, vaan 40 kiloa kevyempi ja ajettavampi. Hyvää: 40 kilon painonpudotus, vaihteiston toiminta, ajoasento. Huonoa: elektroniikan käyttöliittymät, jarrutuntuma. Gold Wing koki tälle kaudelle suurimman uudistuksensa sitten vuoden 2001. Hondan suunnittelijat ottivat rohkean suunnan pienentämällä tavarankuljetuskapasiteettia, ja tankkikin kutistui samassa suhteessa parantuneen polttoainetalouden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi kytkinkahvaa eikä vaihdepoljintaMoottori sai neliventtiilikannet, ja yhdessä muiden uudistusten kanssa sekä teho- että kulutuslukemat paranivat. Ajamisen kannalta suurin uudistus on 7-pykäläinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimii automaattivaihteiston tavoin. Kuljettaja voi valita Sport-, Tour-, Rain- ja Eco-ajoasetuksista sopivimman, ja kaasunvasteen lisäksi asetus muokkaa vaihteiston toimintaa, jousitusta sekä pidonhallintaa. Normaalissa ajossa Tour-asetus tuntuu luontevimmalta niin kaasunvasteen kuin vaihteiston toiminnankin puolesta. Vääntöä iso bokserikuutonen tarjoaa reippaasti, ja siksi vaihteiston välitykset ovatkin pitkät. Kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta ei ole, mutta halutessaan kuljettaja voi vaihtaa vaihteita manuaalisesti ohjaustangon plus- ja miinusnapeilla.Päällekkäisillä A-tukivarsilla toteutettu etujousitus on pintaherkkä mutta silti riittävän kantava. Yhdistelmäjarrut ovat tehokkaat mutta tunnottomat, eikä jarruteho kasva lineaarisesti kahvan puristusvoiman kanssa. Lisäksi voimansiirrosta kuuluu jarrutuksen aikana voimakas vinkuva ääni. Täyteen lastattunakin kallistusvaraa on riittävästi, mistä on kiittäminen jousituksen ja iskunvaimennuksen sähkösäätöjä.Nappien hajasijoitteluaOhjaustangon napit ovat selkeitä käyttää, mutta ajotietokoneen painikkeet on sijoitettu tankin päälle, mikä on sekä ergonomisesti että liikenneturvallisuuden kannalta huono ratkaisu. Hondan tulisikin miettiä loogisempaa käyttöliittymää toiminnoille.Mittaristo sinällään on selkeä, mutta lähes puoli metriä leveänä siitä on aluksi vaikea löytää kaikkea haluamaansa informaatiota. Ajoasento on väljä ja pysty. Tankillinen riittää moottoritienopeuksissa noin 350 kilometrin matkalle ja maantienopeuksissa 50 kilometriä pidemmälle.Integroitujen navigaattorin, laukkujen ja audiojärjestelmän ansiosta Gold Wing on valmis pitkällekin matkalle ilman lisävarusteita. Uusi malli on rohkea suunnanmuutos japanilaisvalmistajalta, mutta samalla suuri kehitysaskel takaisin luksusmatkapyörien eturiviin.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaLisätietoja: www.hondabikes.fi/gl1800-gold-wing Honda GL 1800 Gold Wing Hinta alkaen 49 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 833 cm, kuusisylinterinen vastaiskumoottori, nestejäähdytys, 7 vaihdetta + peruutus + DCT-kaksoiskytkin, kardaaniveto. Teho 93 kW (125 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (4500 r/min) Vääntö 170 Nm (4500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 740 mm, paino tankattuna 383 kg, akseliväli 1 690 mm, tankin tilavuus 21,1 litraa. Rengaskoko: edessä 130/70 R18, takana 200/55 R16. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen