7.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto – pienokainen löysi tyylinsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vain meikkipeilin tähden. Hyvää: Ulkonäkö, tilat, ajettavuus, mitat ennallaan Huonoa: perusmoottori vaatii työskentelyä Kolme vierekkäin pysäköityä Kia Picanto -sukupolvea kertovat korealaismerkin tarinan.Ensimmäinen ja vanhin on varsin kolhosti muotoiltu. Se edustaa vielä aikakautta, jolloin korealaiselle auto-osaamiselle vielä vitsailtiin.Toinen sukupolvi toi suuren käänteen. Opettelut oli tehty ja Euroopan automaku ymmärretty. Syntyi auto, joka näytti pikkuautoluokan suosikkien keskiarvolta. Turvallinen muotoilu, toimivat ominaisuudet ja lupaus edullisuudesta osoittautui menestysreseptiksi.Nyt väistyvä Picanto oli vielä viime vuonna Suomessa luokkansa toiseksi myydyin. Vain Opel Karl kiilasi ohi.Kun juonesta on päästy kiinni, on helppo jatkaa eteenpäin. Tuoreimmassa osassa Kia on saanut roimasti itseluottamusta. Keskivertomuotoilun tilalla on oman itsensä näköinen auto. Uuden Picanton keulasta löytää jopa sympaattista tuimuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeyttä sisätiloissaPicanton sisätilat muistuttavat isompaa Kia Rioa. Vaakasuuntaan piirretyt päälinjat luovat selkeän ilmeen, josta helppokäyttöiset ilmastoinnin kytkimet ja muut toiminnot erottuvat nopeasti. Keskellä on tablettimainen näyttö. Perusmallissa se on mustavalkoinen, kallein vaihtoehto on 7-tuumainen navigaation ja älypuhelinpeilauksen tarjoava järjestelmä. Hintaluokka huomioiden viimeistely on laadukasta. Kian ajoasento tarjoaa pikkautoon tyypilliset säädöt ja säätövarat. Reisituki jää hivenen heikoksi, mutta tilanteeseen tottuu yllättävän nopeasti. Picanto on rekisteröity viidelle, ja neljä matkustaa autossa yllättävän väljästi. Alas laskettu takalattia sallii ryhdikkään istuma-asennon takaistuimella.Mitat säilyneetIlahduttavasti Picanto ei ole turpoamassa kohti seuraavaa kokoluokkaa, vaan uutuus säilyttää edeltäjänsä mitat. Akseliväli sentään on kasvanut vain 15 millimetriä. Akselivälimuutoksen lisäksi etuylitystä on lyhennetty 25 milliä, jonka kerrotaan heijastuvan peräpäässä 255 litraan laajentuneena tavaratilana (+ 55 litraa).Kian alustan perusratkaisut ovat entisellään ja tavanomaisia, mutta edeltäjään verrattuna ohjausvälitys on nopeutunut 13 prosenttia. Picanto taittuukin vaivatta ympäri kadunkulmien ja läpi pysäköintialueiden. Ohjaustuntuma on kohtalaisen luonnollinen, joten kevyttä autoa vie mielellään myös maaseudun mutkateillä.Kian alusta selviää hienosti kuoppaisemmastakin tiestöstä, mutta poikittaissaumat auto ottaa terävästi. Pienokainen etenee mukavasti myös Barcelonan tienoon hyväkuntoisilla moottoritiellä, mutta uraherkkyys ja melutaso selviävät vasta Suomessa.Perusmoottori kiireettömilleLitrainen hinnat alkaen -moottori ahertaa 67 hevosvoiman edestä pirteän kolmisylinterisen pärinän säestämänä. Tehot riittävät kevyesti kuormattuun autoon, kunhan kaasujalka ei ole arkailevaa sorttia eikä kuljettajalla ole kiire. Toinen vaihtoehto on 1,2-litrainen 87 hevosvoimainen. Nelisylinterinen tarjoaa vaivattomampaa kulkua, mutta äänimaailma on tylsempi. Nelosmoottoriin on tarjolla myös automaattivaihteisto, joskin vain nelivaihteisena.Loppuvuodesta tarjolle tulee kolmisylinterisen turboahdettu painos. Sadan hevosvoiman menohalut paketoidaan urheilulliseen GT Line -varustetasoon, joka tarjoaa erilaiset puskurit ja jäykemmät jouset.Picanton hinnat alkavat litraiseen moottoriin liitetystä LX-varustetasosta, jonka kohokohtiin lukeutuvat lämpiävä nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja ilmastointi. Kalliimpi EX kuuluu 1,2-litraiselle. Se tuo tarjolle peilien sähkösäädön, 14-tuumaiset aluvanteet ja kuljettajan istuimen korkeussäädön. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää EX-varustellun auton meikkipeiliin, jonka erinomainen valaistus voisi hyvinkin tuoda Picantolle menestystä suuressa meikkipeilivertailussa.Kia ei syyttä kehu EX-varustetasoon kuuluvaa meikkipeiliä. Kaksi päävaloa yhdistettynä alalaidan valoraitaan valaisevat kasvoja pehmeän tasaisella valolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Picanto 1,0 ISG LX EcoDynamics Hinta alkaen 13 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 50 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 161 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?