7.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto – pienokainen löysi tyylinsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vain meikkipeilin tähden. Hyvää: Ulkonäkö, tilat, ajettavuus, mitat ennallaan Huonoa: perusmoottori vaatii työskentelyä Kolme vierekkäin pysäköityä Kia Picanto -sukupolvea kertovat korealaismerkin tarinan. Ensimmäinen ja vanhin on varsin kolhosti muotoiltu. Se edustaa vielä aikakautta, jolloin korealaiselle auto-osaamiselle vielä vitsailtiin. Toinen sukupolvi toi suuren käänteen. Opettelut oli tehty ja Euroopan automaku ymmärretty. Syntyi auto, joka näytti pikkuautoluokan suosikkien keskiarvolta. Turvallinen muotoilu, toimivat ominaisuudet ja lupaus edullisuudesta osoittautui menestysreseptiksi. Nyt väistyvä Picanto oli vielä viime vuonna Suomessa luokkansa toiseksi myydyin. Vain Opel Karl kiilasi ohi. Kun juonesta on päästy kiinni, on helppo jatkaa eteenpäin. Tuoreimmassa osassa Kia on saanut roimasti itseluottamusta. Keskivertomuotoilun tilalla on oman itsensä näköinen auto. Uuden Picanton keulasta löytää jopa sympaattista tuimuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selkeyttä sisätiloissa Picanton sisätilat muistuttavat isompaa Kia Rioa. Vaakasuuntaan piirretyt päälinjat luovat selkeän ilmeen, josta helppokäyttöiset ilmastoinnin kytkimet ja muut toiminnot erottuvat nopeasti. Keskellä on tablettimainen näyttö. Perusmallissa se on mustavalkoinen, kallein vaihtoehto on 7-tuumainen navigaation ja älypuhelinpeilauksen tarjoava järjestelmä. Hintaluokka huomioiden viimeistely on laadukasta. Kian ajoasento tarjoaa pikkautoon tyypilliset säädöt ja säätövarat. Reisituki jää hivenen heikoksi, mutta tilanteeseen tottuu yllättävän nopeasti. Picanto on rekisteröity viidelle, ja neljä matkustaa autossa yllättävän väljästi. Alas laskettu takalattia sallii ryhdikkään istuma-asennon takaistuimella. Mitat säilyneet Ilahduttavasti Picanto ei ole turpoamassa kohti seuraavaa kokoluokkaa, vaan uutuus säilyttää edeltäjänsä mitat. Akseliväli sentään on kasvanut vain 15 millimetriä. Akselivälimuutoksen lisäksi etuylitystä on lyhennetty 25 milliä, jonka kerrotaan heijastuvan peräpäässä 255 litraan laajentuneena tavaratilana (+ 55 litraa). Kian alustan perusratkaisut ovat entisellään ja tavanomaisia, mutta edeltäjään verrattuna ohjausvälitys on nopeutunut 13 prosenttia. Picanto taittuukin vaivatta ympäri kadunkulmien ja läpi pysäköintialueiden. Ohjaustuntuma on kohtalaisen luonnollinen, joten kevyttä autoa vie mielellään myös maaseudun mutkateillä. Kian alusta selviää hienosti kuoppaisemmastakin tiestöstä, mutta poikittaissaumat auto ottaa terävästi. Pienokainen etenee mukavasti myös Barcelonan tienoon hyväkuntoisilla moottoritiellä, mutta uraherkkyys ja melutaso selviävät vasta Suomessa. Perusmoottori kiireettömille Litrainen hinnat alkaen -moottori ahertaa 67 hevosvoiman edestä pirteän kolmisylinterisen pärinän säestämänä. Tehot riittävät kevyesti kuormattuun autoon, kunhan kaasujalka ei ole arkailevaa sorttia eikä kuljettajalla ole kiire. Toinen vaihtoehto on 1,2-litrainen 87 hevosvoimainen. Nelisylinterinen tarjoaa vaivattomampaa kulkua, mutta äänimaailma on tylsempi. Nelosmoottoriin on tarjolla myös automaattivaihteisto, joskin vain nelivaihteisena. Loppuvuodesta tarjolle tulee kolmisylinterisen turboahdettu painos. Sadan hevosvoiman menohalut paketoidaan urheilulliseen GT Line -varustetasoon, joka tarjoaa erilaiset puskurit ja jäykemmät jouset. Picanton hinnat alkavat litraiseen moottoriin liitetystä LX-varustetasosta, jonka kohokohtiin lukeutuvat lämpiävä nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja ilmastointi. Kalliimpi EX kuuluu 1,2-litraiselle. Se tuo tarjolle peilien sähkösäädön, 14-tuumaiset aluvanteet ja kuljettajan istuimen korkeussäädön. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää EX-varustellun auton meikkipeiliin, jonka erinomainen valaistus voisi hyvinkin tuoda Picantolle menestystä suuressa meikkipeilivertailussa. Kia ei syyttä kehu EX-varustetasoon kuuluvaa meikkipeiliä. Kaksi päävaloa yhdistettynä alalaidan valoraitaan valaisevat kasvoja pehmeän tasaisella valolla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Picanto 1,0 ISG LX EcoDynamics Hinta alkaen 13 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 50 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 161 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe