7.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto – pienokainen löysi tyylinsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vain meikkipeilin tähden. Hyvää: Ulkonäkö, tilat, ajettavuus, mitat ennallaan Huonoa: perusmoottori vaatii työskentelyä Kolme vierekkäin pysäköityä Kia Picanto -sukupolvea kertovat korealaismerkin tarinan.Ensimmäinen ja vanhin on varsin kolhosti muotoiltu. Se edustaa vielä aikakautta, jolloin korealaiselle auto-osaamiselle vielä vitsailtiin.Toinen sukupolvi toi suuren käänteen. Opettelut oli tehty ja Euroopan automaku ymmärretty. Syntyi auto, joka näytti pikkuautoluokan suosikkien keskiarvolta. Turvallinen muotoilu, toimivat ominaisuudet ja lupaus edullisuudesta osoittautui menestysreseptiksi.Nyt väistyvä Picanto oli vielä viime vuonna Suomessa luokkansa toiseksi myydyin. Vain Opel Karl kiilasi ohi.Kun juonesta on päästy kiinni, on helppo jatkaa eteenpäin. Tuoreimmassa osassa Kia on saanut roimasti itseluottamusta. Keskivertomuotoilun tilalla on oman itsensä näköinen auto. Uuden Picanton keulasta löytää jopa sympaattista tuimuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeyttä sisätiloissaPicanton sisätilat muistuttavat isompaa Kia Rioa. Vaakasuuntaan piirretyt päälinjat luovat selkeän ilmeen, josta helppokäyttöiset ilmastoinnin kytkimet ja muut toiminnot erottuvat nopeasti. Keskellä on tablettimainen näyttö. Perusmallissa se on mustavalkoinen, kallein vaihtoehto on 7-tuumainen navigaation ja älypuhelinpeilauksen tarjoava järjestelmä. Hintaluokka huomioiden viimeistely on laadukasta. Kian ajoasento tarjoaa pikkautoon tyypilliset säädöt ja säätövarat. Reisituki jää hivenen heikoksi, mutta tilanteeseen tottuu yllättävän nopeasti. Picanto on rekisteröity viidelle, ja neljä matkustaa autossa yllättävän väljästi. Alas laskettu takalattia sallii ryhdikkään istuma-asennon takaistuimella.Mitat säilyneetIlahduttavasti Picanto ei ole turpoamassa kohti seuraavaa kokoluokkaa, vaan uutuus säilyttää edeltäjänsä mitat. Akseliväli sentään on kasvanut vain 15 millimetriä. Akselivälimuutoksen lisäksi etuylitystä on lyhennetty 25 milliä, jonka kerrotaan heijastuvan peräpäässä 255 litraan laajentuneena tavaratilana (+ 55 litraa).Kian alustan perusratkaisut ovat entisellään ja tavanomaisia, mutta edeltäjään verrattuna ohjausvälitys on nopeutunut 13 prosenttia. Picanto taittuukin vaivatta ympäri kadunkulmien ja läpi pysäköintialueiden. Ohjaustuntuma on kohtalaisen luonnollinen, joten kevyttä autoa vie mielellään myös maaseudun mutkateillä.Kian alusta selviää hienosti kuoppaisemmastakin tiestöstä, mutta poikittaissaumat auto ottaa terävästi. Pienokainen etenee mukavasti myös Barcelonan tienoon hyväkuntoisilla moottoritiellä, mutta uraherkkyys ja melutaso selviävät vasta Suomessa.Perusmoottori kiireettömilleLitrainen hinnat alkaen -moottori ahertaa 67 hevosvoiman edestä pirteän kolmisylinterisen pärinän säestämänä. Tehot riittävät kevyesti kuormattuun autoon, kunhan kaasujalka ei ole arkailevaa sorttia eikä kuljettajalla ole kiire. Toinen vaihtoehto on 1,2-litrainen 87 hevosvoimainen. Nelisylinterinen tarjoaa vaivattomampaa kulkua, mutta äänimaailma on tylsempi. Nelosmoottoriin on tarjolla myös automaattivaihteisto, joskin vain nelivaihteisena.Loppuvuodesta tarjolle tulee kolmisylinterisen turboahdettu painos. Sadan hevosvoiman menohalut paketoidaan urheilulliseen GT Line -varustetasoon, joka tarjoaa erilaiset puskurit ja jäykemmät jouset.Picanton hinnat alkavat litraiseen moottoriin liitetystä LX-varustetasosta, jonka kohokohtiin lukeutuvat lämpiävä nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja ilmastointi. Kalliimpi EX kuuluu 1,2-litraiselle. Se tuo tarjolle peilien sähkösäädön, 14-tuumaiset aluvanteet ja kuljettajan istuimen korkeussäädön. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää EX-varustellun auton meikkipeiliin, jonka erinomainen valaistus voisi hyvinkin tuoda Picantolle menestystä suuressa meikkipeilivertailussa.Kia ei syyttä kehu EX-varustetasoon kuuluvaa meikkipeiliä. Kaksi päävaloa yhdistettynä alalaidan valoraitaan valaisevat kasvoja pehmeän tasaisella valolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Picanto 1,0 ISG LX EcoDynamics Hinta alkaen 13 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 50 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 161 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa