12.8.2021

Koeajo: Kia Stinger on klassinen GT, niin hyvässä kuin pahassakin

Kia Stinger 3,3 T-GDI

Kia Stinger koki hyvin kevyen kasvojenkohotuksen. Samalla mallistosta tiputettiin neloskoneet pois, ja jatkossa auto liikkuu vain V6:n voimin. Hyvää: moottori, vaihteisto, alusta, ajettavuus. Huonoa: sähköistymisen puute, takatilat.

Kia esitteli urheilullisuutta henkivän Stingerin vuonna 2017. Tällä matalalla ja linjakkaalla mallilla korealaisvalmistaja halusi paitsi kiillottaa brändimielikuvaa myös tähdätä etenkin saksalaisten premium-merkkien kimppuun.

Kia Stinger 3,3 T-GDI

Ulkoisesti nyt tehty kasvojenkohotus on hyvin kevyt. Helpoiten uudistuneen mallin tunnistaa takavalojen päivittyneestä ilmeestä ja näitä yhdistävästä valolistasta. Sisätiloissa keskikonsolista löytyy hieman aiempaa isompi näyttö, minkä myötä myös käyttöjärjestelmä on päivittynyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttua ja turvallista

Stingerin ohjaamossa on helppo viihtyä. Monipuoliset säätömahdollisuudet varmistavat toimivan ergonomian, ja kuljettajan ympäristö on positiivisella tavalla tiivis. Auto tuntuu ratin takaa kokoistaan pienemmältä.

Uudistuksen jälkeen keulalle on Suomessa tarjolla vain 3,3-litrainen ahdettu V6. Erittäin sivistynyt voimanlähde liikuttaa Stingeriä asiallisella vaivattomuudella. Vääntöä on tarjolla hienosti jo alakierroksilta, eikä 8-portaisen automaattivaihteiston toimintaan tarvitse kiinnittää huomiota.

Alusta ja ajettavuus komppaavat hienosti voimalinjan toimintaa. Alusta on jämäkkä olematta kova, ja kuljettajalla on koko ajan tarkka tieto auton käytöksestä ilman turhaa hermostuneisuutta.

Liikahtaa myös rivakasti

Myös urheilullisuuden lupauksille löytyy katetta. Ajoasetuksia vaihtamalla Stinger muuttuu reaktiivisempaan suuntaan, ja autosta löytyy uusi aktiivisempaan makuun sopiva puoli. Kauniisti ylärekisteriin kiertävä V6 yhdistettynä takavetopainotteiseen nelivetoon tarjoilee nykypäivänä harvinaista herkkua. Auton kokonaisvaltainen tasapainoisuus ja etenkin ohjauksen tunnokkuus ihastuttavat mutka toisensa jälkeen.

Stinger on kuin vanhan hyvän ajan gran turismo. Se tarjoilee sivistyneesti riittävät voimavarat tarvittaessa vauhdikkaaseenkin etenemiseen mukavuutta unohtamatta. Valitettavasti voimalinja muistuttaa myös kulutukseltaan ja päästöiltään vanhaa aikaa. Sähköistymisen puute näkyy päästölukujen lisäksi hinnassa, jossa on autoveroa yli 27 000 euroa. Suorituskyky ja kattava varustelu huomioon ottaen se on yllättävän kohtuullisella tasolla, mutta jo kevyellä sähköistyksellä lukuja olisi voinut saada paremmiksi.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Kia Stinger 3.3 T-GDI AWD GT AT

Hinta alkaen

74 985 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

78 654 €

Moottori

Bensiinimoottori 3 342 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

269 kW (366 hv), 6000 r/min

Vääntö

510 Nm (1300–4500 r/min)

Vääntö

510 Nm (1300–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,4 s

Huippunopeus

270 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 10,9 (yhd.)

CO2-päästöt

247 g/km

Mitat

pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm
Tavaratila: 406 l
Omamassa: 1834 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 1000 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat