4.3.2023

Koeajo: Maserati Grecale Trofeo – Koillistuulen bensiininkatkuinen puhallus

Maserati on saanut uunista ulos Grecale-luksuskatumaasturin, joka ei jätä sanattomaksi. Varsinkaan sen V6-moottorilla varustettu satojen hevosvoimien versio. Hyvää: erottuva ja tyylikäs muotoilu, ajettavuus, tilat, moottorin ja vaihteiston toiminta. Huonoa: laaja kääntösäde, ei nelipyöräohjausta, vaihdevalitsin.

Maserati Grecale puhaltaa navakan koillistuulen tavoin – Porsche Cayennen ja ennen kaikkea Porsche Macanin sekä myös Range Roverin mallien suuntaan. Grecale tarkoittaa italiaksi koillistuulta, ja tässä tapauksessa navakka puhallus on vahvasti bensiininkatkuinen, sillä auton keulalla on kahdella turbolla ahdettu 3-litrainen V6-moottori.

Grecale on Maseratin voimaa uhkuva katumaasturi, joka käy hieman totisemmin kilpailijoiden kimppuun kuin italialaisvalmistajan edellinen SUV eli Levante. Fiilikseltään ja muotoilultaan hieman vaisuksi jäänyt Levante oli kyllä jollain tavalla onnistunut ja se tuotti Maseratille myös uutta asiakaskuntaa, mutta se ei iskenyt tarpeeksi siihen kultasuoneen, mitä Maserati tarvitsee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sulavasti muotoiltu

Grecale on sulavasti muotoiltu ja erittäin hyvin viimeistelty puhtaasti luksusta henkivä automalli, joka katsoo myös selkeästi tulevaisuuteen. Grecale on saatavilla sadoilla hevosvoimilla varustetulla koeajossa olleella muskelisella bensiinimoottorilla, pihimpänä hybridinä sekä myös täyssähkömallina. Maserati myös tarvitsee volyymia ja sitä Grecalella on mahdollista saada, nimenomaan edellä mainitulla laajalla voimalinjavalikoimalla. Kun haulikolla ammutaan tarpeeksi, niin varmasti osuu, etenkin, jos tuote on kunnossa.

Vaikka Grecale ei hintansa puolesta olekaan ihan kaikkien ulottuvilla, jonkunlaiseen volyymiin sillä omassa luokassaan on kuitenkin mahdollisuuksia. Täyssähköisen Grecale Folgore -mallin hinta-arvio tällä hetkellä Suomessa on noin 110 000 euroa. Maseratilta on myös erittäin viisas veto tehdä kaikki mahdolliset versiot samasta autosta, tällöin haluttu yleisö tavoitetaan oletettavasti niin hyvin kuin mahdollista. Ferraria ja Maseratia maahantuovasta Luxury Collection Automobiles Oy:stä myös kerrotaan, että Maserati Grecalen täyssähköversiota on myyty kymmenisen kappaletta.

Folgore tarkoittaa Maseratin mallistossa sähköautoa, hybridi on merkitty GT-malliksi ja Trofeo, suomeksi pokaali, on se malli, missä on tarjolla kilparadoilla kehitettyä raakaa bensiinin kyllästämää voimaa. V6-bensiinimalli Grecale Trofeon tämän hetkinen hinta-arvio Suomessa on noin 196 954 euroa veroineen.

Nettuno on kehitetty kilparadalla

Kun Grecale Trofeon käynnistää, auto paljastaa samantien todellisen luonteensa. Tupla-turboin ahdettu V6-moottori hirnahtaa sen verran huomiota herättävästi, että kenellekään läsnäolijalle ei jää epäselväksi, mistä on kysymys. Grecale Trofeon V6 tuottaa 530 kireää italialaista hevosvoimaa ja voimanlähde on sama kuin Maseratin kaksipaikkaisessa superautossa MC20-mallissa. Moottorissa, joka on nimetty Nettunoksi, on MC20-mallissa vielä astetta kireämpi viritysaste, noin sata hevosvoimaa ja sata newtonmetriä enemmän.

Nettunon Grecalessa tarjoama teho, 390 kilowattia (530 hv) on kuitenkin varsin uskottava määrä katumaasturille. Grecalen kohdalla moottorissa on mitä ilmeisimmin haluttu painottaa toisin kuin MC20:ssä käytettävyyttä, eli ala- ja keskialueen ominaisuuksia kuin huipputehoa.

Mutta moottorin todellinen luonne selviää kokeilemalla. Vaikka sen ääni on sitä mitä tällaisessa autossa kuuluukin olla, soundissa on silti jotain hienostunutta. V6-moottorin hörinä on pehmeää, eikä siinä ole äärimmäistä raakuutta, eikä edes mitään kovin dramaattista, edes silloin kun autolle tarjoaa kaasua oikein kunnolla. Äänimaailma sopii silti erinomaisesti Grecale Trofeoon.

Itse ääni- ja voimanlähdettä, Nettuno-moottoria on kehitetty muun muassa F1-radoilla ja se hyödyntää muun muassa esikammiopolttojärjestelmää, jossa on kaksi sytytystulppaa. Palamistapahtuman tehostamiseksi polttoaineen palaminen alkaa nimensä mukaisesti jo esikammiossa. Esikammio ja varsinainen palotila on on yhdistetty pienillä rei’illä ja palokaasut ”siivilöityvät” reikien kautta esikammiosta varsinaiseen palotilaan, jossa ne syttyvät ”siivilöinnin” ansiosta useasta kohtaa ja palavat näin tehokkaammin sekä nopeammin. Varsinaisessa palotilassa oleva toinen sytytystulppa sytyttää seosta osakuormilla.

Nettuno-moottorissa on myös sylinterien lepuutustoiminto polttoaineen säästämiseksi, vaikkakin auton yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan huimat 11,2 litraa. Nettuno-moottori on myös vuosikymmenien jälkeen kokonaan uusi Maseratille kehitetty moottori, aiemmin Maseratin moottorit ovat tulleet isoveljeltä Ferrarilta.

Erinomainen ohjaustuntuma ja ajettavuus

Moottorin jatkeena on luotettavaksi vaihteistoksi koettu ja monessa Maserati Grecalen kaltaisessa kulkineessa käytetty ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto. Vaihteistoa ohjataan keskikonsolin monitoiminäyttön upotetuista painikerivistä, jolla on korvattu kokonaan perinteinen vaihteenvalitsin. Erikoinen ratkaisu, joka vaatii kyllä alussa totuttelua. Vaihteistoa voi myös käskeä ratin takana olevista pitkistä alumiinisiivekkeistä. Niiden tuntuma on erinomainen.

Erinomainen on myös se vaikutelma, mikä Maseratista jää kuljettajan istuimelta. Istuinergonomia, ohjauspyörän säädöt ja kaikki, mitä tulee siihen, että kuljettaja viihtyy ratin takana, on tehty erinomaisesti.

Auton ohjaustuntuma on myös loistava. Ohjauksessa ei tunnu mitään ylimääräistä, mutta siinä ei ole myöskään mitään puutteita, vaste on luonnollinen ja erinomainen. Vaikka ohjauksessa on hyvin vastetta, se ei ole myöskään liian raskas. Oikeastaan ohjaus on Maserati Grecalessa juuri sen vuoksi niin erinomainen, että siinä ei ole mitään, mistä sitä voisi moittia tai soimata. Se vain on erinomaisen hyvä ohjaus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilma-alustan säätövara 65 millimetriä

Ilmajousitus pitää alustan korkeuden oikeanlaisena ja myös sen, mikä alustan päätehtävä on, eli iskunvaimennuksen. Mukulakivillä kaupungissa alusta suodattaa epätasaisuudet erinomaisesti pois ja napin painalluksella alusta muuttuu myös jäykemmäksi urheilullisempaankin ajoon. Off road -moodissa alusta nousee parisen senttiä ylöspäin ja siitä löytyy myös vielä yksi pykälä, jos niin halutun reservin joutuu käyttämään. Kaiken kaikkiaan Maseratin ilma-alustan säätövara on 65 millimetriä.

Ajotiloja Grecalessa on useita, Comfort, GT, Off-Road, Sport ja Corsa. Valitun ajotilan mukaan auto säätää muun muassa ohjausta, alustaa ja kaasuvastetta, ja Corsa-tilassa saa käyttöönsä myös Launch Controlin, tällöin nollasta sataan pitäisi mennä alle neljän sekunnin.

Kun Grecalessa on kuljettajan mukavuudesta ja viihtyvyydestä huolehdittu kaikin tavoin, niin on myös matkustajien. Takana tilat on erinomaiset aikuisellekin matkustajalle ja tavaratilan reilu 500 litraa riittää hyvin monen tarpeisiin.

Kaikissa malleissa samanlainen ohjaamo

Maserati Grecale näyttää myös siltä, miltä Maseratin kuuluukin. Sen keulan muotoilu on Maseratille tunnistettavaa ja etumaskia koristaa Maseratin tuttu atrain-logo. Auton muotoilu on todella silmiä hivelevää ja sulavaa. Sisätiloissa kaikki toimii hyvin ja tuntuu myös hyvältä. Huomioitavaa on myös se, että valitsi Grecalesta minkä voimalinjaversion tahansa, bensiinimallin, hybridin tai täyssähköauton, auton ohjaamo on aina toiminnallisuudeltaan samanlainen.

Maserati Grecale on pituudeltaan noin 15 senttiä vajaa 5 metriä pitkä. Sitä vekslatessa huomaa, että auto ei ole ihan kaikkein ketterin, ja nelipyöräohjausta tulee ikävä. Monessa tämän kokoluokan maasturissa sellainen löytyy, Maseratissa valitettavasti ei.

Auton perusrakenne on sama kuin Alfa Romeo Stelviossa ja auto valmistetaan samassa tehtaassa Italian Cassinossa. Stelvioksi Grecalea ei kannata kuitenkaan mieltää, sillä samasta perusrakenteesta huolimatta Grecalessa perusrakennetta on muokattu luonnollisesti sellaiseksi, kun Maserati sen tarvitsee ja haluaa. Enemmän luksusta.

Maserati tulee nyt todella tosissaan luksuskatumaastureiden maailmaan ja lähtee Grecalen kautta hakemaan sitä aiemmin mainittua volyymiä. Sitä on myös luvassa, siitä kertovat jo määrät, mitä Grecalen täyssähköversiota on myyty tässä vaiheessa. Emme tiedä vielä, millainen seuraava Porsche Macan on, mutta Macania on aiemmin pidetty tämän luokan katumaastureiden mittapuuna. Nyt se mittapuu on asetettu uudelleen.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala

Maserati Grecale Trofeo

Hinta alkaen

196 954 €

Moottori

Bensiinimoottori, 2992 cm³, 6 sylinteriä, tupla-turbo, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

390 kW (530 hv), 6500 r/min

Vääntö

620 Nm (3000–5500 r/min)

Vääntö

620 Nm (3000–5500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,8 s

Huippunopeus

285 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 11,2 (yhd.)

CO2-päästöt

254 g/km

Mitat

pituus 4859 mm, leveys 1979 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2901 mm
Tavaratila: 570 l
Omamassa: 1952 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 v ilman kilometrirajaa

Luetuimmat