Ajoneuvot Koeajo 27.4.2023

Koeajo: Mercedes-Benz A 250 e – kompaktia premiumia isolla rahalla

Mercedes-Benz uudisti A-sarjaansa. Ladattavan hybridin osalta sen ominaisuudet sähköllä ajettaessa paranivat. A-sarja on nyt vielä enemmän premiumia kuin aiemmin, mutta se maksaa myös paljon. Hyvää: toimintamatka sähköllä, parantunut latausteho, DC-latausmahdollisuus lisävarusteena, ajettavuus, istuinmukavuus. Huonoa: korkea hinta, ei nelivetoa.

Mercedes-Benz A-sarja valmistetaan edelleen Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla, siitä kertoo myös auton takalasin tarra, jossa lukee ”Made in Uusikaupunki”. Nyt Uudestakaupungista ulos tulevat A-sarjalaiset ovat uudistuneita, eli elinkaarensa puolivälissä faceliftattuja yksilöitä.

Monesti faceliftit ovat kirjaimellisesti kasvojen kohotuksia, eli auton muotoilua muutetaan vähän, tuodaan joitain varusteita lisää, mutta tekniset päivitykset saattavat olla hyvin vähäisiä. Mersulla auton toiminnallisuutta on nyt myös muutettu, joka on hyvä asia.

Akun energiasisältö kasvoi

Mercedeksen A-sarjan ladattavassa hybridissä on nyt isompi akku. Aiemmin akun käytettävissä oleva kapasitteetti oli 10,9 kilowattituntia, nyt se on kasvanut 11,5 kilowattituntiin, mutta kuitenkin niin, että akun fyysinen koko ei ole kasvanut.

Sähköisen toimintamatkaan tämä tarkoittaa luonnollisesti lisää pituutta, mutta tietysti myös sitä, että bensiinin säästöä syntyy yhä enemmän, kun sähkövirtaa riittää hybridikäytössä enemmän. Nyt A-sarjalla sähköinen toimintamatka on jopa yli 70 kilometriä ja koeajon perusteella voi todeta, että pitkälle sillä myös pääsee.

Mersun ajoakun latausta on myös viety parempaan suuntaan. Aiemmin akkua pystyi lataamaan 7,4 kilowatin teholla, jolloin se täyttyi vajaassa parissa tunnissa. Nyt latausteho on nostettu 11 kilowattiin, jolloin akun täyttymiseen menee reilu tunti. Alle puolen tunnin kauppareissun aikanakin akkuun saa jo hyvin lisää virtaa.

DC-lataus saatavilla lisävarusteena

Nyt A-sarjaan on saatavilla lisävarusteena myös 22 kilowatin DC-lataus, joka on erittäin harkinnan arvoinen esimerkiksi silloin, jos kotona ei ole latausmahdollisuutta. Silloin kauppareissun aikana akkua on mahdollista ladata vieläkin enemmän. DC-latausvaihtoehto on myös hyvä silloin, jos ajaa paljon ja pysähdyksiä tulee taajaan, DC-latauksen avulla akku on mahdollista täyttää nopeasti pysähdyksen aikana ja säästää sitä kalliimpaa polttoainetta. DC-latauksen hinta on 660 euroa, jota voi pitää varsin kohtuullisena ottaen huomioon, että sen avulla voi saada selkeää säästöä.

Kun Mersun 1,33-litrainen polttomoottori on vielä hyvin pihi, sähkön avulla A-sarjalla voi päästä hyvinkin pieniin kulutuksiin. Hybridillä ajaessa edullista sähköä kannattaa ladata aina kuin mahdollista, jolloin pysyy leikkaamaan kalliin bensiinin kulutusta, sekin tuli selväksi jälleen kerran tässäkin koeajossa. Mercedes osaa tehdä ladattavat hybridit, siitä ei pääse mihinkään.

Myös sähkömoottorin tehoa on uudistuneessa A-sarjassa nostettu 75 kilowattiin 80 kilowattiin.

Ulkopuolellakin uutta muotoilua

A-sarjan voimalinja on varsin toimiva. Auton hybridivoimalinjan yhteisteho on 160 kilowattia eli vajaa 220 hevosvoimaa ja niiden avulla auto liikkuu nätisti ja ripeästi. Ajettavuus on mainiota, ja kuljettajan paikalla istuu mielellään. Ohjaamo on nyt selkeämpi kuin aiemmin, ratti on vaihtunut ja keskikonsolin touch pad on poistunut kokonaan. Touch padille ei tosin ole myöskään mitään tarvetta, sillä kojelaudan näyttöjä ja MBUX-järjestelmää on kätevä käyttää ratin painikkeista tai suoraan kosketusnäytöstä. MBUX:n käytön ratin painikkeista oppii nopeasti.

Ulkopuolelta A-sarjaa on tässä vaiheessa myös uudistettu, niin kuin tässä vaiheessa kuuluukin. Keulan ilme on uudistunut merkittävästi, valot ovat madaltuneet ja jäähdyttimen säleikkö on uudistettu ja konepelti on saanut uudet muodot. Auton ilme on muuttunut entistäkin parempaan suuntaan. A-sarja on aina näyttänyt hyvältä ja nyt se näyttää vielä paremmalta.

Kattavampi vakiovarustelu

Mercedes markkinoi uutta A-sarjaa tällä hetkellä myös niin, että auton vakiovarustelu on parantunut. Toki se on parantunut, ja toki se on ihan luontaista markkinointia tässä vaiheessa, koska auton elinkaari kääntyy nyt ehtoopuolelle ja automalli täytyy pitää houkuttelevana niin pitkään kun sitä valmistetaan.

Aiemmin lisävarusteena saatavilla ollut Advance Plus -varustepaketti on nyt tuotu A-sarjaan vakiona, joka tarkoittaa sitä, että Wide Screen -näytöt, Led High Performance -valot ja kaukovaloavustin, sekä paljon muuta on nyt vakiovarusteena. Auton hintaan vaikutus on Mercedeksen mukaan 5 800 euroa. Lisäksi aktiivinen vakionopeudensäädin on tuotu A-sarjaan nyt vakiovarusteeksi. Ihan hyvä uudistus, että perushintaan saa lisää varusteita, sillä A-sarja ei ole mikään edullinen auto.

Lähes 70 000 euron auto

Moottorin koeajossa ollut mallimerkinnän A 250 e A-sarjalainen on kaikkein kallein versio A-sarjasta ja myös ainoa vaihtoehto, jos ladattavaa hybridiä itselleen kyseisestä mallista mielii. Auton alkaen hinta kyseisellä voimalinjalla on 53 975 euroa ja AMG Line -versiona yli 3 000 euroa enemmän, 57 062 euroa. Koeajetussa autossa oli vielä valtaisasti lisävarusteita, joten koko paketin hinta on yli 67 000 euroa. Sillä hintaa saa kyllä varustetta varusteen perään ja maksimaalisesti myös premiumia, mutta se on valtava hinta pienestä, kompaktin kokoluokan autosta, A-sarja ei kasva kokoa, vaikka hinta nouseekin. Joillekin A-sarjan koko riittää, mutta vajaalla 70 000 eurolla saa kyllä paljon enemmän tilaakin.

Lisäksi A-sarjan hintaan ei saa nelivetoa, joka on Suomen talvessa ehdottoman hyvä varuste. Mercedeksen ongelma esimerkiksi A- ja C-sarjassa on se, että jos valitsee bensiinikäyttöisen ladattavan hybridin, joutuu joissain tapauksissa tinkimään nelivedosta. C-sarjan dieselkäyttöisen ladattavan hybridin saa nelivetona sekä farmarikorisena että sedanina ja C-sarjan nelivetoisen bensiinikäyttöisen ladattavan hybridin saa sedan-mallina, mutta ei farmarikorilla.

Mercedeksen A-sarja on tällä hetkellä täyttä premiumia niin ajettavuudeltaan kuin varusteiltaan, mutta se maksaa paljon. Mutta siitäkään ei pääse mihinkään, että premium yleensä maksaa.

28.4.2023 Muokattu tietoa Mercedeksen C-sarjan ladattavan hybridin nelivedon saatavuudesta.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat