27.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz A 250 e – kompaktia premiumia isolla rahalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz uudisti A-sarjaansa. Ladattavan hybridin osalta sen ominaisuudet sähköllä ajettaessa paranivat. A-sarja on nyt vielä enemmän premiumia kuin aiemmin, mutta se maksaa myös paljon. Hyvää: toimintamatka sähköllä, parantunut latausteho, DC-latausmahdollisuus lisävarusteena, ajettavuus, istuinmukavuus. Huonoa: korkea hinta, ei nelivetoa. Mercedes-Benz A-sarja valmistetaan edelleen Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla, siitä kertoo myös auton takalasin tarra, jossa lukee "Made in Uusikaupunki". Nyt Uudestakaupungista ulos tulevat A-sarjalaiset ovat uudistuneita, eli elinkaarensa puolivälissä faceliftattuja yksilöitä. Monesti faceliftit ovat kirjaimellisesti kasvojen kohotuksia, eli auton muotoilua muutetaan vähän, tuodaan joitain varusteita lisää, mutta tekniset päivitykset saattavat olla hyvin vähäisiä. Mersulla auton toiminnallisuutta on nyt myös muutettu, joka on hyvä asia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akun energiasisältö kasvoi Mercedeksen A-sarjan ladattavassa hybridissä on nyt isompi akku. Aiemmin akun käytettävissä oleva kapasitteetti oli 10,9 kilowattituntia, nyt se on kasvanut 11,5 kilowattituntiin, mutta kuitenkin niin, että akun fyysinen koko ei ole kasvanut. Sähköisen toimintamatkaan tämä tarkoittaa luonnollisesti lisää pituutta, mutta tietysti myös sitä, että bensiinin säästöä syntyy yhä enemmän, kun sähkövirtaa riittää hybridikäytössä enemmän. Nyt A-sarjalla sähköinen toimintamatka on jopa yli 70 kilometriä ja koeajon perusteella voi todeta, että pitkälle sillä myös pääsee. Mersun ajoakun latausta on myös viety parempaan suuntaan. Aiemmin akkua pystyi lataamaan 7,4 kilowatin teholla, jolloin se täyttyi vajaassa parissa tunnissa. Nyt latausteho on nostettu 11 kilowattiin, jolloin akun täyttymiseen menee reilu tunti. Alle puolen tunnin kauppareissun aikanakin akkuun saa jo hyvin lisää virtaa. DC-lataus saatavilla lisävarusteena Nyt A-sarjaan on saatavilla lisävarusteena myös 22 kilowatin DC-lataus, joka on erittäin harkinnan arvoinen esimerkiksi silloin, jos kotona ei ole latausmahdollisuutta. Silloin kauppareissun aikana akkua on mahdollista ladata vieläkin enemmän. DC-latausvaihtoehto on myös hyvä silloin, jos ajaa paljon ja pysähdyksiä tulee taajaan, DC-latauksen avulla akku on mahdollista täyttää nopeasti pysähdyksen aikana ja säästää sitä kalliimpaa polttoainetta. DC-latauksen hinta on 660 euroa, jota voi pitää varsin kohtuullisena ottaen huomioon, että sen avulla voi saada selkeää säästöä. Kun Mersun 1,33-litrainen polttomoottori on vielä hyvin pihi, sähkön avulla A-sarjalla voi päästä hyvinkin pieniin kulutuksiin. Hybridillä ajaessa edullista sähköä kannattaa ladata aina kuin mahdollista, jolloin pysyy leikkaamaan kalliin bensiinin kulutusta, sekin tuli selväksi jälleen kerran tässäkin koeajossa. Mercedes osaa tehdä ladattavat hybridit, siitä ei pääse mihinkään. Myös sähkömoottorin tehoa on uudistuneessa A-sarjassa nostettu 75 kilowattiin 80 kilowattiin. Ulkopuolellakin uutta muotoilua A-sarjan voimalinja on varsin toimiva. Auton hybridivoimalinjan yhteisteho on 160 kilowattia eli vajaa 220 hevosvoimaa ja niiden avulla auto liikkuu nätisti ja ripeästi. Ajettavuus on mainiota, ja kuljettajan paikalla istuu mielellään. Ohjaamo on nyt selkeämpi kuin aiemmin, ratti on vaihtunut ja keskikonsolin touch pad on poistunut kokonaan. Touch padille ei tosin ole myöskään mitään tarvetta, sillä kojelaudan näyttöjä ja MBUX-järjestelmää on kätevä käyttää ratin painikkeista tai suoraan kosketusnäytöstä. MBUX:n käytön ratin painikkeista oppii nopeasti. Ulkopuolelta A-sarjaa on tässä vaiheessa myös uudistettu, niin kuin tässä vaiheessa kuuluukin. Keulan ilme on uudistunut merkittävästi, valot ovat madaltuneet ja jäähdyttimen säleikkö on uudistettu ja konepelti on saanut uudet muodot. Auton ilme on muuttunut entistäkin parempaan suuntaan. A-sarja on aina näyttänyt hyvältä ja nyt se näyttää vielä paremmalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattavampi vakiovarustelu Mercedes markkinoi uutta A-sarjaa tällä hetkellä myös niin, että auton vakiovarustelu on parantunut. Toki se on parantunut, ja toki se on ihan luontaista markkinointia tässä vaiheessa, koska auton elinkaari kääntyy nyt ehtoopuolelle ja automalli täytyy pitää houkuttelevana niin pitkään kun sitä valmistetaan. Aiemmin lisävarusteena saatavilla ollut Advance Plus -varustepaketti on nyt tuotu A-sarjaan vakiona, joka tarkoittaa sitä, että Wide Screen -näytöt, Led High Performance -valot ja kaukovaloavustin, sekä paljon muuta on nyt vakiovarusteena. Auton hintaan vaikutus on Mercedeksen mukaan 5 800 euroa. Lisäksi aktiivinen vakionopeudensäädin on tuotu A-sarjaan nyt vakiovarusteeksi. Ihan hyvä uudistus, että perushintaan saa lisää varusteita, sillä A-sarja ei ole mikään edullinen auto. Lähes 70 000 euron auto Moottorin koeajossa ollut mallimerkinnän A 250 e A-sarjalainen on kaikkein kallein versio A-sarjasta ja myös ainoa vaihtoehto, jos ladattavaa hybridiä itselleen kyseisestä mallista mielii. Auton alkaen hinta kyseisellä voimalinjalla on 53 975 euroa ja AMG Line -versiona yli 3 000 euroa enemmän, 57 062 euroa. Koeajetussa autossa oli vielä valtaisasti lisävarusteita, joten koko paketin hinta on yli 67 000 euroa. Sillä hintaa saa kyllä varustetta varusteen perään ja maksimaalisesti myös premiumia, mutta se on valtava hinta pienestä, kompaktin kokoluokan autosta, A-sarja ei kasva kokoa, vaikka hinta nouseekin. Joillekin A-sarjan koko riittää, mutta vajaalla 70 000 eurolla saa kyllä paljon enemmän tilaakin. Lisäksi A-sarjan hintaan ei saa nelivetoa, joka on Suomen talvessa ehdottoman hyvä varuste. Mercedeksen ongelma esimerkiksi A- ja C-sarjassa on se, että jos valitsee bensiinikäyttöisen ladattavan hybridin, joutuu joissain tapauksissa tinkimään nelivedosta. C-sarjan dieselkäyttöisen ladattavan hybridin saa nelivetona sekä farmarikorisena että sedanina ja C-sarjan nelivetoisen bensiinikäyttöisen ladattavan hybridin saa sedan-mallina, mutta ei farmarikorilla. Mercedeksen A-sarja on tällä hetkellä täyttä premiumia niin ajettavuudeltaan kuin varusteiltaan, mutta se maksaa paljon. Mutta siitäkään ei pääse mihinkään, että premium yleensä maksaa. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen 28.4.2023 Muokattu tietoa Mercedeksen C-sarjan ladattavan hybridin nelivedon saatavuudesta. Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line Hinta alkaen 57 062 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 358 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm Vääntö 270 Nm Akku Lataus: Type 2 11 kW (2 x 16A), akuston kapasiteetti 15,6 kWh (teoreettinen) / 11,5 kWh (käytettävissä) Toimintamatka 68 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) / Sähköon kulutus 162 Wh/km (vapaakenttä) CO2-päästöt 24 g/km Mitat pituus 4 419 mm, leveys 1 992 mm, korkeus 1 452 mm, akseliväli 2 729 mm Omamassa: 1 625 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorin teho 80 kW (109 hv), sähkömoottorin suurin vääntö 200 Nm, järjestelmän yhteisteho 160 kW (218 hv), yhteisvääntö 450 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan