Koeajo: Mercedes-Benz Citan tila-auto on selvästi mersumpi Renault
Yhteistyön juuret näkyvät erityisesti korin muodoista, mutta Mercedes-Benz Citan tila-auto tarjoaa juurikin sitä tilaa tähtikeulalla varustettuna. Hyvää: Käytännöllisyys ja tilat. Huonoa: Ei parasta kuitenkaan.
Ravistellaan heti alkuun ranskalaiskameli selästä. Mercedes-Benz Citan tila-auto on pohjimmiltaan Renault Kangoo, mutta eroja on silti runsaasti. Molemmat ovat uusiutuneet hiljattain. Moottori on jo ehtinyt koeajaa Citanin pakettiautoversion, mutta nyt tarkastelemme tila-autoa.
Tällä kertaa tähtikeula kertoo päässeensä vaikuttamaan selvästi viime kertaa enemmän auton kehitykseen ja sitä myöden lopulliseen toteutukseen. Esimerkiksi turvallisuuteen on haluttu panostaa. Stuttgartin omasta keulailmeestä huolimatta sukunäkö on selvä erityisesti sivuprofiilin osalta.
Mercedes-Benz Citan tila-auto
Alkuun tarjolla on korimittana aina lyhyempi L1 ja muut mallit liittyvät joukkoon myöhemmin. Silti matkustamo tuntuu kovin tilavalta, jota runsas korkeus ja peräti 177 millimetriä edeltäjästä kasvanut pituus auttavat.
Ohjaamosta löytyy runsaasti säilytystiloja aina kattoon sijoitettuja lokeroita myöden. Sisätiloista löytyy myös Mercedes-Benzille tunnusomaiset ohjauspyörä, mittaristo, monitoimiviiksi, kojelauta sekä MBUX-käyttöjärjestelmää hyödyntävä tietoviihdejärjestelmä.
Näistä viimeksi mainitun näyttö on toki henkilöautoihin tottuneelle nykymittapuulla pieni, mutta tässä auto- ja hintaluokassa tilanne on toinen. Lisäksi se riittää hyvin Android Auton tai Apple CarPlayn käyttöön, jotka toimivatkin nyt ilahduttavasti langattomasti.
Käytännöllisyys on tämänkaltaisessa autossa etusijalla. Takaistuimille vievät liukuovet ovat mausta riippuen joko raskaat käyttää tai käytettävyydeltään ylivertaiset. Verhoilumateriaalit ovat valmistajan omia, ja niitä jaetaan osin jopa E-sarjan kanssa.
Ainakin millään tavoin keskivertomittoja lähentelevä kuljettaja saa hyvän ajoasennon. Takapenkin ryhdikkäässä istuma-asennossa polvitila ja reisituki riittää keskimittaiselle aikuiselle ja pääntilaa jää suorastaan hulppeasti. Takapenkki käy kyllä kolmelle kapeaksi.
Tavaratila on sillä tavoin kätevä, että sinne ei ole lastauskynnystä ja lattia on verhoiltu joustavalla kumipinnalla, johon ei lika imeydy. Herkästi naarmuuntuva pinta ei kylläkään tule pysymään kovassa käytössä pidemmän päälle erityisen siistinä. Takaistuimet on kaadettavissa kahdessa osassa.
Mallisto numerosarjoina
Koeajossa on niin sanottu Citan 113, joka tarkoittaa 96 kilowatin (131 hv) tehoista bensiinimoottoria. Kahdesta 1,3-litraisesta bensiinimoottorista edullisempi on 75 kilowatin (102 hv) huipputeholla varustettu Citan 110. Tila-autoversion dieselmalli on 70 kilowatin (95 hv) tehoinen Citan 110 CDI.
Mitenkään ylitehoiselta tämä voimakkaampi bensiinimoottorikaan ei autoon tunnu, mutta lisääkään ei missään nimessä enää tarvitse. Kevyempitehoista ajamatta on vaikea arvioida, kuinka tarpeellinen päivitys tämä jykevämpi voimalinja on.
Kuljettaja kepittää kuusipykäläisellä manuaalivaihteistolla tahtia, jolla vaikutetaan myös merkittävästi kulutukseen. Koeajon aikana kulutusmittarin lukema pyöri noin 7 litran tuntumassa 100 kilometriä kohden, jota voi pitää tämän luokan autolle asiallisena suorituksena. Seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto liittyy valikoimaan myöhemmin.
Jousitusmukavuus ja melutaso on jopa yllättävän hyvällä tolalla. Ainoastaan terävät poikkisaumat, kuten sillanylitykset, kolahtavat läpi auton hintaluokan paljastaen. Takapenkkiläiselle matka tuntuu lievästi edessä matkaavia epämukavammalta, joka saattaa vihjata suunnittelusta kuormaus mielessä.
Jouset ja iskunvaimentimet ovatkin Mercedes-Benzin omasta varaosahyllystä. Samoin ovien tiivistystä on parannettu sisartuotteeseen verrattuna äänieristys mielessä. Moottoritiellä rengasmelu on toki edelleen havaittavissa, mutta jälleen ollaan autoluokka huomioiden asiallisen puolella.
Toisaalta auto on muutenkin omimmillaan kaupunkiliikenteessä. Ohjaus on kevyt, mutta kääntöympyrä voisi ehkä olla vieläkin pienempi. Jälkimmäistä voisi ehkä auttaa takavetorakenne.
Citanilla voisi olla eväitä jopa taksikäyttöön kaupunkialueella, vaikka pudotus E-sarjan hyväilevästä mukavuudesta on toki tuntuva. Tässä suhteessa takapenkin kapeus kolmelle lienee eniten rajoittava tekijä, mutta missäpä se leveä olisikaan. Toisaalta hintatasokin on merkittävästi E-sarjaa huokeampi.
Ehkä eräs ongelma merkin imagolle on mainoslause ”the best or nothing”, sillä siinä kisassa Citan jää ilman arpaa. Yksi kumppanuuden kautta tullut lava-auto ymmärrettiin jo lopettaa. Ehkä markkinointiin ei kuitenkaan pidä suhtautua liian vakavasti.