29.1.2020

Ohi on: Mercedes-Benz X-sarjan valmistus päättyy, mutta miksi?

Mercedes-Benz X 250d Power

Idea premium-luokan lava-autosta oli hyvä, mutta Mercedes-Benz X-sarjan toteutus ei riittänyt.

Mercedes-Benz on vahvistanut päättävänsä X-sarjan lava-auton tuotannon toukokuussa. Lava-auton tarinan päättymisestä huhuiltiin jo viime vuoden puolella, syynä auton heikko menekki ja isäntäfirma Daimlerin talouskuuri.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lyhyt tarina

X-sarjan tarina jäi lyhyeksi: malli esiteltiin kesällä 2017, ja kotimaan koeajon ajoimme talvella 2018. Vaikka automallin lyhyeksi jäänyt ikä harmittaa, ei se tullut suurena yllätyksenä. Nissan Navaraan perustuvana X-sarja oli karu outolintu muuten niin hienostuneessa Mercedes-Benzin mallistossa. Erityisesti kritisoimme Nissan-taustaista karkeaa nelisylinteristä dieselmoottoria autossa, jonka hinta oli melko huomattavasti Volkswagen Amarok V6:tta korkeampi.

Helpotusta tilanteeseen saatiin kesällä 2018, kun mallisto laajeni saksalaisvalmistajan omalla V6-moottorilla ja voimansiirrolla varustetulla X350d 4Maticilla. Mainittu V6-versio onkin nykyisin ainoa, joka löytyy valmistajan hinnastosta esimerkiksi Suomessa ja Saksassa.

Miksi näin kävi?

Miksi X-sarja sitten ei menestynyt? Alkuperäisessä koeajossamme totesimme, ettei se ole huono auto, mutta se on huono Mercedes-Benz. Esimerkiksi valmistajalle perinteinen monitoimiviiksi ei toiminut aivan samalla logiikalla, kuin konsernin muissa malleissa. Syy tähän oli Navarasta periytyvässä sähköjärjestelmässä, joka ei aivan venynyt mersumaiseen käytökseen. Mercedes-lisähintaa maksanut ei siis saanut aivan Mercedeksen kaltaista autoa. Etenkin nelisylinterisellä moottorilla X-sarja lähinnä muistutti siitä, miten hyvä perustyökalu pinnan alta löytynyt Nissan Navara on.

Historian toistoa

Alfa Romeo Arna

Tietyllä tavalla X-sarja tuo mieleen Nissanin aiemman yhteistyöprojektin, Alfa Romeo Arnan. Yhdistelmä Alfa Romeon bokserimoottoria ja Nissan Cherryn koria piti tarjota houkutteleva perheauto italialaisille ja helpottaa japanilaisten tunkeutumista priotektionistisille eurooppalaismarkkinoille. Lopputulos oli yhdistelmä japanilaista jännittävyyttä ja italialaista laatua. Tuotanto päättyi neljässä vuodessa.

Aika näyttää, tuleeko Mercedes-Benz X-sarjasta Arnan kaltainen kulttiauto: harvinaiseksi jäänyt outolintu, jonka mielenkiinto piilee sen hyvin erikoisessa tarinassa osana Mercedes-Benzin historiaa.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat