4.4.2022

Koeajo: Mercedes-Benz Citan tila-auto on selvästi mersumpi Renault

Mercedes-Benz Citan Tila-auto 113 KB Normaali L1

Yhteistyön juuret näkyvät erityisesti korin muodoista, mutta Mercedes-Benz Citan tila-auto tarjoaa juurikin sitä tilaa tähtikeulalla varustettuna. Hyvää: Käytännöllisyys ja tilat. Huonoa: Ei parasta kuitenkaan.

Ravistellaan heti alkuun ranskalaiskameli selästä. Mercedes-Benz Citan tila-auto on pohjimmiltaan Renault Kangoo, mutta eroja on silti runsaasti. Molemmat ovat uusiutuneet hiljattain. Moottori on jo ehtinyt koeajaa Citanin pakettiautoversion, mutta nyt tarkastelemme tila-autoa.

Tällä kertaa tähtikeula kertoo päässeensä vaikuttamaan selvästi viime kertaa enemmän auton kehitykseen ja sitä myöden lopulliseen toteutukseen. Esimerkiksi turvallisuuteen on haluttu panostaa. Stuttgartin omasta keulailmeestä huolimatta sukunäkö on selvä erityisesti sivuprofiilin osalta.

Mercedes-Benz Citan Tourer

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz Citan tila-auto

Alkuun tarjolla on korimittana aina lyhyempi L1 ja muut mallit liittyvät joukkoon myöhemmin. Silti matkustamo tuntuu kovin tilavalta, jota runsas korkeus ja peräti 177 millimetriä edeltäjästä kasvanut pituus auttavat.

Ohjaamosta löytyy runsaasti säilytystiloja aina kattoon sijoitettuja lokeroita myöden. Sisätiloista löytyy myös Mercedes-Benzille tunnusomaiset ohjauspyörä, mittaristo, monitoimiviiksi, kojelauta sekä MBUX-käyttöjärjestelmää hyödyntävä tietoviihdejärjestelmä.

Näistä viimeksi mainitun näyttö on toki henkilöautoihin tottuneelle nykymittapuulla pieni, mutta tässä auto- ja hintaluokassa tilanne on toinen. Lisäksi se riittää hyvin Android Auton tai Apple CarPlayn käyttöön, jotka toimivatkin nyt ilahduttavasti langattomasti.

Käytännöllisyys on tämänkaltaisessa autossa etusijalla. Takaistuimille vievät liukuovet ovat mausta riippuen joko raskaat käyttää tai käytettävyydeltään ylivertaiset. Verhoilumateriaalit ovat valmistajan omia, ja niitä jaetaan osin jopa E-sarjan kanssa.

Ainakin millään tavoin keskivertomittoja lähentelevä kuljettaja saa hyvän ajoasennon. Takapenkin ryhdikkäässä istuma-asennossa polvitila ja reisituki riittää keskimittaiselle aikuiselle ja pääntilaa jää suorastaan hulppeasti. Takapenkki käy kyllä kolmelle kapeaksi.

Tavaratila on sillä tavoin kätevä, että sinne ei ole lastauskynnystä ja lattia on verhoiltu joustavalla kumipinnalla, johon ei lika imeydy. Herkästi naarmuuntuva pinta ei kylläkään tule pysymään kovassa käytössä pidemmän päälle erityisen siistinä. Takaistuimet on kaadettavissa kahdessa osassa.

Mercedes-Benz Citan Tila-auto 113 KB Normaali L1

Mallisto numerosarjoina

Koeajossa on niin sanottu Citan 113, joka tarkoittaa 96 kilowatin (131 hv) tehoista bensiinimoottoria. Kahdesta 1,3-litraisesta bensiinimoottorista edullisempi on 75 kilowatin (102 hv) huipputeholla varustettu Citan 110. Tila-autoversion dieselmalli on 70 kilowatin (95 hv) tehoinen Citan 110 CDI.

Mitenkään ylitehoiselta tämä voimakkaampi bensiinimoottorikaan ei autoon tunnu, mutta lisääkään ei missään nimessä enää tarvitse. Kevyempitehoista ajamatta on vaikea arvioida, kuinka tarpeellinen päivitys tämä jykevämpi voimalinja on.

Mercedes-Benz Citan Tila-auto 113 KB Normaali L1

Kuljettaja kepittää kuusipykäläisellä manuaalivaihteistolla tahtia, jolla vaikutetaan myös merkittävästi kulutukseen. Koeajon aikana kulutusmittarin lukema pyöri noin 7 litran tuntumassa 100 kilometriä kohden, jota voi pitää tämän luokan autolle asiallisena suorituksena. Seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto liittyy valikoimaan myöhemmin.

Jousitusmukavuus ja melutaso on jopa yllättävän hyvällä tolalla. Ainoastaan terävät poikkisaumat, kuten sillanylitykset, kolahtavat läpi auton hintaluokan paljastaen. Takapenkkiläiselle matka tuntuu lievästi edessä matkaavia epämukavammalta, joka saattaa vihjata suunnittelusta kuormaus mielessä.

Mercedes-Benz Citan Tila-auto 113 KB Normaali L1

Jouset ja iskunvaimentimet ovatkin Mercedes-Benzin omasta varaosahyllystä. Samoin ovien tiivistystä on parannettu sisartuotteeseen verrattuna äänieristys mielessä. Moottoritiellä rengasmelu on toki edelleen havaittavissa, mutta jälleen ollaan autoluokka huomioiden asiallisen puolella.

Toisaalta auto on muutenkin omimmillaan kaupunkiliikenteessä. Ohjaus on kevyt, mutta kääntöympyrä voisi ehkä olla vieläkin pienempi. Jälkimmäistä voisi ehkä auttaa takavetorakenne.

Mercedes-Benz Citan Tila-auto 113 KB Normaali L1

Citanilla voisi olla eväitä jopa taksikäyttöön kaupunkialueella, vaikka pudotus E-sarjan hyväilevästä mukavuudesta on toki tuntuva. Tässä suhteessa takapenkin kapeus kolmelle lienee eniten rajoittava tekijä, mutta missäpä se leveä olisikaan. Toisaalta hintatasokin on merkittävästi E-sarjaa huokeampi.

Ehkä eräs ongelma merkin imagolle on mainoslause ”the best or nothing”, sillä siinä kisassa Citan jää ilman arpaa. Yksi kumppanuuden kautta tullut lava-auto ymmärrettiin jo lopettaa. Ehkä markkinointiin ei kuitenkaan pidä suhtautua liian vakavasti.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Mercedes-Benz Citan Tila-auto 113 KB Normaali L1

Hinta alkaen

32 975 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 168 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (131 hv), 5000 r/min

Vääntö

240 Nm (1600 r/min)

Vääntö

240 Nm (1600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,0 s

Huippunopeus

183 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,8 (yhd.)

CO2-päästöt

153 g/km

Mitat

pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1832 mm, akseliväli 2716 mm
Tavaratila: 520 l
Omamassa: 1715 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia