26.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300 de T – dieselin ja sähkön menestyksekäs liitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkisissa keskusteluissa sähkö ja diesel voidaan nähdä vastakohtina, mutta Mercedes-Benz E 300 de T:ssä ne vain täydentävät toisiaan. Hyvää: taloudellisuus, suorituskyky, vaivattomuus, mukavuus. Huonoa: Tavaratilan kyhmy. Ladattavista hybrideistä voi olla montaa mieltä. Arkiajon paikallispäästöttömyys on hyve, jonka toteutumisesta jää suuri vastuu loppukäyttäjälle. Toteutuksissakin on suuria eroja, ja joskus todelliset kulutukset akun loputtua saavat näkemään vihreän sijaan punaista. Mercedes-Benz teki rohkean ratkaisun uudistaessaan lataushybrimallistonsa viime vuoden lopulla: EQ Power -tuotenimen alle esiteltiin sekä bensiini- että dieselkäyttöisiä malleja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toisiaan tukevat Uutuuksista saatiin lupaavaa esimakua jo vuosi sitten ensikoeajoilla Stuttgartissa. Ennakkovaikutelmat osoittautuivat oikeiksi, kun Mercedes-Benz E 300 de EQ Power saapui kotimaan koeajoon. Hienostuneen ja taloudellisen dieselin sekä sähkön yhdistelmä vahvistaa ja tukee toisiaan: ohituksissa 194-hevosvoimainen diesel saa tukea 122-hevosvoimaiselta sähkömoottorilta (yhteisteho 306 hv), matka-ajossa edetään dieselillä ja useimpien autoilijoiden arkirutiinit hoituvat sähköisesti ilman turhaa polttomoottorin kylmäkäynnistelyä. Kehujen taustalla on teorian ja käytännön kohtaaminen: pääsimme Mercedes-Benz 300 de:llä sähköllä 49 kilometriä moottoriliikenne- ja taajamaolosuhteissa, ja akun loputtua auto etenee suunnilleen yhtä taloudellisesti kuin tavallinen E 220d. Ajohetkellä ulkoilman lämpötila oli 11 astetta. Sähkömoottorin teho riittää hyvin vaivattomaan ajamiseen, eikä tahatonta polttomoottorin käynnistymistä tarvitse varoa. Viimeisteltyä sähköä Sähköajo perustuu 13,5 kilowattituntiseen litiumioniakkuun. Kotitöpselistä se täyttyy 2,3 kilowatin teholla (10 A) vajaassa kuudessa tunnissa. Kotilatausasemalla tai julkisissa latauspisteissä teho nousee 7,4 kilowattiin (2x16A), jolloin lataus kestää alle 2 tuntia. Latausportti löytyy yhä auton oikeasta takanurkasta. Ympärivuotista sähkökäyttöä helpottaa Mercedes-Benzin etähallintaohjelmisto, jolla auton voi ohjata lämpiämään ennen matkaa. Myös hybridijärjestelmää voi opastaa säästämään akun varausta tai lataamaan sitä polttomoottorilla matkan aikana. Toiminnot ovat käteviä erikoistilanteissa, kuten johonkin polttomoottoreilta kiellettyyn keskieurooppalaiseen ydinkeskustaan ajaessa, mutta eniten käyttöä tulee automaattiselle hybridiasetukselle ja täyssähkötilalle. Kahdesta voimanlähteestä pyritään ottamaan mahdollisimman paljon irti teknologian avulla: auto ohjeistaa kuljettajaa keventämään kaasupoljinta rajoituksen muuttuessa, ja osaapa E 300 de hyödyntää maaston muotojakin oman energiapolitiikan ohjauksessa – tästä tosin lienee hyötyä lähinnä kesälomareissuilla Norjaan tai Alpeille. Valmistajan mukaan sähkövoimalinjaa voidaan myös hyödyntää dieselin hiukkassuodattimen puhdistukseen: moottoria voidaan lämmittää kuormittamalla sitä akun latauksella. Käyttäjälle tavallinen Akkukyhmy asettuu taka-akselin päälle, mutta takaistuimet kaatuvat tavallisen E-sarjan farmarin tapaan. Liikaa hybridipuolesta auto ei huuda: mittariston infografiikoita, latausporttia tai ajotilakytkintä vaille auto on kuin tavallinen dieselkäyttöinen E-mersu. Polttoainesäiliökin vetää 60 litraa dieseliä, joten turhan usein tankilla ei tarvitse käydä. Oikeastaan ainoa moite kohdistuukin keskellä tavaratilaa pullottavaan akkukyhmyyn: on mielipiteistä ja tarpeista kiinni, onko se vain kauneushaitta vai oikeasti valintavaa'an toiseen vaihtoehtoon kääntävä seikka. Ajettavuudessa hybridivoimalinjaa ei juuri huomaa: taka-akseli kantaa tavaratilassa lepäävän akun massan hienosti, ja sähkömoottorin yhdistäminen 9-vaihteiseen automaattiin on tehty positiivisen huomaamattomasti. Vaikka noin 600 kilometrin mittaisesta koeajosta muodostuikin vahvasti moottoritiepainotteinen, ja siten ladattavalle hybridille epäedullinen, asettuivat lopulliset kulutuslukemat noin 3,5 litraan ja 11,8 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden. Ei huono tulos perhefarkulle, joka tarvittaessa myös saavuttaa satasen vauhdin 6,0 sekunnissa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz 300 de T A Business Avantgarde Edition EQ Power Hinta alkaen 63 817 € Moottori Ladattava hybridi, dieselmoottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto, polttomoottori 143 kW (194 hv), sähkömoottori 90 kW (122 hv) Teho 225 kW (306 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Akku 13,5 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4935 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2939 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle