26.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300 de T – dieselin ja sähkön menestyksekäs liitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkisissa keskusteluissa sähkö ja diesel voidaan nähdä vastakohtina, mutta Mercedes-Benz E 300 de T:ssä ne vain täydentävät toisiaan. Hyvää: taloudellisuus, suorituskyky, vaivattomuus, mukavuus. Huonoa: Tavaratilan kyhmy. Ladattavista hybrideistä voi olla montaa mieltä. Arkiajon paikallispäästöttömyys on hyve, jonka toteutumisesta jää suuri vastuu loppukäyttäjälle. Toteutuksissakin on suuria eroja, ja joskus todelliset kulutukset akun loputtua saavat näkemään vihreän sijaan punaista.Mercedes-Benz teki rohkean ratkaisun uudistaessaan lataushybrimallistonsa viime vuoden lopulla: EQ Power -tuotenimen alle esiteltiin sekä bensiini- että dieselkäyttöisiä malleja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisiaan tukevatUutuuksista saatiin lupaavaa esimakua jo vuosi sitten ensikoeajoilla Stuttgartissa. Ennakkovaikutelmat osoittautuivat oikeiksi, kun Mercedes-Benz E 300 de EQ Power saapui kotimaan koeajoon. Hienostuneen ja taloudellisen dieselin sekä sähkön yhdistelmä vahvistaa ja tukee toisiaan: ohituksissa 194-hevosvoimainen diesel saa tukea 122-hevosvoimaiselta sähkömoottorilta (yhteisteho 306 hv), matka-ajossa edetään dieselillä ja useimpien autoilijoiden arkirutiinit hoituvat sähköisesti ilman turhaa polttomoottorin kylmäkäynnistelyä.Kehujen taustalla on teorian ja käytännön kohtaaminen: pääsimme Mercedes-Benz 300 de:llä sähköllä 49 kilometriä moottoriliikenne- ja taajamaolosuhteissa, ja akun loputtua auto etenee suunnilleen yhtä taloudellisesti kuin tavallinen E 220d. Ajohetkellä ulkoilman lämpötila oli 11 astetta. Sähkömoottorin teho riittää hyvin vaivattomaan ajamiseen, eikä tahatonta polttomoottorin käynnistymistä tarvitse varoa.Viimeisteltyä sähköäSähköajo perustuu 13,5 kilowattituntiseen litiumioniakkuun. Kotitöpselistä se täyttyy 2,3 kilowatin teholla (10 A) vajaassa kuudessa tunnissa. Kotilatausasemalla tai julkisissa latauspisteissä teho nousee 7,4 kilowattiin (2x16A), jolloin lataus kestää alle 2 tuntia. Latausportti löytyy yhä auton oikeasta takanurkasta.Ympärivuotista sähkökäyttöä helpottaa Mercedes-Benzin etähallintaohjelmisto, jolla auton voi ohjata lämpiämään ennen matkaa. Myös hybridijärjestelmää voi opastaa säästämään akun varausta tai lataamaan sitä polttomoottorilla matkan aikana. Toiminnot ovat käteviä erikoistilanteissa, kuten johonkin polttomoottoreilta kiellettyyn keskieurooppalaiseen ydinkeskustaan ajaessa, mutta eniten käyttöä tulee automaattiselle hybridiasetukselle ja täyssähkötilalle.Kahdesta voimanlähteestä pyritään ottamaan mahdollisimman paljon irti teknologian avulla: auto ohjeistaa kuljettajaa keventämään kaasupoljinta rajoituksen muuttuessa, ja osaapa E 300 de hyödyntää maaston muotojakin oman energiapolitiikan ohjauksessa – tästä tosin lienee hyötyä lähinnä kesälomareissuilla Norjaan tai Alpeille. Valmistajan mukaan sähkövoimalinjaa voidaan myös hyödyntää dieselin hiukkassuodattimen puhdistukseen: moottoria voidaan lämmittää kuormittamalla sitä akun latauksella.Käyttäjälle tavallinenAkkukyhmy asettuu taka-akselin päälle, mutta takaistuimet kaatuvat tavallisen E-sarjan farmarin tapaan.Liikaa hybridipuolesta auto ei huuda: mittariston infografiikoita, latausporttia tai ajotilakytkintä vaille auto on kuin tavallinen dieselkäyttöinen E-mersu. Polttoainesäiliökin vetää 60 litraa dieseliä, joten turhan usein tankilla ei tarvitse käydä. Oikeastaan ainoa moite kohdistuukin keskellä tavaratilaa pullottavaan akkukyhmyyn: on mielipiteistä ja tarpeista kiinni, onko se vain kauneushaitta vai oikeasti valintavaa'an toiseen vaihtoehtoon kääntävä seikka. Ajettavuudessa hybridivoimalinjaa ei juuri huomaa: taka-akseli kantaa tavaratilassa lepäävän akun massan hienosti, ja sähkömoottorin yhdistäminen 9-vaihteiseen automaattiin on tehty positiivisen huomaamattomasti.Vaikka noin 600 kilometrin mittaisesta koeajosta muodostuikin vahvasti moottoritiepainotteinen, ja siten ladattavalle hybridille epäedullinen, asettuivat lopulliset kulutuslukemat noin 3,5 litraan ja 11,8 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden. Ei huono tulos perhefarkulle, joka tarvittaessa myös saavuttaa satasen vauhdin 6,0 sekunnissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz 300 de T A Business Avantgarde Edition EQ Power Hinta alkaen 63 817 € Moottori Ladattava hybridi, dieselmoottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto, polttomoottori 143 kW (194 hv), sähkömoottori 90 kW (122 hv) Teho 225 kW (306 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Akku 13,5 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4935 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2939 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?