Ajoneuvot | Koeajo | 26.8.2019

Koeajo: Mercedes-Benz E 300 de T – dieselin ja sähkön menestyksekäs liitto

A Business Avantgarde Edition EQ Power

Julkisissa keskusteluissa sähkö ja diesel voidaan nähdä vastakohtina, mutta Mercedes-Benz E 300 de T:ssä ne vain täydentävät toisiaan. Hyvää: taloudellisuus, suorituskyky, vaivattomuus, mukavuus. Huonoa: Tavaratilan kyhmy.

Jaa artikkeli

Ladattavista hybrideistä voi olla montaa mieltä. Arkiajon paikallispäästöttömyys on hyve, jonka toteutumisesta jää suuri vastuu loppukäyttäjälle. Toteutuksissakin on suuria eroja, ja joskus todelliset kulutukset akun loputtua saavat näkemään vihreän sijaan punaista.

Mercedes-Benz teki rohkean ratkaisun uudistaessaan lataushybrimallistonsa viime vuoden lopulla: EQ Power -tuotenimen alle esiteltiin sekä bensiini- että dieselkäyttöisiä malleja.

Mercedes-Benz E 300 de

Toisiaan tukevat

Uutuuksista saatiin lupaavaa esimakua jo vuosi sitten ensikoeajoilla Stuttgartissa. Ennakkovaikutelmat osoittautuivat oikeiksi, kun Mercedes-Benz E 300 de EQ Power saapui kotimaan koeajoon. Hienostuneen ja taloudellisen dieselin sekä sähkön yhdistelmä vahvistaa ja tukee toisiaan: ohituksissa 194-hevosvoimainen diesel saa tukea 122-hevosvoimaiselta sähkömoottorilta (yhteisteho 306 hv), matka-ajossa edetään dieselillä ja useimpien autoilijoiden arkirutiinit hoituvat sähköisesti ilman turhaa polttomoottorin kylmäkäynnistelyä.

Mercedes-Benz E 300 de

Kehujen taustalla on teorian ja käytännön kohtaaminen: pääsimme Mercedes-Benz 300 de:llä sähköllä 49 kilometriä moottoriliikenne- ja taajamaolosuhteissa, ja akun loputtua auto etenee suunnilleen yhtä taloudellisesti kuin tavallinen E 220d. Ajohetkellä ulkoilman lämpötila oli 11 astetta. Sähkömoottorin teho riittää hyvin vaivattomaan ajamiseen, eikä tahatonta polttomoottorin käynnistymistä tarvitse varoa.

Viimeisteltyä sähköä

Sähköajo perustuu 13,5 kilowattituntiseen litiumioniakkuun. Kotitöpselistä se täyttyy 2,3 kilowatin teholla (10 A) vajaassa kuudessa tunnissa. Kotilatausasemalla tai julkisissa latauspisteissä teho nousee 7,4 kilowattiin (2x16A), jolloin lataus kestää alle 2 tuntia. Latausportti löytyy yhä auton oikeasta takanurkasta.

Mercedes-Benz E 300 de

Ympärivuotista sähkökäyttöä helpottaa Mercedes-Benzin etähallintaohjelmisto, jolla auton voi ohjata lämpiämään ennen matkaa. Myös hybridijärjestelmää voi opastaa säästämään akun varausta tai lataamaan sitä polttomoottorilla matkan aikana. Toiminnot ovat käteviä erikoistilanteissa, kuten johonkin polttomoottoreilta kiellettyyn keskieurooppalaiseen ydinkeskustaan ajaessa, mutta eniten käyttöä tulee automaattiselle hybridiasetukselle ja täyssähkötilalle.

Mercedes-Benz E 300 de

Kahdesta voimanlähteestä pyritään ottamaan mahdollisimman paljon irti teknologian avulla: auto ohjeistaa kuljettajaa keventämään kaasupoljinta rajoituksen muuttuessa, ja osaapa E 300 de hyödyntää maaston muotojakin oman energiapolitiikan ohjauksessa – tästä tosin lienee hyötyä lähinnä kesälomareissuilla Norjaan tai Alpeille. Valmistajan mukaan sähkövoimalinjaa voidaan myös hyödyntää dieselin hiukkassuodattimen puhdistukseen: moottoria voidaan lämmittää kuormittamalla sitä akun latauksella.

Käyttäjälle tavallinen

Mercedes-Benz E 300 de

Akkukyhmy asettuu taka-akselin päälle, mutta takaistuimet kaatuvat tavallisen E-sarjan farmarin tapaan.

Liikaa hybridipuolesta auto ei huuda: mittariston infografiikoita, latausporttia tai ajotilakytkintä vaille auto on kuin tavallinen dieselkäyttöinen E-mersu. Polttoainesäiliökin vetää 60 litraa dieseliä, joten turhan usein tankilla ei tarvitse käydä. Oikeastaan ainoa moite kohdistuukin keskellä tavaratilaa pullottavaan akkukyhmyyn: on mielipiteistä ja tarpeista kiinni, onko se vain kauneushaitta vai oikeasti valintavaa’an toiseen vaihtoehtoon kääntävä seikka.

Ajettavuudessa hybridivoimalinjaa ei juuri huomaa: taka-akseli kantaa tavaratilassa lepäävän akun massan hienosti, ja sähkömoottorin yhdistäminen 9-vaihteiseen automaattiin on tehty positiivisen huomaamattomasti.

Vaikka noin 600 kilometrin mittaisesta koeajosta muodostuikin vahvasti moottoritiepainotteinen, ja siten ladattavalle hybridille epäedullinen, asettuivat lopulliset kulutuslukemat noin 3,5 litraan ja 11,8 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden. Ei huono tulos perhefarkulle, joka tarvittaessa myös saavuttaa satasen vauhdin 6,0 sekunnissa.

Jaa artikkeli

Keskustelu