26.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 300 de T – dieselin ja sähkön menestyksekäs liitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Julkisissa keskusteluissa sähkö ja diesel voidaan nähdä vastakohtina, mutta Mercedes-Benz E 300 de T:ssä ne vain täydentävät toisiaan. Hyvää: taloudellisuus, suorituskyky, vaivattomuus, mukavuus. Huonoa: Tavaratilan kyhmy. Ladattavista hybrideistä voi olla montaa mieltä. Arkiajon paikallispäästöttömyys on hyve, jonka toteutumisesta jää suuri vastuu loppukäyttäjälle. Toteutuksissakin on suuria eroja, ja joskus todelliset kulutukset akun loputtua saavat näkemään vihreän sijaan punaista.Mercedes-Benz teki rohkean ratkaisun uudistaessaan lataushybrimallistonsa viime vuoden lopulla: EQ Power -tuotenimen alle esiteltiin sekä bensiini- että dieselkäyttöisiä malleja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToisiaan tukevatUutuuksista saatiin lupaavaa esimakua jo vuosi sitten ensikoeajoilla Stuttgartissa. Ennakkovaikutelmat osoittautuivat oikeiksi, kun Mercedes-Benz E 300 de EQ Power saapui kotimaan koeajoon. Hienostuneen ja taloudellisen dieselin sekä sähkön yhdistelmä vahvistaa ja tukee toisiaan: ohituksissa 194-hevosvoimainen diesel saa tukea 122-hevosvoimaiselta sähkömoottorilta (yhteisteho 306 hv), matka-ajossa edetään dieselillä ja useimpien autoilijoiden arkirutiinit hoituvat sähköisesti ilman turhaa polttomoottorin kylmäkäynnistelyä.Kehujen taustalla on teorian ja käytännön kohtaaminen: pääsimme Mercedes-Benz 300 de:llä sähköllä 49 kilometriä moottoriliikenne- ja taajamaolosuhteissa, ja akun loputtua auto etenee suunnilleen yhtä taloudellisesti kuin tavallinen E 220d. Ajohetkellä ulkoilman lämpötila oli 11 astetta. Sähkömoottorin teho riittää hyvin vaivattomaan ajamiseen, eikä tahatonta polttomoottorin käynnistymistä tarvitse varoa.Viimeisteltyä sähköäSähköajo perustuu 13,5 kilowattituntiseen litiumioniakkuun. Kotitöpselistä se täyttyy 2,3 kilowatin teholla (10 A) vajaassa kuudessa tunnissa. Kotilatausasemalla tai julkisissa latauspisteissä teho nousee 7,4 kilowattiin (2x16A), jolloin lataus kestää alle 2 tuntia. Latausportti löytyy yhä auton oikeasta takanurkasta.Ympärivuotista sähkökäyttöä helpottaa Mercedes-Benzin etähallintaohjelmisto, jolla auton voi ohjata lämpiämään ennen matkaa. Myös hybridijärjestelmää voi opastaa säästämään akun varausta tai lataamaan sitä polttomoottorilla matkan aikana. Toiminnot ovat käteviä erikoistilanteissa, kuten johonkin polttomoottoreilta kiellettyyn keskieurooppalaiseen ydinkeskustaan ajaessa, mutta eniten käyttöä tulee automaattiselle hybridiasetukselle ja täyssähkötilalle.Kahdesta voimanlähteestä pyritään ottamaan mahdollisimman paljon irti teknologian avulla: auto ohjeistaa kuljettajaa keventämään kaasupoljinta rajoituksen muuttuessa, ja osaapa E 300 de hyödyntää maaston muotojakin oman energiapolitiikan ohjauksessa – tästä tosin lienee hyötyä lähinnä kesälomareissuilla Norjaan tai Alpeille. Valmistajan mukaan sähkövoimalinjaa voidaan myös hyödyntää dieselin hiukkassuodattimen puhdistukseen: moottoria voidaan lämmittää kuormittamalla sitä akun latauksella.Käyttäjälle tavallinenAkkukyhmy asettuu taka-akselin päälle, mutta takaistuimet kaatuvat tavallisen E-sarjan farmarin tapaan.Liikaa hybridipuolesta auto ei huuda: mittariston infografiikoita, latausporttia tai ajotilakytkintä vaille auto on kuin tavallinen dieselkäyttöinen E-mersu. Polttoainesäiliökin vetää 60 litraa dieseliä, joten turhan usein tankilla ei tarvitse käydä. Oikeastaan ainoa moite kohdistuukin keskellä tavaratilaa pullottavaan akkukyhmyyn: on mielipiteistä ja tarpeista kiinni, onko se vain kauneushaitta vai oikeasti valintavaa'an toiseen vaihtoehtoon kääntävä seikka. Ajettavuudessa hybridivoimalinjaa ei juuri huomaa: taka-akseli kantaa tavaratilassa lepäävän akun massan hienosti, ja sähkömoottorin yhdistäminen 9-vaihteiseen automaattiin on tehty positiivisen huomaamattomasti.Vaikka noin 600 kilometrin mittaisesta koeajosta muodostuikin vahvasti moottoritiepainotteinen, ja siten ladattavalle hybridille epäedullinen, asettuivat lopulliset kulutuslukemat noin 3,5 litraan ja 11,8 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden. Ei huono tulos perhefarkulle, joka tarvittaessa myös saavuttaa satasen vauhdin 6,0 sekunnissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz 300 de T A Business Avantgarde Edition EQ Power Hinta alkaen 63 817 € Moottori Ladattava hybridi, dieselmoottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto, polttomoottori 143 kW (194 hv), sähkömoottori 90 kW (122 hv) Teho 225 kW (306 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Akku 13,5 kWh Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4935 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2939 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla