2.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nelivedon vahvistama Jaguar XE AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kangista Jaguar XE AWD:n käytöstä. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: sisätilat, karkea ja ponneton moottori. Vaikka hyvin pieni osa maailman automarkkinoista sijaitsee neljän vuodenajan alueilla, on nelivedosta tullut uskottavuuskysymys monille autonvalmistajille. Nelivetoisen Jaguar XE AWD:n myötä Jaguar liittyy kaikki mallinsa nelivetoisena tarjoavien merkkien joukkoon.Muoti on suomalaisen voitto. Vaikka takavetoiset urheilusedanit ovat upeita ajaa kesäasvaltilla ja tarjoavat lapsettavaa riemua ensilumilla, alkaa liikennevaloissa sutiminen vähitellen kyllästyttää.Eikä neliveto kangista ketterää takavetoa kankeaksi tankiksi. Jaguarin IDD-neliveto on BMW xDriven tapaan takavetopohjainen järjestelmä, joka tarpeen vaatiessa ohjaa vetoa etupyörille sähköohjatun monilevykytkimen kautta.Keväällä Itävallassa saadut ensikokemukset Jaguar XE 20d AWD:stä eivät muuttuneet auton saavuttua Suomeen. Kuivalla syysasvaltilla Jaguar kääntyy hanakasti mutkiin. Puskemisesta ei ole tietoakaan. Toistaiseksi nelivetoa ei saa muiden moottoreiden yhteyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuutena urheilullisuusPitävällä pinnalla nelivedon toimintaa on vaikea huomata, sillä Jaguarin 180 hevosvoimaisen dieselmoottorin anti ei riitä haastamaan takarenkaiden pitoa.Kyse on sekä takarenkaiden hyvästä vetopidosta, nelivedon ennakoivasta toiminnasta ja moottori-vaihteistopaketin numeroarvoja vaisummasta suorituskyvystä. Tunnelmaa latistaa dieselin käyntiääni, joka on yhdistelmä raksutusta ja mylvintää.Koeajettu R-Sport edustaa Jaguar XE:n parhaita puolia. Nahka-kangas -verhoilu sopii menevään tyyliin, ja sähkösäätöiset urheiluistuimet tarjoavat huomattavasti perusistuinta paremman ajoasennon. 18-tuumaiset vanteet ja urheilualusta tekevät XE:lle hyvää. Urheilullisesta ajettavuudesta saadaan kaikki irti, eikä kulku ole ainakaan perusmallia epämukavampaa.Takavetoisten XE-mallien tapaan suurimmaksi heikkoudeksi jää sisusta. Kojelaudan kovat muovit ja karun pelkistetyt linjat antavat saksalaisserkuille valtavan etumatkan.Edullisimmillaan nelivetoisen Jaguar XE:n rattiin pääsee Business-hinnoiteltuna 45 802 eurolla. Koejettu R-Sport -painos alkaa 51 046 eurolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d AWD R-Sport Aut Hinta alkaen 51 046 € Moottori Dieselmoottori, 1 999 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4 000 r/min Vääntö 430 Nm (1 750–2 500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?