2.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nelivedon vahvistama Jaguar XE AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kangista Jaguar XE AWD:n käytöstä. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: sisätilat, karkea ja ponneton moottori. Vaikka hyvin pieni osa maailman automarkkinoista sijaitsee neljän vuodenajan alueilla, on nelivedosta tullut uskottavuuskysymys monille autonvalmistajille. Nelivetoisen Jaguar XE AWD:n myötä Jaguar liittyy kaikki mallinsa nelivetoisena tarjoavien merkkien joukkoon. Muoti on suomalaisen voitto. Vaikka takavetoiset urheilusedanit ovat upeita ajaa kesäasvaltilla ja tarjoavat lapsettavaa riemua ensilumilla, alkaa liikennevaloissa sutiminen vähitellen kyllästyttää. Eikä neliveto kangista ketterää takavetoa kankeaksi tankiksi. Jaguarin IDD-neliveto on BMW xDriven tapaan takavetopohjainen järjestelmä, joka tarpeen vaatiessa ohjaa vetoa etupyörille sähköohjatun monilevykytkimen kautta. Keväällä Itävallassa saadut ensikokemukset Jaguar XE 20d AWD:stä eivät muuttuneet auton saavuttua Suomeen. Kuivalla syysasvaltilla Jaguar kääntyy hanakasti mutkiin. Puskemisesta ei ole tietoakaan. Toistaiseksi nelivetoa ei saa muiden moottoreiden yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvuutena urheilullisuus Pitävällä pinnalla nelivedon toimintaa on vaikea huomata, sillä Jaguarin 180 hevosvoimaisen dieselmoottorin anti ei riitä haastamaan takarenkaiden pitoa. Kyse on sekä takarenkaiden hyvästä vetopidosta, nelivedon ennakoivasta toiminnasta ja moottori-vaihteistopaketin numeroarvoja vaisummasta suorituskyvystä. Tunnelmaa latistaa dieselin käyntiääni, joka on yhdistelmä raksutusta ja mylvintää. Koeajettu R-Sport edustaa Jaguar XE:n parhaita puolia. Nahka-kangas -verhoilu sopii menevään tyyliin, ja sähkösäätöiset urheiluistuimet tarjoavat huomattavasti perusistuinta paremman ajoasennon. 18-tuumaiset vanteet ja urheilualusta tekevät XE:lle hyvää. Urheilullisesta ajettavuudesta saadaan kaikki irti, eikä kulku ole ainakaan perusmallia epämukavampaa. Takavetoisten XE-mallien tapaan suurimmaksi heikkoudeksi jää sisusta. Kojelaudan kovat muovit ja karun pelkistetyt linjat antavat saksalaisserkuille valtavan etumatkan. Edullisimmillaan nelivetoisen Jaguar XE:n rattiin pääsee Business-hinnoiteltuna 45 802 eurolla. Koejettu R-Sport -painos alkaa 51 046 eurolla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d AWD R-Sport Aut Hinta alkaen 51 046 € Moottori Dieselmoottori, 1 999 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4 000 r/min Vääntö 430 Nm (1 750–2 500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?