2.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nelivedon vahvistama Jaguar XE AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kangista Jaguar XE AWD:n käytöstä. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: sisätilat, karkea ja ponneton moottori. Vaikka hyvin pieni osa maailman automarkkinoista sijaitsee neljän vuodenajan alueilla, on nelivedosta tullut uskottavuuskysymys monille autonvalmistajille. Nelivetoisen Jaguar XE AWD:n myötä Jaguar liittyy kaikki mallinsa nelivetoisena tarjoavien merkkien joukkoon. Muoti on suomalaisen voitto. Vaikka takavetoiset urheilusedanit ovat upeita ajaa kesäasvaltilla ja tarjoavat lapsettavaa riemua ensilumilla, alkaa liikennevaloissa sutiminen vähitellen kyllästyttää. Eikä neliveto kangista ketterää takavetoa kankeaksi tankiksi. Jaguarin IDD-neliveto on BMW xDriven tapaan takavetopohjainen järjestelmä, joka tarpeen vaatiessa ohjaa vetoa etupyörille sähköohjatun monilevykytkimen kautta. Keväällä Itävallassa saadut ensikokemukset Jaguar XE 20d AWD:stä eivät muuttuneet auton saavuttua Suomeen. Kuivalla syysasvaltilla Jaguar kääntyy hanakasti mutkiin. Puskemisesta ei ole tietoakaan. Toistaiseksi nelivetoa ei saa muiden moottoreiden yhteyteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahvuutena urheilullisuus Pitävällä pinnalla nelivedon toimintaa on vaikea huomata, sillä Jaguarin 180 hevosvoimaisen dieselmoottorin anti ei riitä haastamaan takarenkaiden pitoa. Kyse on sekä takarenkaiden hyvästä vetopidosta, nelivedon ennakoivasta toiminnasta ja moottori-vaihteistopaketin numeroarvoja vaisummasta suorituskyvystä. Tunnelmaa latistaa dieselin käyntiääni, joka on yhdistelmä raksutusta ja mylvintää. Koeajettu R-Sport edustaa Jaguar XE:n parhaita puolia. Nahka-kangas -verhoilu sopii menevään tyyliin, ja sähkösäätöiset urheiluistuimet tarjoavat huomattavasti perusistuinta paremman ajoasennon. 18-tuumaiset vanteet ja urheilualusta tekevät XE:lle hyvää. Urheilullisesta ajettavuudesta saadaan kaikki irti, eikä kulku ole ainakaan perusmallia epämukavampaa. Takavetoisten XE-mallien tapaan suurimmaksi heikkoudeksi jää sisusta. Kojelaudan kovat muovit ja karun pelkistetyt linjat antavat saksalaisserkuille valtavan etumatkan. Edullisimmillaan nelivetoisen Jaguar XE:n rattiin pääsee Business-hinnoiteltuna 45 802 eurolla. Koejettu R-Sport -painos alkaa 51 046 eurolla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d AWD R-Sport Aut Hinta alkaen 51 046 € Moottori Dieselmoottori, 1 999 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4 000 r/min Vääntö 430 Nm (1 750–2 500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?