2.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Nelivedon vahvistama Jaguar XE AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kangista Jaguar XE AWD:n käytöstä. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: sisätilat, karkea ja ponneton moottori. Vaikka hyvin pieni osa maailman automarkkinoista sijaitsee neljän vuodenajan alueilla, on nelivedosta tullut uskottavuuskysymys monille autonvalmistajille. Nelivetoisen Jaguar XE AWD:n myötä Jaguar liittyy kaikki mallinsa nelivetoisena tarjoavien merkkien joukkoon.Muoti on suomalaisen voitto. Vaikka takavetoiset urheilusedanit ovat upeita ajaa kesäasvaltilla ja tarjoavat lapsettavaa riemua ensilumilla, alkaa liikennevaloissa sutiminen vähitellen kyllästyttää.Eikä neliveto kangista ketterää takavetoa kankeaksi tankiksi. Jaguarin IDD-neliveto on BMW xDriven tapaan takavetopohjainen järjestelmä, joka tarpeen vaatiessa ohjaa vetoa etupyörille sähköohjatun monilevykytkimen kautta.Keväällä Itävallassa saadut ensikokemukset Jaguar XE 20d AWD:stä eivät muuttuneet auton saavuttua Suomeen. Kuivalla syysasvaltilla Jaguar kääntyy hanakasti mutkiin. Puskemisesta ei ole tietoakaan. Toistaiseksi nelivetoa ei saa muiden moottoreiden yhteyteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvuutena urheilullisuusPitävällä pinnalla nelivedon toimintaa on vaikea huomata, sillä Jaguarin 180 hevosvoimaisen dieselmoottorin anti ei riitä haastamaan takarenkaiden pitoa.Kyse on sekä takarenkaiden hyvästä vetopidosta, nelivedon ennakoivasta toiminnasta ja moottori-vaihteistopaketin numeroarvoja vaisummasta suorituskyvystä. Tunnelmaa latistaa dieselin käyntiääni, joka on yhdistelmä raksutusta ja mylvintää.Koeajettu R-Sport edustaa Jaguar XE:n parhaita puolia. Nahka-kangas -verhoilu sopii menevään tyyliin, ja sähkösäätöiset urheiluistuimet tarjoavat huomattavasti perusistuinta paremman ajoasennon. 18-tuumaiset vanteet ja urheilualusta tekevät XE:lle hyvää. Urheilullisesta ajettavuudesta saadaan kaikki irti, eikä kulku ole ainakaan perusmallia epämukavampaa.Takavetoisten XE-mallien tapaan suurimmaksi heikkoudeksi jää sisusta. Kojelaudan kovat muovit ja karun pelkistetyt linjat antavat saksalaisserkuille valtavan etumatkan.Edullisimmillaan nelivetoisen Jaguar XE:n rattiin pääsee Business-hinnoiteltuna 45 802 eurolla. Koejettu R-Sport -painos alkaa 51 046 eurolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar XE 20d AWD R-Sport Aut Hinta alkaen 51 046 € Moottori Dieselmoottori, 1 999 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4 000 r/min Vääntö 430 Nm (1 750–2 500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2835 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen