3.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra -lataushybridi tuntuu sittenkin Opelilta, ja vieläpä sisarmalliaan edullisemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra PHEV osoittaa, että transformaatio ranskalaisesta saksalaiseksi autoksi on onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, suorituskyky, hinnoittelu. Huonoa: pari pientä kojelaudan viimeistelyä, tavaratila (latausjohtojen kanssa). On kuin kotiin tulisi, ajattelee autotestaaja, kun Peugeot 308 -käyttötestin jälkeen on aika ottaa myös sisarmalli Opel Astra viikon mittaiseen koeajoon. Ruodimme näiden kahden auton välisiä hintaeroja jo viime vuoden puolella, ja etu näyttäisi edelleen olevan saksalaisbrändillä, vaikka molemmat autot ovatkin sitten jutunteon roimasti kallistuneet. Esimerkiksi nyt koeajetun 180-heppaisen lataushybridin saa Astrana 38 691–42 691 eurolla, kun samalla tekniikalla toteutetusta 308:sta saa pulittaa jo 43 828–47 640 euroa. Ero on niin suuri, ettei sitä voi perustella edes pienillä varustepoikkeamilla, joita erimerkkisistä autoista väistämättä löytyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteisellä ratilla Mutta palataan edellä mainittuun kotoisuuteen. Lyhyesti sanottuna kaikki se, mikä käyttötesti-Peugeotissa toimii hyvin, tekee tässä Opelissakin niin – ja osittain jopa paremmin. Tuttuus ei tosin avaudu aivan ensivilkaisulla. Korin mittasuhteissa saattaa havaita joitakin yhtäläisyyksiä, mutta pääsääntöisesti Astra näyttää niin paljon Opelilta kuin pitääkin säilyttääkseen valmistajalle ominaisen identiteettinsä. Myös sisustus on designiltaan hyvin saksalainen. Katseelle eniten alttiit osa-alueet eli kojelaudan päälinjat, ohjauspyörä katkaisimineen, mittaristo sekä keskinäyttö ja sen alla olevat nappulat ovat tyystin erilaiset kuin Peugeotissa. Tämän jälkeen 308:sta sellaisenaan lainatut liukumallinen vaihteenvalitsin, ajomoodin kytkin tai ohjauspylvään viikset eivät enää pistä silmään lainkaan niin pahasti. Siinä missä nykyinen Opel Corsa -pikkuveli toteutettiin kiireellä miltei suoraan Peugeot 208:n pohjalta General Motorsin myytyä saksalaisbrändin ranskalaisille, Astraan on selvästi ehditty satsata enemmän aikaa ja rahaa, ja hyvä niin. Aidosti eurooppalainen Ajettavuudessa eniten eroavat juuri se ratti, joka on Peugeotin pikku suunnikkaan sijaan tavallisen pyöreä ja ohutkehäinen sekä mittariston tavanomainen sijoitus – sitä ei siis katsota ohjauspyörän ylitse kuten 308:ssa vaan perinteiseen tapaan ratin kehän läpi. Kun hyppää Peugeotista suoraan Opeliin, tällainen järjestely tuntuu sittenkin luontevammalta. Muu meneekin sitten yhdentyneen Euroopan piikkiin. Koska ranskalainen auto on tätä nykyä keskimäärin huomattavasti aiempien vuosikymmenten malleja jämäkämpi ja saksalainen auto puolestaan mukavampi, esimerkiksi jousitukselle tai penkkien pehmustukselle ei enää tarvitse tehdä käytännössä mitään radikaalia. Joskus 1980-luvulla Opel Kadettin ja Peugeot 305:n risteyttäminen ei ehkä olisi ollut aivan näin yksinkertaista… Ja koska kummatkin maat ovat aina vannoneet hyvän ajettavuuden nimiin, tässäkään mielessä lopputulos ei järkytä. Astra menee juuri sinne mihin kuljettaja sen tarkoittaakin: suuntavakavuudessa, mutkatieajossa tai kaupunkipyörittelyssä ei moitteen sijaa löydä. Sama pätee istuinmukavuuteen. Alustan perusvire on ehkä hieman kovempi kuin Peugeotissa, mutta ero ei kaiken kaikkiaan ole suuren suuri. Aivan kuten käyttötestiautossamme, myös Astrassa voimalinja pelaa hienostuneesti. 1,6-litrainen bensaturbo saa sähköstä kivasti lisävoimaa, ja yhdellä akullisella pääsee paikallispäästöttömästi reitistä ja olosuhteista riippuen yleensä 40–60 kilometriä ennen kuin polttomoottori ensimmäisen kerran miltei huomaamatta starttaa. Synergiaan Peugeotin kanssa viittaavat myös samat piippaukset aina erittäin kätevää automaattista ovien lukitusta myöten: suuntavilkun ääni onkin soundeista ainoa, joka Opelilla on sävelletty uusiksi. Myös pysäköintikamera edustaa – valitettavasti – samaa epäselvää linjaa kuin käyttötestiautossamme. Tavaratilaa niukemmin Tavaratila on tässä hybridimallissa aika vaatimaton – ja kun mukana kuljetettavat latauspiuhat eivät mahdu välipohjan alla olevaan lokeroon, käytännön litramäärä putoaa entisestään. Vaivaan tuo tietysti parannusta Sports Tourer -farkkumalli, joka ei ole vielä ehtinyt Suomeen saakka koeajoja varten. Ohjaamossa säilytystilaa on myös Astrassa runsaasti, mutta tässä kohdin viimeistelyyn tulee pari säröä: vaihteenvalitsimen edessä olevan lokeron kansi on poikkeuksellisen halvan oloista kierrätyskumia, eikä sen yläpuolella olevan lokeron kannen avausmekanismikaan herätä paljon luottamusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vieläkin aidompi Opelina Oivallisesti on siis opelistettu. Vanhempi Astra-kuski ei takuulla huomaa autosta mitään erikoista, eli kyseessä on saumaton seuraaja edelliselle sukupolvelle. Kuten eräs testaajamme autoa kokeillessaan totesi: tämä tuntuu enemmän Opelilta kuin käyttötesti-Peugeot Peugeotilta. Taidatkos sen paremmin sanoa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Opel Astra Innovation Plus 180 A PHEV Hinta alkaen 40 690 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4375 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 352–1 268 l Omamassa: 1603 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku