28.3.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308:n ajettavuus kerää kehuja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puoli vuotta Peugeot 308 -lataushybridin kanssa todisti, että ranskalaismerkki osaa edelleen yhdistää ajettavuuden ja mukavuuden oivallisella tavalla samaan autoon. Peugeotimme taipaleesta on kerrottu säännöllisesti aiemmissa väliraporteissa, mutta kun 20 000 kilometrin käyttötesti on nyt ohitse, on aika summata kokemukset. Käyttötestiauto, tarkalta nimeltään Peugeot 308 SW Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8, on kahdesta lataushybridistä miedompi 132 kilowatin (180 hv) yhteistehoineen ja myydyimmäksi kaavailtuine varustetasoineen; 165 kW:n (224 hv) huippumalli on saatavana vain GT-tasoisena, jonka vauhdikkaampi rengaskoko vesittää aiempien koeajokokemustemme mukaan osan 308:n ajomukavuudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eleetöntä elastisuutta Mukavuuden ja ajettavuuden välinen tasapaino nimittäin osoittautui kenties käyttötestiauton parhaaksi piirteeksi. Kaupunkiajossa 308 kääntyilee ketterästi ja sulavasti, maantiellä suuntavakavuus on moitteeton ja mutkatiellä – huonokuntoisellakin – eleettömyys on suorastaan ensiluokkaista. Tarkka ohjaus yhdistettynä pienikokoiseen rattiin saattaa antaa alkuun turhan herkän ja jopa hermostuneen vaikutelman, mutta tähän tottuu nopeasti. Hybridiversion yli 300 kilogramman lisämassaa peruspolttomoottorimalliin verrattuna ei kerta kaikkiaan autossa aisti, sillä käytös säilyy neutraalina aivan äärirajoille, eli tälläkin pyöräkoolla pärjätään mainiosti. Varsinkin, kun se säilyttää alustassa piilevän, maan tuotteelle perinteisen elastisen perusvireen; enempää pehmeyttä ei osaa nykyautoon edes kaivata. Ajettavuus säilyy oivallisena talvikeleilläkin. Jo syksyisellä soratiellä olimme havainneet, että käytös heikolla kitkalla on rauhallista ja ajonvakautuksen puuttuminen huomaamatonta. Sama laulu jatkui talvella: lumipöperössä kahlattaessa myös luistoneston harmoninen toiminta ihastutti. Vaivaton voimalinja Myös melutaso täyttää odotukset, sillä sileällä pinnalla 308 etenee äänettä kuin suuremmatkin autot. Karkeammalla asfaltilla alemman keskiluokan rajat tulevat kuitenkin vastaan, mutta meluisana ei Peugeotia voi tällöinkään pitää. Äänieristys on osunut maaliin myös hybridivoimalinjan osalta, sillä käytännössä polttomoottorin käynnistymistä ei ajossa kuule, ja sulavaa suorituskykyä riittää kaikkiin tilanteisiin. Maantiellä rekoista pääsee pikavauhdilla ohi, ja parkkihallien ahtaikoissa ryömittäminen käy miltei sentintarkasti. Vaihteenvalitsimen virkaa ajaa nykytapaan sähköinen liukukytkin, joka on sinänsä ergonominen käyttää, mutta ajoalue kytkeytyy hieman viiveellä. Hätäinen kuski saattaa myös kohdata sinänsä hienosti toimivan kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston satunnaisia nykäyksiä. Vaihdevivun vierestä saa valittua B-asennon, joka tehostaa jarrutusenergian talteenottoa: hyödyllinen toiminto erityisesti jyrkissä alamäissä, mutta sähköautoista tuttua yhden polkimen ajoa se ei sentään mahdollista. Juttusarjan seuraavissa osissa keskitymme 308:n muihin ominaisuuksiin, kuten ergonomiaan, tiloihin ja – mikä tärkeintä – lataushybridin muodostamiin kustannuksiin. Sen verran voi jo paljastaa, että siinä onkin melkoinen vyyhti purettavaksi…. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?